Någon annan som har byggt/tänker bygga ett "litet" hus (75-100 m2) och vill dela med sig av tips o kanske prisuppgifter?:)

Jag vill ha ett "riktigt" hus på max 90 kvadrat om det är enplans eller ev upp till 100 om det är i flera plan.. Vill/hoppas komma undan under 1,2-1,3 milj helt nyckelfärdigt exklusive tomten och kan själv kanske på sin höjd måla utsidan pga ett allvarligt fall av tummen-mitt-i-handen-syndromet.. ;)
"Krav" är minst två sovrum och separat tvättstuga.

Är speciellt intresserad av Brahus "Idyll 83" men tittar även på:

Vittjärvshus "Smultron"
Hjältevadshus "Alen 27"
Allmogehus "Sofia"
Fiskarhedenvillan "Sparven"
Skidstahus "Ingefära"

och lite andra.. dock är många lite för stora, vill gärna komma under 90 kvadrat som sagt.. Har kollat på möjlighet att uppgradera fritidshus till villastandard men det faller ofta på att de inte har tvättstuga.

Någon som har prisuppgift/offert på något av ovanstående hus så vore det jätteintressant! :)
 
Ett alternativ är ju om du ritar hur du vill ha det, sedan ta in offerter från några mindre byggfirmor vad de vill ha för ett lösvirkeshus.

Ska du ha ett basic, enplan med platta utan en massa krusiduller behöver det inte bli så hemskt dyrt.
 
Efter att ha tittat på tillbyggnader i den storleksklassen och försökt hitta småhus som man kan "docka" inttill vårat nuvarande hus så skulle jag nog kunna säga att det blir billigare för er med lösvirke. Man måste upp lite i storlek innan man "tjänar" på moduler
 
Bygger Myresjö special 1 plan 115 m2 ung 2,7 milj exklusive tomt 2 bad 3 sovrum.
 
Herc skrev:
Bygger Myresjö special 1 plan 115 m2 ung 2,7 milj exklusive tomt 2 bad 3 sovrum.
Enda nackdelen att det är drygt 100% dyrare än vad han efterfrågade.:)
 
Titta på Björklidenhus villa Fröjd: 1 399 000 kr 81 kvm.

Annars är ju ett alternativ att bygga i lösvirke, kontakta en lokal snickare. Eller som du säger tilläggsisolera ett frititdshus....
 
barajag skrev:
Enda nackdelen att det är drygt 100% dyrare än vad han efterfrågade.:)
Tog för givet att Ts är en han eftersom han/hon heter Gummistövel. Hur man är.:rolleyes:
 
Att bygga lösvirke kräver ju ganska stor kunskap - har man tummen mitt i handen så kanske ett modulhus är smartare ändå? Visst har Hjältevadshus all entrepenad på ett kontrakt nu? Där ingår även målning utvändigt o tom altaner MEN dom är inte någon billig husleverantör. Ett Vrigstad från Smålandsvillan kanske?
 
Man behöver inte bygga lösvirket själv, man kan lämna llt til en entrepenör
 
Haha nej jag är faktiskt tjej :D så där ser man vad fördomsfull man kan vara!

Hmm lösvirke kan alltså vara värt att kika på, hade nog själv en uppfattning om att det skulle vara dyrare..

Jo Björklidenhus har jag kikat lite på men inte varit jätteförtjust i något, Smålandsvillan är tyvärr för stora allihopa..

Måste ju knuffa lite för Brahus igen, någon som byggt med dem? Mest intresserad av Idyll 83 men tacksam för all info..:)
 
här i västra sverige har en del Brahus byggts o jag tycker att det verkar vara väldigt välbyggda men lite dyrare hus?? Jag kanske har fel.
 
Jag har också fått ett intryck av att de ska vara rätt "bra" hus, hög standard och verkar inte direkt ha särskilt många missnöjda kunder.. har bara sett priser på större hus men har läst flera som sätter dem i samma prisklass som typ Älvsbyhus..! Det vore ju väldigt trevligt med tanke på att ett Älvsbyhus i den storleken går loss på under miljonen med totalentreprenad..:)
Har mailat och bett om en prisuppskattning på "mitt" hus i förra veckan iaf, hoppas på snabbt svar..
 
Har tittat på dem lite, ev kan Kornan vara ett alternativ men då skulle jag behöva göra om ett av sovrummen till tvättstuga.. men de är ett av alternativen helt klart :D
 
Finns ett 1 ½ plans hus hos Ekeforshus som heter sillpatronen....112 kvm boyta... Ingen aning om deras prisnivå.... Väldigt stiligt hus tycker jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.