Vissa thujor växer snabbt, men räkna ändå med kanske 3-4 år innan dom gör nån nytta. Men sedan kan de bli hur täta som helst och höga så det räcker!
 
J
Verkar som du kan bygga på enligt de rättsfall som finns.

Båthall (förråd) inom dp. Byggnadshöjd. Skymd utsikt inte betydande olägenhet.
KR Göteborg 2004-04-15 (Mål 1230-04, avd 3)
Max bygghöjd enlig dp 7 m. Typiskt grannegräl. Byggnaden stred inte mot dp, varför kn inte behöver underrätta grannar. Bl.a. detta har legat till grund för åberopande av grovt rättegångsfel från den klagande. KR konstaterade att detta påstående inte kunnat styrkas och ändrade inte LR dom som medgav bygglov.

Försämrad sjöutsikt. 3:2 PBL.

KR Göteborg 2004-06-02 (Mål nr 4867-03, avd 1).
Om- och tillbyggnad medför att granne får försämrad sjöutsikt. Viss, icke obetydlig, utsikt kvarstår dock, enl. KR. Med hänsyn härtill och det relativt stora avståndet mellan fastigheterna kan begränsningen av utsikten inte bedömas utgöra en sådan betydande olägenhet som avses i 3:2 PBL.

Försämrad havsutsikt. 3:2 PBL.

KR Stockholm 2004-07-02 (Mål nr 3446-02, avd. 01)
Påbyggnad av redan befintlig byggnad belägen nära havet. Havsutsikten från grannarnas vardagsrum kommer att försvinna helt genom den aktuella påbyggnaden vilket, enl. KR, måste anses utgöra en olägenhet. Begränsningen av havsutsikten kan inte anses medföra en sådan betydande olägenhet som avses i 3:2 PBL. (LR var av annan mening.)

Skymd havsutsikt. 3:2 PBL.

KR Jönköping 2004-07-12 (Mål nr 3023-02, avd. 2).
Sedan tidigare finns lagakraftvunnen dom att tillbyggnadens taknock inte fick förläggas högre än 1,2 m under taknocken på befintligt garage. Vid kontrollmätning konstaterades att tillbyggnadens taknock endast var 0,9 m under.
Bygglov har nu sökts och beviljats i efterhand för befintlig taknockshöjd på en tillbyggnad av bostadsfastighet. Grannen klagar över skymd sikt. Enligt KR är det en olägenhet att havsutsikten minskas genom tillbyggnadens nockhöjd. Olägenheten är em. inte så betydande att bygglovet skall upphävas. En ledamot var skiljaktig.

Skymd utsikt. Anpassning till landskapet. 3 kap 1 och 2 §§ PBL.

KR Stockholm 2004-08-30 (Mål nr 538-03, avd. 01).
Uppförande av enbostadshus på Värmdö utom dp men inom samlad bebyggelse i bergig, kuperad terräng med byggnader av olika utformning. Klagandena anför skymd utsikt och skuggbildning. KR gör samma bedömning som LR. (LR menar att bygglovet inte strider mot 3 kap 1 och 2 §§ PBL.)

Garage
KR i Göteborg 2001-03-23 (mål 4758-2000, avd 3)
Utom detaljplan. Åtgärden avser bygglov för garage på 176 kvm och bh på 6 meter. Totala garageytan är 266 kvm. Häri inryms hobbyverksamhet, den ligger nära trafikerad väg. Grannarna anser att det skymmer utsikten. KR ansåg att garaget kom att innebära ett visst intrång för grannarna , men att de olägenheter som uppkommer inte är betydande. Bygglov beviljades.

http://www.byggahus.se/forum/fragor-om-bygga/102672-friggebod-som-stoer-grannens-utsikt.html
 
Nybyggare_Gbg skrev:
Tipset om att bygga en frigga som avskärmning kom från stadsbyggnadskontoret. De kommer inte invända mot 15*1 m om det vore så. Nu kommer jag dock göra en snygg sak i två delar med trädäck emellan ca 3 m bred.

Frågan kvarstår dock - kan grannen hävda PBL på en Friggebod? Hur regleras i så fall detta? Vad säger Länstyrelsen. Oavett vad vi bygger kommer en stor del av hans utsikt defacto att försvinna - jag kan inte bedöma det som något annat än betytande olägenhet baserat på de case jag sett tidigare.
Varför ställer du inte frågan till dem som verkligen kan besvara den, dvs Länstyrelsen? Du verkar redan ha varit i kontakt med Stadsbyggnadskontoret och i en sådan här viktig fråga skulle inte jag lita på de svar jag får på ett öppet forum, hur välvilliga svaren än må vara.
 
Det är alltså Länstyrelsen som svarar för tillsyn av PBL?
I så fall är halva min fråga besvarad. Jag kommer kontakta dem för mer info. Tack!
 
Kan man inte lämna in om bygglov ändå, fastän en friggebod inte är bygglovspliktig och få det på papper? Kommen kommer ju troligtvis göra grannehörande och dom kommer och klaga, men det kanske går igenom och vad säger dom då? Kostar ju några tusenlappar extra iofs...
 
Jo det är klart man kan men i det här fallet är det inte aktuellt.

Jag vet att bygglov inte kommer att beviljas av kommunen eftersom de kommer bedöma den som en "betydande olägenhet" för grannen med hänvisning till PBL kap 3 §2.

Jag undrar då vad som händer om jag bygger en friggebod 4,5 m från tomtgräns INTE är bygglovspliktig. Gäller PBL även en sådan byggnad som är undandtagen bygglovsplikt?
 
Om du bygger den så pass långt från tomtgränsen så borde det väl inte vara något problem? Fast jag kanske inte ska uttala mig, för jag vet ju ingenting utan försöker bara vara logisk...
 
Intressant fråga. På boverkets hemsida finns mycket info om friggebodar, jag skulle tro att det är lättast att få ett svar därifrån.

Även om friggeboden håller sig inom placerings-och storleksföreskrifter så finns det ju krav på att den ska smälta in i bebyggelsen. Det kan ju indikera att det finns en möjlighet till att delar av pbl kan tillämpas.

http://www.boverket.se/Kontakta-oss/Fragor-och-svar/Byggande/Friggebodar/

Det finns två sätt att hantera det på:
1- lämna in bygglov. Då BLIR det kommunens problem. De kan inte hindra dig från att lämna in bygglov, om inte annat så bygg med en EI 30-vägg och sätt den 3 meter från tomtgräns.
2- bygg som du tänkt, enligt regler för friggebod, och se vad som händer.

Jag skulle satt upp en häck. 15 meter färdighäck på 1.80 meters höjd kostar 15.000, ungefär detsamma som en friggebod.
www.splendorplant.se
 
Bygg din friggebod du, du följer de lagar som anges:

"3. i omedelbar närhet av bostadshuset uppföra komplementbyggnader som
a) tillsammans med andra komplementbyggnader som har uppförts på tomten med stöd
av undantag från krav på bygglov inte har en större byggnadsarea än 15,0
kvadratmeter,
b) har en taknockshöjd som inte överstiger 3,0 meter, och
c) inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter."


Jävla trött jag blir när jag hör om folk som t.ex. köper det första huset som byggts på ett nyplanerat område 1 km från stranden och sen klagar de på varenda jävla hus som byggs för att det förstör deras sjöutsikt, är de så jävla sugna på utsikten får de väl köpa tomten närmast sjön tycker jag?

Hadde ett liknande problem med en person förut som ville hugga ner ca 80 träd på kommunalmark som en "korridor" så att han skulle få sjöutsikt?! Det säger sig självt att han fick ett nej!

Slutsats: Bygg din friggebod och låt grannen klaga, och så hänvisar du bara till lagtexten ovan oavsett vem som kontaktar dig!

MVH!
 
Ställ dit en fet husvagn (Gärna med grafittimålning mot grannen;)) som skymmer utsikten, lär väl bli fin reaktion på det:D Är väl ingen som skall kunna tvinga er att flytta den.
 
Du kan väl ställa friggeboden på plintar, så kan du antingen sälja den eller flytta den om det blir problem och sätta dit en häck istället. Eller om du egentligen inte behöver boden håller jag med om att en färdig häck vore det bästa.
 
Byggingenjören skrev:
"3. i omedelbar närhet av bostadshuset uppföra komplementbyggnader som
a) tillsammans med andra komplementbyggnader som har uppförts på tomten med stöd
av undantag från krav på bygglov inte har en större byggnadsarea än 15,0
kvadratmeter,
b) har en taknockshöjd som inte överstiger 3,0 meter, och
c) inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter."

Slutsats: Bygg din friggebod och låt grannen klaga, och så hänvisar du bara till lagtexten ovan oavsett vem som kontaktar dig!
Instämmer!
INGEN kan tvinga dig att ändra/flytta din friggebod om du uppfyller kraven ovan.
Undantaget är om du bor i speciellt känslig miljö (kulturskyddat) vilket endast handlar om några få uttalade platser i en kommun.
 
Hej !
Intressant forum. Har en granne som byggt åt flera håll och alltid frågat
alla grannarna , men inte mig. Han anser att ett fritidshus behöver ej till frågas.
Där skall ni se upp ,kontrollera med taxeringen( nr syns i fastighetsbeskrivningen) vad ert hus är. Kanske som för mig en småhusenhet.
Då kan ni bygga friggebod så mycket ni vill, 4,5 mtr från tomtgräns.
Trots att vi ägt fastigheten sedan 1950 så ställer sig grannen som har fyra kupor, en balkong, ett stort uterum och tre trädäck och skriker att du får inte göra någonting. Men snart kanske inte farbrorn kan se havet 360 grader längre.
Det kanske finns andra som äger tomtmark utanför hans heliga mark.
Och gud vad hemskt ,skall du använda din egen tomt!
Har även en glad över överraskning åt honom när han kommer att börja överklaga.
Sluta huka er för grannar, använd er egen tomt du lever bara en gång,och synd för gnällspikarna att ni inte bor ytterst.Ni kanske skulle köpt er en egen Ö istället.
Kanske låter hårt ,men tyvärr jag har lärt mig av min grannes eget beteende.d^_^b
 
Trådens fråga handlar i sak om Plan- och bygglagens kap 3, 17§, där byggnadsnämnd bemyndigas att ingripa i fall av "olägenheter för omgivningen".

Detta lagrum tar man till för att komma till rätta med allt från oklippta sjumetershäckar och pangade växthus till parkerade skrotbilar och giftgröna brandgavlar.

Med andra ord har det inget som helst med saken att göra om den omtvistade byggnaden är bygglovspliktig eller ej. Sedan må det vara en annan sak om olägenheten är att anse som så stor att den kräver myndighetens föreläggande.
 
Intressant tråd tycker nog också att det bara är att köra på.
Ställ den som någon sa här tidigare i tråden på plintar så att den går att flytta OM det mot förmodan blir gnäll från länstyrelsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.