Hej!

Under vintern har putsen på vår sockel frusit och spruckit på vissa ställen och bruket har fallit ner i små bitar och frilagt teglet under. Huset är ett gathus från 1901 i Lommategel och förra ägarna fick för sig att putsa sockeln med någon form av murbruk (sandaktigt) och sen måla det svart. Inget nät eller likanande bakom, endast bruk direkt på tegel.

Jag tänkte jag skulle fixa det där men upptäckte när jag gjorde en närmare inspektion att det var mer att knacka loss. Vid gaveln upptäckte jag att man tidigare haft problem med att flera av tegelstenarna var sönder och är antagligen skälet till att man putsade i första läget. När jag började peta i det hela föll stora delar av putsen samt även fogar mm ut väldigt lätt. Jag knackade bort så mycket jag kunde och fick stora glipor mellan tegelstenarna där fogen satt innan. Bakom fogen fanns en massa sand som var fuktig.

Dags då att fixa till detta. Jag har förstått att jag ska använda kalkbruk för putsen igen, men förarbetet innan, hur ska jag göra detta? Kan jag använda samma bruk för att laga som för att putsa och är detta samma som jag kan använda i fogarna?
Eftersom sanden bakom fogen var fuktig känns det som det dras in fukt. Kan jag göra något för att förebygga detta? Räcker det att jag använder murbruk hela vägen ner till marken eller behöver jag någon form av gummi/silikon eller liknande längst ner?
Skickar med två bilder hur det ser ut nu när jag knackat bort allt det lösa.

Väldigt tacksam för svar!
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har hört att rent kalkbruk är känslig för fukt så det nog bättre att använda hydraliskt kalkbruk. Kanske det kan vara anledningen till att det trillar av?
 
Jag skulle nog passat pa att lagga ett black pa den dar hyllan for att slippa att vattnet star pa putsen.
 
Tack för svaren. Hydraliskt kalkbruk blir det, och jag ska titta lite närmare på detta med bleck.
 
Puts på en utsatt sockel får man betrakta som ett offerlag. Den skyddar mursten i vägg men själv faller den sönder med jämna mellanrum. Inte uteslutet att det finns fuktvandring i vägg och puts omvandlas till sand eller får frostskador. Det är inte något fel, husets är bara byggt som den nu är.
Läste om det på danska sidor....

Hur som helst förberedd dej på återkommande reparationer utan att känna dej skyldig till att din puts inte håller i evigheter :). Så är det med många gamla hus.
Det går snabbt att fixa till igen när man har lärt sej :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.