Jag är nybliven husägare till ett hus med aktiv frånluftsventilation. Det sitter en fläkt på taket som suger luft från kök, badrum och ett par ställen till i huset.

I det ena badrummet fanns det en bisarr konstruktion med en brytarstyrd paxfläkt som blåste in luft i ett angränsande rum (tvättstugan)... jag tog bort den. Nu till frågan: Jag gillar tanken på att snabbt kunna evakuera luft från badrummet exempelvis när man duschar eller pysslar om tarmen. Finns det någonting jag kan ansluta till den "riktiga" ventilen för att temporärt öka utsuget just där, och därmed såklart minska utsuget från övriga ventiler?

Som ni säkert förstår är jag rätt grön på ventilation så skratta inte om svaret är uppenbart, berätta istället.
 
Det kan fungera hyfsat (om ventilen är 125 mm )med en forseringsventil som tex öppnar via signal från en rörelsevakt eller likn. www.kaare-rustad.com/kso ,Är ventilen bara 100 mm är ett annat och ännu effektivare sätt är att montera in ett motorspjäll i kanalen en bit från ventilen, justera in det så att det ger normalt flöde när det är som mest stängt och när motorn öppnar spjället för fullt får du ett rejält flås. En förutsättning är att du tar bort den nuvarande ventilen helt eller byter till en mer öppen variant.(tallriksventil eller likn) Du kan ju prova med att ta bort ventilen vid nästa besök och testa om det blir tillfyllest, för då har du nämligen samma utsug som senare kommer att bli när spjället är fullt öppet.Det finns rörelsedetektorer med ställbar fördröjning på som kan vara lämplig att styra spjället med. (kolla jula el clas)
 
Röret är 100mm. Ventilen är f n borttagen p g a att jag håller på att byta innertak. Om jag förstår dig rätt så kan man alltså inte ha mer sug än så?
 
Om jag har förstått det hela rätt så har du en kanal i toan som är ansluten till takfläkten?
Du verkar i så fall ha gjort en temporär forcering av ventilationen i och med du har demonterat ventilen. Tänk på att du minskar ventilationen i övriga utrymmen när ventilen är nere eftersom det är ett sammankopplat system.

Vidare tror jag att lösningar för att forcera ventilationen i t.ex. toaletter är en dålig lösning i detta skedet. Det är bättre att ta reda på orsaken till varför det inte fungerar i just det utrymmet!
Har du ersättningsluft in i huset via fönsterventiler eller liknande?
Kolla om dina kanaler och takfläkten är rena? Framförallt brukar det sitta mycket damm i kanaler från badrum p.g.a. fukten.
Sedan kan det vara bra att kolla så att man ventilerar bostadsytan med rätt mängd luft, men då får man nog anlita yrkesfolk.
 
Med ventilen borttagen ökar utsuget åtminstone 2-4 gånger även om det kanske inte känns så. Tycker du att det behövs mer får du även öka fläkthastigheten som troligtvis sitter i spiskåpan, eller? Om det normala suget är 12 liter/sek dvs 43 kubikmeter luft /tim och toan är 10 kbm stor byter du all luft i rummet på en kvart. Forserar du till 100 kbm/tim är all luft bytt på 6 min. Ökar du mer är det risk att kalsongerna följer med.
 
OK, tack för alla svar då blir det:
* Paxfläkt bort.
* Fixa ventil med tidstyrt spjäll.
* Se över tilluft, står redan på dagordningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.