I köket i det hus vi precis står en kamin av typen Keddy Minette.
Vi kommer inte riktigt överens med dess gestaltning. Den passar varken husets ursprung (putsat tegelhus från 40-talet, tämligen avskalat och funktionalistiskt) eller dagens nyfunktionalistiska stil.
Vi skulle gärna snajda till dess yttre något, men är osäkra på vad man kan göra.
Tips och idéer mottages tacksamt.

mursp_keddy_minette.jpg

Att kapa av friserna känns naturligt, men skulle det även kunna vara en idé att exempelvis klä den med stenplattor av något slag utan att det ser för kitchigt ut?

/David
 
Ser inte hur det ser ut runt om, men ett förslag som ni kan dissa eller spinna på är:

Måla allt svart, eller någon annan färg så den ser smälter in.:cool:
 
Inför övertagandet är det ganska mycket sentida allmoge i omgivningen, dvs vägg- och takpaneler etc samt ett halvrunt valv mellan kök och vardagsrum.

Vår plan är att bygga ett slätt vitt kök och riva valvet. Det är nog en inte helt dum idé att måla den svart eller grafitfärgad. Dessförinnan skulle jag dock vilja släta till den lite. Köksmöblerna som kommer att stå intill är för övrigt svarta.

Idag är golvskyddet en tunn mässingsplåt som är sargad av tappade vedträd etc.
Jag fick en idé om att finna en lite tjockare obehandlad stålplåt att lägga på golvet istället för den befintliga. Naturligtvis efter att kanterna gjorts tåvänliga..

/David
 
En tanke som har slagit mig är att man kanske kan demontera den och sälja den.
Vet någon här om man kan demontera utan att demolera en dylik?

Finns det några uppvärmningstekniska fördelar med denna murade modell gentemot moderna fristående braskaminer?

/David
 
Demontera och sälja har du nog inte mycket för, jag tvivlar på att någon skulle vilja köpa den. Mycket har förändrats (på gott och ont) sedan den där installerades.

Den där insatsen skulle du säkert kunna få en slant för, hur gammal och i vilket skick är den?

Uppvärmningstekniska fördelar, ja. Mycket av värmen går förlorad då man installerar en insats i en murspis, moderna fristående kaminer är helt enkelt mer effektiva. Insatserna byggs inte för att få en effektiv förbränning, snarare för att passa in så bra som möjligt. Vill du ha värme för pengarna så ska du köpa en fristående täljstenskamin.


Jag tycker du ska låta den vara som den är, gå inte in och peta i sådant som ser bra ut. Måla den inte svart!
 
Demontera blir som sagt svårt, jag har murat en maxett (likadan fast modell större) och jag har väldigt svårt att se hur det skulle gå till utan att ta sönder den.

Keddykasetten du har kostar typ 10.000 kr i nyskick, så den får du visserligen lite för. Jag är förresten spekulant. Ska vi säga 2500? :p

Ja, det finns fördelar med den typen av kamin. Hela den övre delen är murad med olivinsten, vilkas egenskaper gör att värmen magasineras bättre.

Jag håller med föregående om att svart vore snyggt! Jag tror det skulle vara riktigt läcker om du putsade bruket med sånt där stenputsverktyg (vet i fan va verktyget heter) så det blir slätare och sedan en något blankare färg än matt. Jag gillar när man blandar stilar på detta sätt, alltså en klassisk form i en modern färg (och efter er renovering i en modern miljö).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.