Hej allihopa!

Här verkar det finnas folk som verkligen (till skillnad från mig själv) kan det här med att bygga altan/trädäck......så jag hoppas kunna få svar på en ganska enkel fråga.

Jag, eller vi, eller eehh, jag, ska bygga en altan/trädäck. Från altandörren ner till marken är det ca 40 cm. Kan jag då "lägga" hela altanen/trädäcket på plattor eller MÅSTE JAG GRÄVA NER plintar?

Självklart ska jag först täcka mer markduk av något slag och makadam eller singel över detta.

Är mycket tacksam för svar!!

Mvh Johan L
 
Efter att ha läst här på forumet i veckor och åter veckor, vägt för- och nackdelar, velat och funderat, har vi bestämt oss för att bygga vår lilla altan (3 x 5,3 m) på plattor. Den stora altanen kommer däremot att hamna på plintar, eftersom det såsmåningom blir ett uterum byggt på den. Vi chansar helt enkelt på att altanen inte vrids sönder av tjälskjutningar, och håller tummarna...
 
Satsa på plintar med en platta i botten så är du ganska säker på att det inte sätter sig. :)
 
Beror väl på hur Du vill ha ditt trädäck? Tänker Du stapla plattor på höjden för få trädäcket så högt att Du inte behöver nån trapp är det bättre med plintar. Ska Du ha trädäcket i "markplan" med trapp är det enklare att lägga ut plattor.

Så har jag tänkt kring våra 2 däck (ja det ena ska inte byggas förräns i sommar, men ändå :))
 
Jag funderar oxå på hur jag ska lösa mitt bygge, jag har 22cm till mark från altandörren. Nu ligger det plattor på marken nedanför, vet inte hur jag ska lösa det bäst. Plattorna täcker dock inte hela ytan där altandäcket ska vara, hade tänkt bygga med 45x170 virke.

"Måste" man ha en bärlina i sockeln i huset eller kan man lägga under en extra platta för att komma upp i rätt höjd intill husväggen? O sen köra med plint längre ut?
(en bild kanske hade underlättat för er för att förstå mitt läge)

Hoppas någon kan bidra med nåt svar, vill gärna komma vidare i planeringen. Tack på förhand.
 
Jag vet inte vad man måste egentligen men efter samråd med bygghandlaren och murar-svågern så satte jag en bärlina längs väggen och plintar för övriga. Hade väl en 40-50 cm ner till marken så vi valde att lägga trädäcket i nivå med altandörren.
 
Okej, jag får väl ta bort plattorna för att komma ner lite o sen sätta bärlina på sockeln. Kanske är bästa alternativet.
 
Det verkar ju smidigare att lägga ut plattor, tror inte det blir jättesvårt att få dem i rätt höjd överallt. Kommer nog att fästa altanen i väggen på något sätt, men då har den ju möjlighet att röra lite på sig i ytterändarna.

Ska göra detta så enkelt som möjligt hade jag tänkt. En ram till att börja med som ligger på plattor, efter det x antal reglar som blir i samma plan som ramen, därefter trall. Blir kanske (om frugan får bestämma) någon form av staket eller räcke runt om.

Behöver ju dock inget trappsteg till varken altandörren eller ner till gräsmattan....

Kanon med så många svar!!

Mvh Johan L
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.