Hej!

Jag har kollat på en Redan fjärrvärmecentral idag som har en växlare för värmen och en för varmvattnet.

Mitt problem är att en dag så var helt plötsligt förbrukningen det dubbla mot normalt och så har det fortsatt, finns det något man kan kolla själv innan man tillkallar expert?

Om man ska tillkalla expert är det från fjärrvärmeleverantören eller en vanlig rörmokare, vad blir bäst och billigast?
 
Redigerat av moderator:
Idag när vi gjorde en ny koll så hittade vi ett läckage, det läckte vid en nippel som höll en koppartråd som kom från finjusteringsventilen till varmvattnet. Kan det lilla droppläckaget från den nippeln ökat flödet så mycket på varmvattenväxlarn? Kan det ens ha påverkat förbrukningen?
 
Jag är inte rörmokare men....

Redan har byggt ett antal olika centraler.
Kolla här om du hittar din.
http://www.luleaenergi.se/sv-SE/Fjarrvarme/villacentraler.aspx?menuID=84

Varmvattenregulatorn släpper ibland genom vilket ger ökad förbrukning.
Även om dubbel förbrukning låter mycket...

Din lokala rörmokare bör kunna instruera dig hur du utesluter/konstaterar en felaktig vv-reg via telefon. Ca 3000:- för material + arbete.
 
  • snapshot1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!

Den centralen var väldigt lik.

Hur är VV-reg.sens funktion, ska den släppa igenom inställd mängd vid öppning av kran i huset annars vara helt tät? Om den släpper igenom lite vatten utan öpnnade kranar så ökar förbrukningen utan att man egentligen märker nåt annat än kostnaden ökar?

Om den släpper igenom lite, kan det hjälpa att motionera den lite innan man ställer tillbaka den till önskad läge?

Finns det något annat ställe i centralen man kan få smygläckage med ökad förbruking som följd?
 
Normalt beräknas effekten ut som difftempen mellan in o ut tempen på fjärrvärmet och flödet,
Teoretiskt påverkas inte värmeförbrukningen om man har ett läckage via varmvattenventilen på fjärrvärmesidan..men läckaget kan vara så stort att mätfelet på tempdiffen kan bli mycket stort (så i mitt fall)
Ibland betalar man både för effektförbrukning och flödesförbrukning och då påverkas givetvis notan.
Om förbrukningen fördubblats skulle jag först titta på att tempdiffen på primärsidan...bör vara ca 30 gr ...därefter skulle jag mistänka att jag faktiskt förbrukade det dubbla...dvs undersöka om varmvattenkranar etc läckte
 
Primärsidan, är det de som kommer från verket? Kan man ställa krav på en viss tempdiff?
 
Bambi skrev:
Primärsidan, är det de som kommer från verket? Kan man ställa krav på en viss tempdiff?
Ja primärsidan komer från värmeverket men det blir svårt att ställa krav på en temperaturdiff eftersom det är din egen central som styr detta.

En väl fungernade och bra inställd fjärrvärmecentral maximerar effektuttaget ut det flöde av verkets varmvatten som cirkulerar i värmeväxlaren.
Ju lägre temp du har som retur på radiatorslingan ju lägre kan du "kyla" det varma vattnet från verket.

Men om du inte betalar flödestaxa så spelar det ingen direkt roll för din egen ekonomi om du har 2 eller 60 grader i diff, däremot blir värmeverket gladare ju mer du kyler ner deras varmvatten innan du "lämnar tillbaka" det.
 
Gabbe1 skrev:
Ja primärsidan komer från värmeverket men det blir svårt att ställa krav på en temperaturdiff eftersom det är din egen central som styr detta.

En väl fungernade och bra inställd fjärrvärmecentral maximerar effektuttaget ut det flöde av verkets varmvatten som cirkulerar i värmeväxlaren.
Ju lägre temp du har som retur på radiatorslingan ju lägre kan du "kyla" det varma vattnet från verket.

Men om du inte betalar flödestaxa så spelar det ingen direkt roll för din egen ekonomi om du har 2 eller 60 grader i diff, däremot blir värmeverket gladare ju mer du kyler ner deras varmvatten innan du "lämnar tillbaka" det.
Nu får du sansa dej.... 2 graders difftemp kan ge 30- 70% fel på värmeförbrukningen...syftet att ha en ordenlig tempdiff är att minska termoelementens mätfelet
 
knatte skrev:
Nu får du sansa dej.... 2 graders difftemp kan ge 30- 70% fel på värmeförbrukningen...syftet att ha en ordenlig tempdiff är att minska termoelementens mätfelet
Jasså, är de så kassa?
I teorin funkar det i alla fall som jag skrev, men tydligen inte i praktiken.

Men om givarnas mätfel är åt "rätt håll" få kan man enligt knattens påstående spara 30-70% på sin fjärrvärmeräkning genom att öka flödet på primärkretsen genom sin värmeväxlare, men det kan ju lika gärna bli 30-70% dyrare oxå ;)

Observera att detta inte är att rekommendera då fjärrvärmeverket vill ha så kallt vatten som möjligt tillbaka och skulle du dessutom betala flödestaxa är det helt förkastligt för den egna ekonomin.
 
Problemet kvarstår tyvärr, utan att ha rört inställningarna så blev det en dag och från dagen dubbla förbrukningen.

Vad brukar oftast gå sönder och leda till sådan stora förbrukningsskillnader?
 
Bambi skrev:
Problemet kvarstår tyvärr, utan att ha rört inställningarna så blev det en dag och från dagen dubbla förbrukningen.

Vad brukar oftast gå sönder och leda till sådan stora förbrukningsskillnader?
Det måste vara mätaren som gått sönder, om förbrukningen verkligen dubblats så måste ju energin ta vägen någonstans och det borde märkas i form av hög värme.

Enligt knattens resonemang skulle det oxå kunna vara ett mätfel beroende på ett mycket lågt delta T, men då skulle flödet vara mycket högt i primärkretsen, det borde susa ordentligt i värmeväxlaren då.
Om du känner försiktigt på in och utgående rör i primärkretsen, är de lika varma?
Observera att inkommande rör kan vara uppemot 90-100 grader, så ta det försiktigt.
 
Inställningarna är desamma som innan vid halva förbrukningen och värmen inne likaså.

Så ingen felinställning, utan mer något som gått sönder,likt något läckage eller mätfel/givare som skett/framkommit just den dagen.

Jag upptäckte detta genom att räkningen var dyr och gick då in på "energikollen" där man kan se förbrukningen dag för dag, då jag legat på runt 80-100KW per dag de kalla dagarna i Jan och Feb och samma dagen innan felet uppstod så hade jag helt plötsligt 200KW vid samma temp eller lägre, därefter låg det över 150 normalkalla dagar då jag innan legat runt 80.

Så något har blivit knas.
 
För mej fanns inget stort brus när jag hade fel på varmvattenventilen..men det gav litet delta T, stort mätfel och hög felaktig förbrukning.
Det finns bara 2 saker som kan bli knas på fjärrvärme (primär) sidan,,temperaturmätningen före o efter stationen dvs difftempen eller flödemätaren på fjärrvärmesidan...på din sida dvs sekundärkretsen (hussidan) så kan många saker gå galet....det som förbrukar mest är läckande tappvarmvatten -----vet inte om du kan läsa av din förbrukning på fjärrvärmecentralen...men du kan testa och stänga av cirkpumpen (eller om du har ventiler som kan stänga av sekundärvärmekretsen) på sekundärsidan och efter ett tag läsa av förbrukningen.....om man läser av en förbrukning måste det vara mätfel eller en okänd tappvarmvattenförbrukning.
 
Nu har Fjärrvärmebolaget varit och kollat men hittade inga fel, men de tyckte också det var konstigt att det helt plötsligt blivit dubbla dagsförbrukningen vid samma yttre och inre förhållande som tidigare. Han kollade centralen och vi har kollat läckande kranar/vattenmätare men allt verkar vara OK. Ingen som har något tips var vi kan felsöka?
 
Om du har en värmestyrning som ser ut som en vit kopplingsdosa ca 7,5x7,5 cm med en svart och blå ratt (potentiometer) på?

Då kanske jag kan hjälpa dig, denna styrning är känd för att rusa.
Det kan räcka med att knacka på dosan så öpnar den ventilen till värmesystemet.
Dessa har man fått utbytta på garanti.

Eller att framledningsgivaren sitter dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.