Hej

Av de andra trådarna har jag fått ganska klart för mig hur innerväggar bäst ljudisoleras.. men hur gör man med golvet?

I mitt hus är det väldigt lyhört mellan våningarna.

Isoleringen i golvet är idag bara spån (kutterspån), jag kommer ändå att ta upp golvet på hela övervåningen eftersom jag ska dra om en hel del el och i samband med det tänkte jag ta bort all spån och ersätta den med något som ljudisolerar bättre och är mindre brandfarligt.

Men vad rekomenderar ni?
 
Jag ersätter spån med stenull (roxull). Inte för att jag tror att den är bättre än allt annat isolermaterial utan mest för att det inte brinner. Jag har också inbillat mig att stenull kliar mindre på just mig.


Vill du göra annat än bara isolera är gipsskivor ett bra och dött material som dämpar stegljud etc.
 
  • Gilla
Lilleskog
  • Laddar…
Hej!

Jag har bytt ut mitt kutterspån mot vanlig glasull. Och innertaket är nu gips istället för tritex. Det är stor skillnad. Jag tror att glasull är billigare än stenull. Annars tror jag att det kvittar ljudmässigt. Har pratat med både Paroc och Isover med slusatsen att ljuddämpningen inte sklijer mellan de två materialen. Köp det som är billigast.
Min glasull är 220mm.

F.ö lycka till med borttag av kutterspån!! Det vill jag inte göra om. Tips! Använd mask.

/Jörgen
 
jolu002 skrev:
F.ö lycka till med borttag av kutterspån!! Det vill jag inte göra om. Tips! Använd mask.
Hur gjorde ni för att få bort den? Stor industridamsugare?
 
Mr_Smurf skrev:
Hur gjorde ni för att få bort den? Stor industridamsugare?

Vi gör så att mindre ytor (alltså inte på vinden) så använder vi förljande utrustning:

1. Två husägare
2. En snöskyffel som passar i bjälklaget
3. Sopsäckar från Jula med handtag (så man kan knyta)
4. Riktig halvmask till husägarna.

Jag gissar att vi hittils har kört ungefär 200 säckar spån till sopen.

Vinden kommer sugas ut - jag räknar med att lämpliga doningar finns att hyra.
 
  • Gilla
Lilleskog
  • Laddar…
Jag hittade en lösning.

Min far upplyste mig om att han har en stor spånsug som han använder till sin planhyvel, den är inte så smidig att fytta men han trodde det skulle vara värt besväret att släpa dit den..


[Edit: Ska man stava rätt också?]
 
För mig som hade riktig hardcore isolering mellan våningarna (kolstubb). Samt en blandning av kol spån tegelsten mossa gammla tidningar osv i taken på 2:dra våningen, så var den enda hållbara lösningen att ta dit en saneringsfirma med en 14 kubiks sugbil. 3 timmar senare va 13 kubik kolblandning borta. Hade jag gett mig på det med spade hade jag förmodligen hållt på fortfarande..
 
Hej , der är inte bara isolering som gäller, krysskolving
dämpar ljud också // Goerana
 
har varit på en del bygge där dom gjort följande
70 mm ner på golvbjälkarna har dom spikat på en list,,som man gör till blindbotten,sedan har dom lagt 2 lager gips o över det en 45mm isolering
det har blivit en mycket bra ljud avskärmning
micke
 
goerana skrev:
Hej , der är inte bara isolering som gäller, krysskolving
dämpar ljud också // Goerana
krysskolving??
 
Krysskolvning innebär att man stagar mellan golvbjälkarna, antingen som namnet antyder, med kryss, från en bjälkes överkant till nästas underkant och vice värsa, eller den enklare varianten, med en brädbit som passar emellan golvbjälkarna. Detta för att göra bjälklaget styvare.
 
Sitter och bläddrar i gamla trådar...

Krysskolvning (och kortlingar) riskerar snarare att förstärka stegljuden i stället för att dämpa dem. Ju styvare golv, desto mer stegljud, och det är oftast just de ljuden som är de störande. Ett sätt att minska stegljuden är att lägga stegljudsisolering i golvet, ju tjockare lager, desto bättre. Jag har hittat Hunton (plus produktbroschyr i pdf-format) som också har stegljudsskivor med plats för golvvärmeslangar.

Även Paroc har stegljudsskivor men de verkar inte vilja sälja annat än hela pallar. En pall med 17 mm tjocklek räcker till drygt 90 kvm golv och går på (om jag minns rätt) cirka 7 500 kronor.

Nackdelen med stegljudsskivor är förstås att de bygger på höjden och behöver ligga på ett slätt underlag. Parocs kräver ett lager spån eller gips ovanpå om man ska ha parkettgolv, men med Hunton går det att lägga parketten direkt på. Min gissning är då att Parocs material är mjukare och alltså dämpar bättre, men det är bara en gissning.
 
  • Gilla
Lilleskog
  • Laddar…
Hej av egen erfarenhet, så låter ett ostyvt bjälklag också, man styvar upp samt fyller fullt med isolering, samt som någon skrev gips är bra i undervåning, finns även golvgips, men det använd mest på ojämna underlag // Goerana
 
Ett annat alternativ är att hänga ett undertak i beslag som tar upp vågrörelserna som uppstår i bjälklaget.
Inte det billigaste, men effektivt...
 
Jag läser igenom massa trådar om ljuddämpning och det är ju inte helt samstämmiga råd hela tiden. Jag hittade en artikel om det här med kortlingars effekt på ljud (http://www.acoustics101.com/common/acoustics101v3_0.pdf):

"There is quite a bit of debate about whether adding
“stringers” to your wall, ceiling and floor construction
is worth the effort. We believe it is a great benefit to
run stringers at uneven intervals between wall studs
and floor and ceiling joists before insulating them, as
shown in Figure 3.7. This helps tie the whole wall,
ceiling, or floor together so it is less likely to move
and transmit sound. As Philip Newell has pointed out
in many of his books, a stiffer construction will make it
less able to vibrate at lower frequencies. Our
research is ongoing and we certainly acknowledge
that stringers may not be completely applicable to
each and every construction. However, in the context
of Acoustics 101, we believe it is a necessity. I.e.,
since the budget for construction is usually tight, we
believe stringers to be a very cost-effective way to
help maximize isolation."

... så här rekommenderas alltså kortlingar och en styv konstruktion. Men exemplvis Gyproc (http://www.gyproc.se/files/PDF/Sweden/aku_ljudegen.pdf) menar att en styv skivkonstruktion (plywood) försämrar ljudegenskaperna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.