Jag har en uppsättning ritningar av vårt hus gjorda i AutoCAD (DWG-fil). "Problemet" är att de är i 2D och jag skulle vilja ha huset uppritat i 3D i AutoCAD.

Vem vänder man sig till för att göra något sånt? Hur mycket kan det tänkas kosta?

Min första tanke är att någon arkitektstudent kanske vill knäcka lite extra, men de kanske inte har fri tillgång till CAD-verktugen...
 
Jag kanske var otydlig. Vad jag är ute efter är någon som tar mina ritningar i 2D och ger mig tillbaka samma hus uppritat i 3D. Det är den tjänsten jag vill köpa av någon alltså.

Programmen i sig förutsätter jag att de som sen ska titta på mina 3D-ritningar har tillgång till.

(Livet hade varit enklare ifall den som ritade ritningarna hade gjort dem i 3D direkt...)
 
Det beror på hur detaljerat du ska ha det, ska allt vara med så går det åt en förfärlig massa timmar. Har själv ritat hela vårt hus i 3D, uppskattad tid till drygt 100timmar, och då ändå långt ifrån alla detaljer med. Då jobbar jag ändå med 3D.

Vad ska du ha dessa 3D modeller till? Tänk på att du måste ha ett program som kan öppna 3D, finns oftast viewers att ladda ned, med de kan man bara "titta" och inte något mer.
 
Redigerat:
Vill du bara ha en modell (solid 3D) på husets utvändiga utseende , eller skall alla väggar, balkar osv med?
Den senare kommer suga många timmar. 100 är inte orimligt.
Jobbar själv som konsult och vi debiterar 675kr/h för rittjänster. Kostnad således 67500kr. Nöjer man sig med en modell med det yttre så tar den mindre än 3h att göra.
 
Hundra timmar när allt finns i 2D? Låter väldigt mycket. I min värld är det bara att ta in 2D-filen och "merga ihop" vyerna och lägga till det som saknas. En trådmodell typ.
 
Prosit skrev:
Jag har en uppsättning ritningar av vårt hus gjorda i AutoCAD (DWG-fil). "Problemet" är att de är i 2D och jag skulle vilja ha huset uppritat i 3D i AutoCAD.

Vem vänder man sig till för att göra något sånt? Hur mycket kan det tänkas kosta?

Min första tanke är att någon arkitektstudent kanske vill knäcka lite extra, men de kanske inte har fri tillgång till CAD-verktugen...
Jag vet en firma som gör sånt. Senast jag hörde om dem tog de 390:-/h... Vet dock inte vad sånt kan tänkas ta i tid... vill du ha fima namnet som ett pm. Vet inte om man får lägga upp sånt här??

mvh Wasa
 
Prosit skrev:
Hundra timmar när allt finns i 2D? Låter väldigt mycket. I min värld är det bara att ta in 2D-filen och "merga ihop" vyerna och lägga till det som saknas. En trådmodell typ.
Så där säger min chef med :S
Skämt o sido, det är otroligt tidsödande, tro mig.
 
Men ändå lite märkligt, de ritningar som finns i 2D tog kanske 20 timmar för en arkitekt att göra, och då inkluderade det att rita upp det befintliga huset med papperskopior av gamla ritningar och uppmätta mått som indata.

Jag tycker att det låter som att någon borde kunna åtminstone få till exteriören som en trådmodell på typ 10h.

Jag får väl försöka göra det själv...
 
Prosit skrev:
Hundra timmar när allt finns i 2D? Låter väldigt mycket. I min värld är det bara att ta in 2D-filen och "merga ihop" vyerna och lägga till det som saknas. En trådmodell typ.
2D och 3D är det stor skillnad på, inte bara att klistra ihop. Dessutom så är det oftast en massa "fel" på 2D när man konventerar dem till 3D (tar tid att rätta till).

Frågan är vad du ska ha 3D till, och hur detaljerad den ska vara?
 
Dels vill jag ha det för eget framtida bruk, men jag antar att en del ritningar blir bättre om man kan göra det i 3D - jag tänker då främst på ventilationsdragning. Det blivande huset blir inte helt enkelt att överskåda i 2D, det är halva våningsplan, vindar som möter väggar etc - och överallt ska det gå ventilationsrör...

T.ex. det här: http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=56
 
Redigerat:
Jag har sett att företag i Indien erbjuder diverse CAD-tjänster, t.ex. papper-till-CAD, rendering med material, etc. Jag antar att de skulle kunna bygga ihop en hygglig 3D-modell av mina 2D-handlingar...

Någon som har erfarenhet av sådant i s.k. "låglöneländer"?
 
Prosit

Ta helt enkelt din/dina ritningar till en skola där man utbildar arkitekter eller annan utbildning som använder autocad, varicad eller adobe. Dom kan säkert avvara någon elev som får fixa det åt dig. Det tar inte några "hundra" timmar att konvertera från 2d till 3d.
Har frågat min son som går på en sådan skola och han tror att läraren kan säkert tilldela någon detta som ett "projekt".
 
Jag ritade upp vår lägenhet i 3D från ingenting. Ritade "ur minnet", med tillhöftade mått, gick hem och mätte och körde sedan stretch...

Jag ritar i MagiCad och ritade upp detta i MagiCad Room. Tog mig runt en dag att göra, då ritade jag också elen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.