Hjälpte mina föräldrar igår(känns som har 2 hus ibland) med någon som jag inte hört talas om någon gång och det tog en stund att lista ut vad det var.

Får se om någon kan gissa vad det var.

Scenariot är detta:
Normalt sett vedeldad panna men har nu satt på separat VVB för att det inte behövs någon värme på elementen, blir det kallt har de llvp att slå igång.
VVB är kopplad så att det sitter två kulventiler så pannan kopplas bort och VVB in och därmed kopplas även pannans blandningsventil bort.
Felet är att vattnet ur kranarna är bara pissljummet om ens det.

Felsökningen visade att VVB tyckte att den var uppe i temperatur då det klickade till runt 70 grader som termostaten stod på fast i en tvågreppsblandare 3 meter rörväg ifrån kommer det endast ljummet, innan pannan kopplades bort så var det inga klagomål och denna installation fungerade förra året.
Se ritning.
p%C3%A4ronvatten.JPG

Vad är felet?
Fråga om det är något oklart.
 
Redigerat:
öppnat någon kriskoppling eller ?
 
Brukar ju finnas en blandningsventil vid VB, där man ställer mängden kallvatten man blandar in i det utgående varmvattnet.
Om det finns en sådan, prova tt skruva på den.
 
Kriskoppling finns mig veterligen inte, blandningsventilen var det inget fel på, bland det första jag kollade.
Ni får lite fler chanser innan jag avslöjar vad det var.
 
Äh va tråkiga ni var, det var engreppsblandaren som hade gått sönder, troligtvis en backventil eller något så den blandade upp varmvattnet med kallvatten så det blev bara ljummet i kranen.

Olyckligtvis hände det ungefär samtidigt som far skiftade över från pannan till VVB.
Hade lite huvudbry innan jag kom på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.