Har direktverkande elelement i hela huset... Har nu efter 1 år i huset räknat ihop elförbr på detta system... 28 000 Kwh... Är det normalt när det gäller direkt el eller är det fel nånstans som jag misstänker att det är..... Huset är på 130 kvm uppvärmd boyta..
 
136 kvm 1 1/2 plan direktverkande el (inkl vvb med el-patron)

Vi har ca 25' kwh per år och ca 22-23 grader innetemp på vintern
 
De skiljer ju inte så mycket men samtidigt så har jag en vedkamin i V-rummet som de eldas i 2 timmar om dan.... Får nog se över isoleringen..
 
1 o1/2 plans älvsbyhus från 1980 på 100+65m2+ekdel på 80m2
21-22 grader inne, förbrukning till värme 19.000 kWh per år.huset bra isolerat på kallvinden, ekdelen mindre bra på kallvinden, 5-10 cm gullfiber och lite spån ovanpå, totalt ca 5" isoleringstjocklek. total elförbrukning ca 43.000,varav varmvatten 3000kwh, resterande går tydligen till hushållsel,motorvärmare osv!!!

ja jag vet 21.000 kwh till det är mysko :surprised:
 
Stefan_h skrev:
Är det normalt när det gäller direkt el eller är det fel nånstans som jag misstänker att det är....
Snackar vi Malmö, Kiruna eller nån stans mitt emellan? Det spelar nämligen en stor roll i sammanhanget.

// Lidman
 
Kristianstad... NÖ Skåne..
 
Hej, jag är i husköparplaner. Pratade men en kille idag som har ett hus till salu. 1-plan 136m², tegelfasad, från 1966 och direktverkande el med luftvärmepump som tillskott. Han tyckte att han hade rel låg elförbrukning - 15 000kWh/år, inkl hushållsel! Det låter ju som rena drömmen/en lögn, jämfört med siffrorna ni nämner. Huset är i Karlstad.

Är detta för bra för att vara sant?

/Robert
 
Tycker att de låter VÄLDIGT lite... Vår totala årsförbrukning hamnade på 42 000 Kwh..
 
Stefan_h skrev:
Vår totala årsförbrukning hamnade på 42 000 Kwh..
Då är något riktigt åt hell.. :-/
 
Har en känsla av det jag oxå... Jag vet att elsystemet är ok.... Had en elektriker ute för ett par veckor sen... Han har mätt upp hela huset.. Enda felet var att 2 av 3 faser till värmen låg dirket på skenan istället för översäkring!!!! :surprised: :surprised: Men det är ju ordnat och som han sa.. De påverkar inte förbrukningen i sig..
 
1 1/1 plan, 125m2, byggår 1970. Total elförbrukning 12000 kWh. Direktel och luftvärmepump. 2 bilar med motorvärmare. Stödvärmer med direktelen vid ca -7 grader annars enbart luftVP. Vi har sänkt förbrukning från cirka 21 000 kWh innan luftVp.
 
David_Q skrev:
1 1/1 plan, 125m2, byggår 1970. Total elförbrukning 12000 kWh. Direktel och luftvärmepump. 2 bilar med motorvärmare. Stödvärmer med direktelen vid ca -7 grader annars enbart luftVP. Vi har sänkt förbrukning från cirka 21 000 kWh innan luftVp.
Ok.. Låter bra... Hur pass öpen planlösning har ni?? Vet att de kan påverka mycket med luftvärmepumparna...
 
galento
David_Q skrev:
1 1/1 plan, 125m2, byggår 1970. Total elförbrukning 12000 kWh. Direktel och luftvärmepump. 2 bilar med motorvärmare. Stödvärmer med direktelen vid ca -7 grader annars enbart luftVP. Vi har sänkt förbrukning från cirka 21 000 kWh innan luftVp.
Vi har också 12.000kwh/år(genomsnitt på de 3 år vi bott här)Huset är på 93m2,enplans byggt -84,treglas fönster.direkt-el + vedeldad köksspis med kanalfläkt,mellansverige.I de 12.000 är all elförbrukning inräknad ex. motor/kupé värmare 2 bilar och 10-15 plus i garage.Har funderat lite på värmepump,men tycker förbrukningen är ganska ok.Men det märktes stor skillnad sen vi monterade kanalfläkten och fick ut "vedvärmen" i huset,vi klarar oss länge på hösten med veden och fläkten.De kompisar som satt in värmepumpar är mkt nöjda,dessutom kan det vara komfortabelt att den sköter sig själv,det är ju trots allt en del bestyr med vedeldning.Och Stefan 42.000kwh :-? :-?,detta låter VÄLDIGT MKT.
 
Visst är det mycket.. Jag höll nästan på o svimma när jag kom fram till de.. Men EON är väl glada ivarjefall.. Har bokat möte med en energirådgivare.... Får se vad som sägs..
 
hur mycket isolering har du uppe på vinden? det gör väldigt mycket att tilläggsisolera vinden, mer än man kan tro, däremot som många gör byter ut fönster i ett elt hus för 50-100000 och tror att det är något man sparar in på så är man helt fel ute. Våra fönster som vi har i huset är från 1957 när huset byggdes, dem var inte drevade ett endaste ett av dem, jag drevade alla fönster 2004, och det blev en markant skillnad. Vi har ett 1.5 plans hus med källare, och vi gör av med 6-6.5 ton pellets/år kostnad 12000 kr, och vi har ca 9000 kWh hushållsel, mycket motorvärmare/kupévärmare. Vi bor i Umeå.
Jag har kollat förra ägarnas elförbrukning, den låg på 34000 kWh/år.
Jag kan inte klaga på vår månadskostnad i alla fall, 1000 spänn i månaden i snitt på ett år
vi kör 23-25 grader i källaren 21 grader på markplan och ca 19 grader på ovanplan, där vi förövrigt sover. Detta ger en kostnad på ungefär 33kr/dygn i uppvärmningskostnad slagen på ett helt år.

/Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.