Varken kabel eller kanal mitt i taket, speciellt halva taket då det går från dosan är speciellt snyggt, hur bra man än är på att spika kulo eller sätta kanal.
 
Givetvis kan jag ta och lägga en utanpåligande kabellängsmed golvsockel och sätta utanpåligande utag men jag ville helst slippa den lösningen. Särskilt nu när ändå alla andra väggar och tak är öppna och jag kan ta el var jag vill.
Jag har möjlighet att sätta ett extra lager gips. Men frågan är om man gör detta snyggt utan att få problem med plasten. Sen blir det ju även problem med renoveringsdosan som är djupare än dubbelgips. Någon klurig person som har en ide!
 
Dra invändig kabel, gör endast ett utlopp för kabeln där uttaget ska sitta, sätt ett utvändigt uttag över kabelutloppet (så kabeln går in i botten på uttaget).

:)
 
Stommen skrev:
Hej skall utöka med två väggutag i sovrumet. Dessa skall sitta på väggen mot grannen (radhus). Bakom väggen sitter åldersbeständig plast mot gipsen hur löser man det?

Tanke var att ta el från takdosan och dra ner med vp16 rör och fräsa ut för rören i väggen ner till golv nivå och sätta senildosor/ renoveringsdosor. För att inte skada plasten. Sen sätta ny gips utanpå.

Finns det ett bättre sätt?

För man måste väll använda vp-rör för starkström?
Varför sitter det plast på en innervägg?
 
Renoverings-senil-rot dosor öan vara olika i djupet. Du har tydligen spån+gips=ca25mm
Lägger du på ett gips till blir det nästan 4cm.
Om du sågar lätt utan att skada plasten, kan du trycka in rot dosan utan att förstöra nåt.
Kolla Julas rot dosa. Den verkar inte vara så djup.
 
Eller läkta up 17+ gips.
Då får du direkr plats för rör och dosor!
 
Rotdosa med djup 35mm finns på biltema...
 
Glufsglufs skrev:
Varken kabel eller kanal mitt i taket, speciellt halva taket då det går från dosan är speciellt snyggt, hur bra man än är på att spika kulo eller sätta kanal.
Nja, i min lägenhet så har jag klamrat iväg en matning till en klädskrubb från takdosan i hallen. Det blev riktigt snyggt med perfekta avstånd och perfekt böj från taket till väggen. Njuter varje gång jag ser det. :cool:

Men det ska vara EKRK. Kabellist är blä.

//Patrik
 
Redigerat:
barajag skrev:
Varför sitter det plast på en innervägg?
Bra fråga den vätter mot grannen finns en luftspalt mellan husen.

Jag undrar om den har någon funktion och om jag kan bryta olasten utan risk?


kamilenski skrev:
Renoverings-senil-rot dosor öan vara olika i djupet. Du har tydligen spån+gips=ca25mm
Lägger du på ett gips till blir det nästan 4cm.
Om du sågar lätt utan att skada plasten, kan du trycka in rot dosan utan att förstöra nåt.
Kolla Julas rot dosa. Den verkar inte vara så djup.
Plasten sitter mellan gipsen och träskivan=

!Granne!
Träskiva
Plast
Gips

Ska kolla om Julas är mindre än den jag har.
 
Eller köra med dold kablage o utanpäliggande uttag?
 
Patrik_Hed skrev:
Nja, i min lägenhet så har jag klamrat iväg en matning till en klädskrubb från takdosan i hallen. Det blev riktigt snyggt med perfekta avstånd och perfekt böj från taket till väggen. Njuter varje gång jag ser det. :cool:

Men det ska vara EKRK. Kabellist är blä.

//Patrik
hehe, inbördes beundran va?

Jodå, jag har också nån kabeldragning jag är nöjd med men på vissa ställen så blir det inte estetiskt bra helt enkelt om man ser till helheten och sen jämför mde dold förläggning.
 
Bryt inte diffspärren om det är luft emellan kåkarna, då är det liksom ingen innervägg.

/Kent
 
Kan du inte ta strömmen ifrån knappen till taklampan och sen därifrån göra en utanpåliggande inst.
 
regla upp nytt att placera dosa o rör i skule jag gjort, då får du ju tilläggsisolerat också:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.