Hej


Låt oss se vad ni har idag: Om det är så att ni inte har fuktspärr från bostaden upp till den varma vinden, och har isolering direkt mot råsponten, ja då kommer den varma luften på vinden att bära massor av fukt från bostaden till isoleringen. Om isoleringen och/eller reglarna har möjlighet att överföra fukt in till råsponten så får du jämvikt i absolut fukthalt hela vägen in till råsponten, och är det kallare ute än inne blir den relativa fukthalten ofta 100% på råsponten vilket ger mögel. Därefter stoppar takpappen tyvärr effektivt möjligheten för fukten att avdunsta utåt.

Skapar du en luftspalt så styrs nog mögelproblemet snarare av fukthalten i ventilationsluften, men fukttillskottet från den varma vinden är fortfarande ett problem. Men, även om uteluften skulle ha hög relativ fukthalt bär den inte lika mycket fukt som varm inneluft, och fukten som läckt in från den varma vinden kan delvis avdunsta till ventilationsluften, så en viss förbättring borde det kunna bli. Om det räcker är en annan fråga, och har möglet redan bitit sig fast är risken nog stor att förbättringen inte räcker för att stoppa mögelprocessen.

Om vi nu skall förbättra luftspaltslösningen: Ett första sätt borde vara att sätta en fuktspärr innanför isoleringen så att man åtminstone slipper fukttillskottet från den varma vinden. Ett andra sätt skulle kunna vara att styra ventilationen i spalten.

Ett mer radikalt grepp är förståss att lägga isolering på utsidan av råsponten vilket borde lösa problemet även utan luftspalt om det är rejält mer isolering utanpå än innanför råsponten.

Nu skall sägas att jag är hyfsad på allmänfysik men ingen erfaren byggare, så du bör ta detta råd till fler personer förgranskning, och förhoppningsvis kommer det kommentarer direkt här.


Lycka till

Magnus
 
AnneFi
svar till magnushasselqvist

Vi sprutade hela råsponten med boracol innan vi gjorde luftspalten.
Vi hade en kille för att titta på möglet och han tyckte inte att det var så farligt.
Vi har bara börjat med isoleringen. När allt är färdigt blir det yttertak- råspont- luftspalt- isolering (200mm)- plast. sedan gips och annat skit.

antagligen kommer taket att läggas om inom den närmaste tioårsperioden och då kommer vi också att lägga cellplast utvändigt (om jag får bestämma) :)
jag hoppas bara att vi kommer att klara oss nu.
Vinden ska ju bli som en extra våning i huset.
 
var på en bygga och bo mässa i helgen , en firma som sprutade lösull av träfiber, han påstog att det skulle vara mycket bättre än glasull och sten ull för att det kunde ta hand om det blev fukt på vinden, och det var bra eftersom gamla hus inte är diffus tätt

http://www.isoleko.se/
 
Varför helt enkelt inte isolera allt utifrån och samtidigt öppna upp i nock och ta bort alla kattvindar?
Boytan blir större och man slipper mögel.

Borde inte detta vara det enklaste men även det mest ekonomiska sättet?
 
Hej!

Jag har med stort intresse (och delvis ångest :S) följt denna och andra trådar i detta ämne. Jag har som så många andra stött på diskussionerna kring vindar och ventilation och måste instämma, många byggare av idag har svårt att tänka om eller tänka nytt, inte bra!

Jag har sedan några år ett hus från -35 som säkerligen tidigare haft ett fungerande vindsklimat, dock inte längre (fjärrvärme osv) :x..

Nu till sommaren kommer taket att bytas ut ner till råsponten vilket leder till mina funderingar.. Kan man regla upp säg 100 mm på utsidan av råsponten och sedan lägga cellplast etc mellan reglarna och sedan spika bärläkten i reglarna? Blir det för många eller för stora köldbryggor in mot vinden?

Anledningen till att jag funderar på detta är att jag inte gillar idén med att fästa ett helt tak med skruv genom cellplasten. Hur beter sig cellplasten efter 10 år? :O

Kommer den att sjunka ihop av trycket från läkten så taket ligger löst och blir lalligt? Kan ju inte jämföras med t.ex isolering vid gjutning då hela cellplastens yta belastas, inte bara en smal läkt som bär hela påkänningen... Kommer skruvarna att äta ett allt större hål i isoleringen med tiden?

Macho-Dach fungerar ju annorlunda, men lägga ett tak direkt på "bärläkt" av cellplast... njaaee..
De tyska isoleringsteknikerna som nån tog upp verkar bättre, men dyyrt...

En annan fråga förresten, hur gör ni med gavlarna? Jag antar att de åxå bör isoleras på något sätt? :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.