Ska nu lägga ner en 18 meters Uponor kulvert som ska gå från garage(där accumulatortank och värmekällor finns) till hus.

Min fråga är om det är Ok att ta upp kulverten i kantbalken på garageplattan?

Jag vill ha upp den nära ytterväggen... Det blir ju en försvagning av kantbalken å sen måste man slåss med armeringen i balken.

/Thommy
 
Som alltid är det bättre ju mer man lämnar av balken men det är oftast inte hela världen, plattan håller ihop en hel del iaf.

Armeringen är INGA problem, ta dit en håltagare eller hyr en kärnborr med diamant, skär stål lika bra som betong, klar fröjd att se.

Protte
 
Tack för svar Protte.

Jag ska gjuta en nya hus och garageplattor nu i vår så det blir enklare eftersom jag inte behöver borra. Det blir ändå lite fajtande med armeringsjärn och gissar jag för att få upp alla rör och slangar intill ytterväggarna men det måste väl bli så?

/Thommy
 
Ställ dit ett tillräckligt grovt rör och tänk på att kulvert är väldigt styv när man ska dra i den så många cm större ska hålet vara. (Vi var 3 man, en drog, en sköt på och en hoppade på kulverten)

Armeringen är väl inget problem, bara dra på båda sidorna om röret, när du nu ska gjuta nytt kan du göra kantbalken lite högre iom att den blir tunnare.

Protte
 
Kanske inte funkar för dig där du vill gå upp med kulverten. Men jag tänker försöka gå upp med min under "handfatet" i garaget, och kan då gå en bit från väggen.
 
Tänkte lite vidare med kantbalken, låt den göra en sväng innanför kulverten så är det lättare att få i kulverten när den ska dras i.

Protte
 
Förstår inte riktigt vad ni är ute efter? Normalt ställer man väggen över kantbalken. Dra upp kulverten några cm innanför färdig vägg. Så är det inga problem. Och i lod så ser det proffsigt ut...
 
Ok, jag har nu grävt ur i sprängstenen under för att få kunna få upp kulverten i 90 grader 5 cm innanför ytterväggen. 90 cm. böjradie på kulverten.
Tack för alla svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.