Hej!
Undrar ifall någon vet hur jag ska få detta tätt? Ska byta detta plasttak och istället lägga dit vanlig korrigerad svart plåt.

Hustaket är valmat, går inte att sänka altantaket, för att som de är nu så är de direkt ovanför fönstren, lågt redan alltså.
Som de är nu så läcker de lite mellan hustaket och altantaket. Dem har använt nåt
frigolitliknande skumm? för att de ska bli tätt.

Skulle helst velat haft en hängränna där hustaket slutar, men de får man ju inte plats med.
Någon som vet hur man på bästa sätt ska få de tätt?
Skickar med 3 bilder, hoppas de syns någorlunda.
 
  • S6304736.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • S6304737.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • S6304738.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har en idé?
 
heALer skrev:
Ingen som har en idé?
Funderade en sväng på det när jag såg det igår, men det enda jag kom på då var att jacka ur takstolarna och sänka ner bärläkten, men det är ju ingen ultimat lösning men det enda jag kom på som inte innebär en massa arbete.
 
det har jag också funderat på men utrymmet blir inte så pass stort så att de får plats en hängränna, och inte heller får man under plåten under takfoten för att takstolarna tar emot då... jobbigt problem de där när dem byggt så här.
 
Hängränna blir nog svårt...
...men kan du inte montera en fotplåt under pannorna som går ut en bit över det nya plåttaket... och så viker du upp profilbotten i korrugeringen på den nya plåten så att vattnet inte kan rinna bakvägen?
 
Ser ut att vara låg vinkel på ditt altantak som förhindrar snabb avrinning. En fotplåt borde kunna avhjälpa lite, som Hampe var inne på. Sen måste du nog ta och rensa löv och skit ofta, så att inte vattnet hindras att rinna bort. Ser ut som du har en del gegga :).
 
tack för tipset med fotplåt! :)
hur vikar man upp profilbotten på ett bra sätt?
Ska man ha vanlig korrugerad plåt eller plåt som ser ut som takpannor?
 
Plannjas pannplåt är annars riktigt snygg.
 
heALer skrev:
tack för tipset med fotplåt! :)
hur vikar man upp profilbotten på ett bra sätt?
Ska man ha vanlig korrugerad plåt eller plåt som ser ut som takpannor?
När du skrev "vanlig korrugerad" tänkte jag TP20... Den kan man vika upp botten på med en falstång eller en annan bredkäftad tång, eller genom att ta en stump vanlig 45x45 och såga ett spår i ändträt, ca 15-20mm djupt, där du sticker in plåten och viker upp. Akta bara så inte plåten blir solfjäderformad, det bästa är att vika upp efter att den är monterad, men jag vet inte om du har plats för det...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.