inkognito skrev:
hur mycket isolering har du uppe på vinden? det gör väldigt mycket att tilläggsisolera vinden, mer än man kan tro, däremot som många gör byter ut fönster i ett elt hus för 50-100000 och tror att det är något man sparar in på så är man helt fel ute. Våra fönster som vi har i huset är från 1957 när huset byggdes, dem var inte drevade ett endaste ett av dem, jag drevade alla fönster 2004, och det blev en markant skillnad. Vi har ett 1.5 plans hus med källare, och vi gör av med 6-6.5 ton pellets/år kostnad 12000 kr, och vi har ca 9000 kWh hushållsel, mycket motorvärmare/kupévärmare. Vi bor i Umeå.
Jag har kollat förra ägarnas elförbrukning, den låg på 34000 kWh/år.
Jag kan inte klaga på vår månadskostnad i alla fall, 1000 spänn i månaden i snitt på ett år
vi kör 23-25 grader i källaren 21 grader på markplan och ca 19 grader på ovanplan, där vi förövrigt sover. Detta ger en kostnad på ungefär 33kr/dygn i uppvärmningskostnad slagen på ett helt år.

/Stefan
23-25[sup]o[/sup]C i källaren? Varför det? :surprised:
 
Därför att värmen stiger uppåt såklart det har blivit en avsevärd skillnad sen vi har börjat ha på ordentligt med värme i källaren. Förra ägaren har aldrig haft värme i källarn, och det syntes ju också, fukt hade kommit genom alla ytterväggar, dem problemen slipper vi nu. Dessutom är inte vårt hus omdränerat, och då kan det vara bra att ha varmt i källaren, för att hålla fukten på utsidan. Golven på entréplan känns inte heller lika svinkalla som de var innan vi började ösa på nere i källaren. Förut om vintrarna så fick man ont i fötterna när man gick utan tofflor, trots att vi hade 21-22 grader inne.

Bättre att ha riktigt varmt i källaren än i vinden, då får man ju igen lite av det i alla fall.
 
Jag har ca 2 dm kutterspån i bjälklaget.. i övrigt ingenting... Men de har vi diskuterat att isolera ordentligt till sommaren...
 
När vi köpte huset så grävde beisktningsmannen och kollade, vi har cirka40 cm spån på vinden och endast 5 tum spån i väggar, men ändå väldigt varmt i huset, och sglas fönster
 
Vi har inte speciellt öppen planlösning utan värmen sprider sig mycket väl ändå. Ner till nollan håller pumpen nästan helt jämn värme i hela huset och sedan sjunker det gradvis, först på övervåningen. Vi har pumpens innedel sittandes i trapphuset till övervåningen och den tar relativt kall luft från övervåningen och sedan är utblåset riktat snett neråt och det ger för oss en kanoncirkulation. Just nu har vi -9 grader och ingen stödvärme. Vi brukar låta pumpen gå på maxblås när vi inte är hemma och sedan sänka när man kommer hem framåt eftermiddagen.
 
Bodde tidigare i kedjehus - 131 kvm från -69, 1½plan (inredd vind) och tvåglasfönster.
27000 kWh hamnade vi på med två badande småbarn. 21000 kWh första året när vi
satsade på tofflor och tröja och +19 inomhus.

Så det låter rimligt.

Mvh
Angelven
 
pellefant skrev:
1 o1/2 plans älvsbyhus från 1980 på 100+65m2+ekdel på 80m2
21-22 grader inne, förbrukning till värme 19.000 kWh per år.huset bra isolerat på kallvinden, ekdelen mindre bra på kallvinden, 5-10 cm gullfiber och lite spån ovanpå, totalt ca 5" isoleringstjocklek. total elförbrukning ca 43.000,varav varmvatten 3000kwh, resterande går tydligen till hushållsel,motorvärmare osv!!!

ja jag vet 21.000 kwh till det är mysko :surprised:

Älvsbyhus = tapetserat renstängsel ;D
 
ja det byggs ju nästan i lappland ;D

men ändå går det "lite" el till uppvärmningen jämfört med totalförbrukningen
 
Jag har ca 250 m2 hus inkl källare. Stockhus som är isolerat till totalt 40cm på väggar och lite mindre upptill. Källaren i stort sett avstängd på vintern och ca 18 grader inomhus i bostadsdelarna. Ingen värme på på sommaren. Total elräkning på ca 25000 kWh.

Jag har räknat på alla möjliga förändringar från direktel men i princip alla lösningar för mitt icke-öppna-planlösningshus innebär att jag måste sätta in vattenburet system vilket tar drygt 20 år att räkna hem. Jag hoppas på billig el :-/

/Magnus (ifrån Uppsala)
 
Bara nyfiken på hur du kan få det till 20 år att räkna hem en konvertering till v-buret??? Jag har räknat på installation där jag själv gör det mesta själv.. Hamnar på ca 100 000.. Visst jag förbrukar 13 000 Kwh mer än dig på ett år men jag räknar hem det på 6-7 år om jag kör ved pellets som jag tänkt..
 
Om man drar allt själv blir det naturligtvis billigare. Jag räknar att stoppa in vattenburet kommer att gå på 100.000 och då har jag bara två rörstumpar i änden. Huset är ju ändå på 270 m^2 golvyta. Sen tillkommer panna, brännare, ev.pelletslager, akumulatortank. Lite ombygnation hemma för att få plats, skorsten som måste provtryckas och fixas då den inte har varit i bruk på länge. Sen måste man addera ränta på det lån jag kommer att vara tvungen att ta och att bara räkna med att elda ca 200 dagar per år. Alla kostnader fick jag till drygt 180.000:- (inkl stöd). Driftskillnaden fick jag till drygt 6800:- per år vilket blir en break-even på drygt 26år.

Men, många siffror är gissade. Ackumulatortank: 15000:- Panna: 15000:- Brännare: 10000:- Lager: 24000:- Installation: 10000:- Vattensystem: 100000:-
Energistöd: -30000:- Totala räntekostnader: 40000:- Elen kostar 1:- per kwH och pellets kostar 41öre/kWh.

Vill du ha fler gissningssiffror har jag dem oxo :cool:

/Magnus
 
Hur många element har du?? Man brukar räkna nånstans 4-6000 kr per fönster i installation av rör o element... Lite beroende på vart i landet man bor..
 
7 ganska små fönster i källaren (alla utom ett "inrett"), 12 stora fönster (nästan 2 meter höga med massa spröjs) på bottenplan och 9 fönster på övervåningen. 5000 per fönster blir alltså 140.000:-

Jag är en looser :p
Men huset är i alla fall fint... tycker jag...

Btw så bor jag i Uppsala.
/Magnus
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.