Ska försöka göra historien kort angående renhållningsavgift.
Jag har en fastighet med ett stort och ett mindre hus bredvid varandra.
Det ena huset hyr jag ut och kommunen säger att jag är betalningsansvarig för renhållningen även för det andra huset som jag hyr ut.

Ringe upp dom och sa okej, men att jag var ytterst tveksam till varför jag måste betala två fasta avgifter och inte en fast med två sopkärl då jag står för båda, det är samma ställe soptunnorna står på och husen står på samma fastighetsbeteckning.
Jag tycker att det är att jämföra med ett flerfamiljshus som bara behöver betala en fast avgift oavsett antal tunnor enligt kommunens praxis.

Vad säger ni, någon som har varit i samma sits?
 
Redigerat:
Det är nog så att hyresvärden är ansvarig för renhållningen, så har det varit när jag hyrt hus.
Däremot verkar det knepigt att du ska betala två fasta avgifter, det brukar vara en fast avgift per fastighet sedan en avgift per kärl och kärlstorlek, det borde kunna gå med ett större kärl.
 
Jo det är okej att betala även för det andra huset men det är just att dom vill kräva mig på två fasta avgifter.
 
Den fasta avgiften är ju en del av debiteringen för renhållningen, den kan du inte slippa. Däremot kan du ju ha extra stora sopkärl på en ena fastigheten och ingen sophämtning alls på den andra.
 
Men det var väl bara en fastighet?
Frågan är väl om komunen tar ut avgiften per fastighet eller per boningshus.
 
Om du frågar dom vad som gäller för ETT hus med TVÅ kärl, vad säger dom då? Om grannen tex skulle vilja ha TVÅ kärl för sitt hus, skulle han också få två avgifter då, eller har dom helt enkelt hakat upp sig att du har två hus på tomten och att du HYR UT det ena?
Jag tycker det låter märkligt att du ska påföras två avgifter måste jag säga.
 
Kontrollera om den fasta avgiften är per fastighet eller per hushåll i kommunens prislista.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.