jag har den här lilla saken på min tomt.jag tror det är en gammal "kvarn" från början. den är fäst i ladugården med två trästockar och det har nog gott en axel in nånstans för att krossa kornen,jag tror det var djur som drog runt den innan. ska försöka lägga in en bild.då det står i vägen för garageportarna som ska dit har vi månterat ner den, det lilla taket var över den innan. vad heter den? och vad skulle den kunna vara värd??:S har blivit tillfrågan om jag vill sälja den... vad tycker ni den är värd??:blushing:
 
  • DSC02076.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02090.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oxvandring brukar den större modellen heta. Eran ser lite mindre ut, men det kan vara en synvilla. Samma princip som uppfordringsverken för vatten i gruvorna förr. Stånggång fäst vid ett stort vattenhjul som drev pumpar. Kunde växlas av på vägen. Har tyvärr ingen aning om ett värde.
 
tack så mycket.
 
"Oxdrevet" var inte kopplat till någon kvarn, utan till ett tröskverk inne i ladan. Denna modell var i bruk långt in på 1900-talet, då motordrivna tröskverk introducerades. Steget därefter skiljdes agnarna från vetet direkt ute på fälten av våra sentida "skördetröskor".

Sälj inte! Tag tillvara på tillfället att behålla en anläggning som minner om jordbruksproduktionen. En omistlig del av ladan.
 
Hej.
Du har ju redan fått svar på vad det heter - men kallas också vandring - vet att det finns en liknande hos Ölands Byggnadsvård (http://www.olandsbyggnadsvard.se) , på deras hade det suttit ett stiftverk (tror jag det kallades) som slog av kornen men lämnade halmen orörd så att den blev användbar, dom har stiftverket kvar längst in i butiken.

Din vandring verkar sakna axeln och ett tak och då kanske också maskinen som ska drivas vad det nu har varit för något ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.