Hej

Någon som har en ungefärlig koll på vad Gunnebos "Villa Gunnebo" -staket
kostar?

1m högt.

Komplett per lpm. antar jag att man köper det.
 
Ja, mycket bra koll! Håller nämligen just på med att betala fakturan MEN jag skulle tyvärr starkt avråda från Gunnebo f.n. Jag har köpt en del prylar till huset senaste åren (250m2 lösvirke!) och denna Gunneboleverans var den sämsta hittills.....

* Beställde gröna stolpar men "stolphatten" längst upp var svarta, dessa kompletterades efter 2 veckor.
* Själva stängslet var restnoterat, anlände efter ytterligare 4 veckor.
* Diagonalstagen till hörnor/start/slut -stolpar är helt slut (någon maskin trasig sedan länge!) så dessa är inte längre fyrkantiga som stolparna utan runda i en mindre dimension - kompensationsöverläggningar pågår f.n.
* Extrabeställning av längre stolpar anlände i en helt annan form/storlek än "orginalet", dessa returnerade jag direkt!
* 2 stolpar av 25 hade hålen för stängslet felborrat.
* Pris/offert stämde inte vid fakturering.
* Gunnebos egen telesupport har tydligen uppträtt extremt arrogant till "min" brädgårds personal

Det lustiga i sammanhanget är att jag tog in offert både från Ahlgrens & Gunnebo där de senare var ~1.000 dyrare men jag tänkte att Gunnebo låter tryggt/bra - vilket misstag....

Nog om detta, pris för 60 meter Gunnebo Villa, grönt, 100 cm, varav 25 meter på berg (bergdubb), 2 hörnstolpar, 2 start/slut blev ~15.000:-
 
Jag kontaktade dem häromdagen och fick då till svar att de inte säljer till privatpersoner, utan att jag skulle kontakta K-rauta eller Beijer bygg. Har du alltså köpt direkt från dem?
 
Via BeijerBygg (Tumba)!

Jag pratade precis med Gunnebo igen och inte förräns till hösten kan de ev. börja leverera Gunnebo Gigant stolpar av den "vanliga" sorten igen:

giantvilla.jpg

Så kontrollera noga vilken sort som kommer att ingå i leveransen så att det inte blir ett hopplock av olika varianter!
 
Jaha, tack för upplysningarna.

Hittade en del gamla trådar likaså.

Jag tror att det kommer bli en Jula-variant av ekonomiska skäl.
Vi behöver också ca 30+30 meter, och en grind.

Sen är det troligen inte för all framtid utan tills barnet och det kommande ska
kunna ränna runt på tomten och inte springa ut på vägen.

Föredrar öppet mot grannar annars.

Vi landar också nånstans på 60m, och jag tror detta håller längre än ett trä-staket. De man ser brukar vara krokiga och skeva efter en tid.

Men vi får se, man ska ju ha bestämt sig 3 ggr först och sen kör man på det 4:e alternativet :)
 
HansK skrev:
Hej!

Jag har själv jobbat som stängselmontör och även haft eget stängselföretag som jag la ner för inte alltför många år sen. Jag vill gärna slå hål på "myten gunnebo". Folk talar om gunnebo kvalité men den som tar det ordet i sin mun vet ingenting om stängsel, gunnebo har tunnast trådar, klenast stolpar, tunnast galvanisering. Deras "unika stolpar" är så tunna att dom är ett skämt oavsett vad dom kallar dom. Till det så tog dom fram tills för några år sen hutlösa priser till både företagare och privatpersoner. Men tack vare hårdnande konkurrens har dom fått göra rejäla sänkningar de senaste åren. Alla stängselfirmor köper material från tillverkare runt om i Sverige eller Europa, så även gunnebo. Det finns olika kvaliteér på nät men 3,0 mm ytterdimension på nät ska det vara om en fackman sätter upp det! Jula stängsel är att kasta pengarna i sjön, stolparna ska gjutas om det ska fungera samt att materialet är av mkt klen karaktär.
För en privatperson skulle jag rekommendera att kontakta en medelstor firma, det finns flera exempel på sådana i sthlm. Då får ni ett välgjort jobb med bästa material. Kan för övrigt meddela att det inte finns en enda fackman som köper gunnebos villastängsel pga den dåliga kvalitén och de dåliga lösningarna när man monterar det.

Men ett starkt varumärke, det har dom!

Tack för ordet! Hans

låter som en mercedes :D :D
skit raktigenom men lever på sitt namn :p
 
Kan bara hålla med "HansK", har nyligen fått upp 130m galvat 1m. Inte från "G" utan från en konkurent. Grövsta tråden var det alla firmor jag pratade med rekomenderade med tanke på att barn och hundar ska hållas innan för. Enligt de flesta så ska man akta sig för tunna plastade staket. Då det räcker med en fotboll eller en spark i det så spricker plasten och sedan är det kört.
Jag är super nöjd med resultatet och kan idag säga att det blev bäst med galvat. Många tycker att det ser för blankt ut, men efter ett par veckor är det matt och "försvinner" även bland gröna buskar och träd.
Snåla inte!!!
 
Hemmakatten
Vilka firmamärken av staket är det ni rekommenderar och har använt? Det kan väl knappast vara en hemlighet och inte är det att anse som reklam heller, utan snarare konsumentupplysning.
 
TUVAN Stängsel i Helsingborg
 
Hemmakatten skrev:
Vilka firmamärken av staket är det ni rekommenderar och har använt? Det kan väl knappast vara en hemlighet och inte är det att anse som reklam heller, utan snarare konsumentupplysning.
Är också mycket intresserad av att veta vilket märke som gäller. För min del ska det egentligen bara stå uppe så länge idegranen behöver på sig att bli häck, vilket säkert är 10 år ändå. Jula kanske skulle funka, men varför chansa...

/A
 
Vart löper jag bra galvat i Sthlms trakten för skapligt pris? Letar i höjden 70 alt 90 cm, finns det ens? Ska sätta mellan trästolpar, ca 45 m totalt.

/E
 
Vill också veta vad man skall köpa istället för Gunnebo!
 
Köpte grönt stängsel för ca 20 år sedan.
Betalade även för montering.
Idag är fortfarande alla stolpar spikraka och rost förekommer inte.

Den enda skillnaden jag ser på stängslet jämfört när det var nytt är att det gröna på stolparna och staketet (plasten?) har tappat lite utav glansen. men det ser man bara om man går riktigt nära :)

Köpte stängslet hos Stängselbolaget. Vet dock inte vad dom har för "märke" på sitt stängsel eller om dom gör det själva? Men jag är nöjd

http://www.stangselbolaget.se/
 
Redigerat:
Det vet jag inte? Köpte stängslet samt två villagrindar till mitt sommarhus på Orust.
 
Behöver stängsel runt tomten och har börjar nysta i denna marknad. Är det någon som har något klokt att säga om produkt/fabrikatval så är det välkommet. Jag är inte intresserad av det billigaste som går att köpa Jula osv.

Jag ska ha ett vanligt grönt flätverksstängsel, stolparna ska gjutas fast. Jordborren är beställd, jag gör jobbet själv.

Hittar följande alternativ idag:

Abas Protect:
https://www.abas.se/wp-content/uploads/2012/07/produktblad-villa-forskolestangsel.pdf
https://www.xn--stngselshoppen-6hb.se/sv/3-stangsel

Skandinaviska Områdesskydd:

http://skandinaviska.nu/stangel-stalstaket/flatverksstangsel/villastangsel.html

Stängselbolaget
http://www.stangselbolaget.se/flatverksstangsel/

Och förstås det gamla Gunnebo i "original". Frågan är om det fortfarande är kvalitet?
http://www.dwtrad.se/

Ett annat alternativ verkar vara Heras:

http://www.heras.se/sv/kontakta-oss
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.