MathiasS skrev:
Nej det är inte olika skolor. Skolan säger att man inte skall ha tätskikt i väggen (plast) i badrummets yttervägg eftersom du också kommer lägga ett tätskikt invändigt i badrummet. Du får då två täta skikt och kommer således stänga fukt från luft som kondenserar mellan dessa skikt. Regeln är enkel: ETT tätskikt i väggen. Varken mer eller mindre.

Och det är bara EN skola..... ;)
Min info kommer från Gyproc´s hemsida, se nedan

"Undantag: Du kan låta plastfolien vara kvar om du använder t ex en våtrumsmatta av PVC som tätskikt, d v s ett tätskikt som är extra tätt mot vattenånga. Det finns våtrumsmattor som är avsedda som tätskikt bakom kakel. "

Jag tycker det låter logiskt, om ingen fukt går igenom tätskiktet så spelar det ju ingen roll.


/ingvar











 
Jag skar bort den plast som levererades i ytterväggarna från husleverantören. Detta gällde de ytterväggar som var mot våtutrymmet, där räckte det med tätskiktet. Allt för att undvika dubbla täta skikt.
 
ingvar12 skrev:
Min info kommer från Gyproc´s hemsida, se nedan

"Undantag: Du kan låta plastfolien vara kvar om du använder t ex en våtrumsmatta av PVC som tätskikt, d v s ett tätskikt som är extra tätt mot vattenånga. Det finns våtrumsmattor som är avsedda som tätskikt bakom kakel. "

Jag tycker det låter logiskt, om ingen fukt går igenom tätskiktet så spelar det ju ingen roll.


/ingvar
 
Nja men det funkar ju inte så. Det räcker inte med att säga att man har två jättetäta skikt som inte släpper igenom någonting. Hela din konstruktion är knappast lufttät vilket gör att det alltd kommer "cirkulera" (transporteras) luft in och ut ur konstruktionen. Beroende på temperaturen i väggen är det möjligt att luften kondenserar och släpper vatten - Bingo - vatten mellan två täta skikt som inte kan ventileras ut.
 
MathiasS skrev:
Nja men det funkar ju inte så. Det räcker inte med att säga att man har två jättetäta skikt som inte släpper igenom någonting. Hela din konstruktion är knappast lufttät vilket gör att det alltd kommer "cirkulera" (transporteras) luft in och ut ur konstruktionen. Beroende på temperaturen i väggen är det möjligt att luften kondenserar och släpper vatten - Bingo - vatten mellan två täta skikt som inte kan ventileras ut.
Jag har varit ´med om några husbyggen men aldrig varit med om att snickare tagit bort någon diffspärr vid toaletter..... jag tror faktiskt att inget fel kommer att märkas för att den lilla fuktmäng som klarar gå igenom det noga på penslade tätskiktet går också genom diffspärren och sedan ut igenom yttervägg ...kommentera gärna......
 
Problemet är väl vad som händer mellan tätskiktet och diffspärren, dvs i gipsskivan eller i 45 mm isoleringen (om konstruktionen är sådan)!?
 
MM men åter igen så är sannerligen täskiktet tätare än diffspärren å som alla vet så är en diffspärr tät till ca 99,95 % så den fukt som kan gå igenom tätskiktet borde också kunna gå igenom diffspärr och sedan genom resterande vägg för att utjämmnas.
 
Tjena, jag lyfter upp denna tråden i och med att jag inom kort kommer att börja med mitt badrum på övervåningen.

Denna information finns att läsa i PERs BRANSCHREGLER FÖR VATTENTÄTA KERAMISKA VÄGGBEKLÄDNADER OCH GOLVBELÄGGNINGAR I VÅTUTRYMMEN ISBN-91-972895-2-3. Kan laddas hem från http://www.bkr.se/

"5.7.3 Fukt/ångspärrar En vattentät väggbeklädnad eller golvbeläggning är ofta i det närmaste diffusionstät. Någon ytterligare ångspärr skall därför inte utföras i konstruktionen. Denna kan ge upphov till fuktuppbyggnad och skador i skivmaterialet när det innesluts mellan två täta skikt."

Hoppas att detta ska minska förvirringen vad gäller fukt och diffspärr i badrum i anslutning till yttervägg.
 
Jag tog min skruvmejsel och gjorde 500 hål i plasten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.