ska snart glasa in min altan så att det blir uterum. altanen ligger nästan i liv med markytan (dvs den är nedgrävd ca 15 cm i marken, uterumet ska användast mest på sommaren samt lite våren och hösten. till den har jag köpt 6 mm glasspartier och 16 mm kanalplast. undrar om man behöver isolera golvet och med vad, tänkte köpa lecakulor och skruva löss några trall brädor och fylla mellan reglarna med lecakulor? kan man göra så!
 
Köp 30 mm cellplastskivor, billiga. Slå ni spik halvägs på golvbjälkarna så att cellplastskivorna har något att ligga på och passa in dem i "facken". Rulla ut vindpapp över hela golvet innan du skruvar på trallen.

Det blir "lagom" med isolering och vindtätt så att du slipper kalldrag genom golvet.
 
kommer det inte att synas mellan trallen. eller ska man lösa på alting och skruva mot varandra?.
 
Och alla smulor,dryck och dylikt som man spiller ut och ramlar emellan springorna detta kommer väl att mögla??
 
Jag har haft cellplast med vindpapp i 12 år. Fint med dragfritt golv. Fungerar sent in på hösten. Det mesta i springorna åker upp när man dammsuger. Mögel har inte varit ett problem.

Är det ett inglasat uterum ni skall bygga så skulle jag skruva trallen utan springa.
 
Alternativ:

Isolera såväl mellan golvbjälkarna med cellplast, som ovanpå trallen också med tunn cellplast. Därimellan kan du också ha ovan nämnda vindpapp. Lägg slutligen ett vackert 'flytande' trägolv istället för trall. Varmare, trevligare att gå på, lättare att städa.
 
Frågan är väl hur detta golv fungerar på vintern det blir ju ändå ute klimat i rummet???
 
just nu finns inget drag under golvet, just för att den är nergrävd i marken, tjänar jag något om jag isolerar om jag inte värmer rummet, det blir ändå nästan samma temperatur som ute?
 
I ett uterum vill du ha det varmt och trevligt tidigt på våren och sent på hösten, om bara solen värmer rummet. Då 'måste' du ha isolerat golv så att det inte blir kallt om fötterna.

Satt i svärfars uterum för bara några dagar sedan, uppe i Norrbotten. Cellplastisolerat med ett oljat furugolv på. Det var helt ok att gå barfota på när lufttemperaturen ute är 4 grader och snön fortfarande ligger kvar på marken utanför rummet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.