Hej på er,

Håller på att projekterar en nybyggnation och har ett problem med den något längre spännvidden för mellanbjälklaget botten- och övervåning (bilden är bottenvåningen på ett 2-planshus, man ser vardagsrummet samt delar av rummen runt omkring). Entrepenören vill använda sig av "vanligt" konstruktionsvirke, Kerto balkar eller liknande är alltså inte aktuellt. Entrepenören är heller inte direkt sugen att "fälla" in någon balk, utan balkarna kommer att bli synligt.

Hur skulle man kunna lösa detta och vilka alternativ finns. jag har inkluderat två förslag men vad jag tror/vet inte om den lösningen klarar de krav som finns. På övervåning finns också ett badrum så det får banne mig inte finnas någon risk till underdimensionering av bjälklaget.

Tacksam för alla goda ideer, som option (och beroende på lösning) skulle jag också vilja höra hur det skulle kunna fungera med stålbalk (om den är synlig) som stöd, dvs dimension och typ. Om man sedan ändaa skulle komma att kunna fälla in stallbalken, hur skulle det komma att se ut?

Tack på förhand.

Sunemangs
 
med det spannet skulle jag nog överväga att välja en stålbalk för ändamålet. håller ner storleken på balken och är den synlig klär man bara in den med önskat material. vad entrepenören e sugen på eller inte hör inte till saken. konstruktionen skall fungera och om entrepenören finner det jobbigt är det deras problem och inte ditt
 
Hej daije och tack för ditt svar.

Om jag nu skulle kunna få entrepenören att använda stålbalk, återstår frågan vilken konstruktion och dimension. Jag inkluderade två förslag, skulle någon av dessa vara en möjlighet? Är alternativ nummer två uhuvudtaget en möjlighet? Vilken dimension och typ av balk skulle vara nödvändig. Mer detajerad information vore super bra att få:)

sunemangs
 
Ingen som kan hjälpa mig :) jag skulle verkligen behöva lite stöd....
 
Kertubalkar skulle lösa dina problem, lek lite med http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx

Så för du ett hum om dimensioner.

Sedan om en stålbalk eller limträbalk som avbärare skulle vara bättre vet jag inte, men trä tror jag är att föredra ur brandsynpunkt då stål kan deformeras tidigare vidbrand.

Varför vill inte entrepenören se på alternativ?
 
Så här gjorde vi om det kan vara till någon hjälp; bjälklaget kapades på mitten och ligger på den undre flänsen av en stålbalk (HEA 180), reglarna hålls ihop i underkant med hålbandband (har sett senare att det finns färdiga beslag, balkstroppar tror jag dom heter). på ovansidan ligger en 45;a spikad på sidan som stöd för golvet. Stålbalken ligger upplagd på ytterväggarna och två mellanväggar den går alltså längs hela huset i mellanbjälklaget. Vi har ca 6.50 m spännvid på bjälklaget och ca 5.50 m på "längden" i största rummet.
På det här viset slipper man ha någon synlig balk eller pelare i rummen. Har fått OK av en konstruktör på det här, men bäst är nog att kolla själv speciellt om du ska ha våtrum med klinker på övervåningen.
 
  • Bjälklag i stålbalk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Nybbygarn,

Tack för ditt inlägg. Betyder det att du har 5,5 meter laang staalbalk utan stödben förutom paa sidorna? För min del skulle jag behöver gaa upp i 6,5 meter laang balk utan stödben enligt alternativ tvaa, jag undrar om det fungerar?
 
Jag la upp en balk på vinden jag har 8meter sen så går det 3 pelare ner genom 2:a våningen som golvet till 2:a våningen hänger i, pelarna kommer sen hamna inne i en innervägg. Det blir rejäla doningar... 2 st 95x650
 
Japp jag har 5,5 meter mellan upplagen utan stödben men balken ligger på fler upplag vilket hjälper till (han som hjälpte mig räkna på balken var mycket noga med att den inte fick kapas). Om du bara ska stödja den på ytterändarna måste du kanske gå upp i dimension, men kolla med en konstruktör, det här är ju enkelt för dom, och om du ska ha 220 bjälklag kan du ju ha en 220 balk utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.