Ska isolera ett förråd om 10 kvm och tänkte kolla med er som vet hur man bör gå tillväga. I dagsläget sitter utifrån sett panel, vindpapp direkt på panelen och 100 mm reglar i väggarna och 150 mm reglar i taket. Se bifogade bilder....

Nu till mina frågor: Undrar om man i väggarna måste ha luftspalt mellan vindpappen och isoleringen? Bör man sedan ha plastfolie mellan isolering och gips?

Taket tycker jag mig ha koll på hur jag ska göra. Läste i forumet att taket bör ha luftspalt och att man kan ordna detta genom att sätta läkt och sen masonitskivor och få ett par cm luftspalt mellan råspont och masoniten. Sen lägger man isoleringen ovanpå masonitskivorna.

tack på förhand !!

Andreas
 
  • P1000817.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1000819.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avsaknad av luftspalt brukar allmänt falla in under 'riskkonstruktion', dvs det kan bli problem.

Plastfolie är beroende på vilken temperatur du tänker ha som lägst i lokalen. Om du använder plast bör temperaturen inte understiga ~16C, i annat fall skippa den.
 
Det blir svårt att få dit en luftspalt nu med den konstruktionen!

Visst kan man kalla det för riskkonstruktion om man vill men vissa garagetillverkare kör utan luftspalt. En viktig faktor för om det är lämpligt eller ej är vilken färg som används på fasaden. Falu-rödfärg t ex täpper inte till något alls och då ska det inte behöva bli några problem.
 
Kemisten menar en temp på över +16 grader.
I en liten bod är det inte så farligt med eller utan luftspalt. Men vill man känna sig säker, är det bara att isolera med typ cellulösa isolering och skippa plasten och luftspalter. Både i väggar som i tak. Se bara till att lägga vindpapp på insidan med.
 
Ett problem som jag ser är att:

Hur ska du ventilera luftspalten?

Har ett liknande problem men det är en förrådsdel i garaget.

MVH
 
Kemisten skrev:
Avsaknad av luftspalt brukar allmänt falla in under 'riskkonstruktion', dvs det kan bli problem.

Plastfolie är beroende på vilken temperatur du tänker ha som lägst i lokalen. Om du använder plast bör temperaturen inte understiga ~16C, i annat fall skippa den.
Tack för er feedback!

Förrådet ligger i anslutning till en carport, enda kravet för förrådet är att temperaturen inte får sjunka under 0 vintertid (sätter in en värmevakt), dock inget krav alls på att det ska vara rumstemperatur.

Som ni ser på bilderna ligger vindpappen direkt mot panelen, om jag förstått det rätt är det ingen idé att skapa en luftspalt mellan vindpapp och isoleringen? Utan lägga isolering direkt i facken mot vindpappen och sen gips ovanpå isoleringen?

Andreas
 
Precis! För att få en luftspalt behöver du ta bort panelen, regla upp, och på med panelen igen. Skippa det och använd en färg som inte är tät!
 
injonil skrev:
Precis! För att få en luftspalt behöver du ta bort panelen, regla upp, och på med panelen igen. Skippa det och använd en färg som inte är tät!

Det innebär att jag i princip måste riva hela förrådet och bygga upp det igen. Frågan är om det är värt ett såpass stort ingrepp med tanke på att jag inte ställer högre krav på förrådet än att det ska vara några grader över 0 vintertid så att känsliga produkter inte fryser?

Panelen är redan målad utvändigt ett par gånger så att måla med otät färg är inget alternativ som jag ser det.

Är det fullständigt tabu att bygga ett förråd utan luftspalt? D.v.s. kan man chansa på att det funkar med isolering i facken direkt ovanpå vindpappen och sen gips som yttersta lager ovanpå det.

Hur hade ni gjort?

Resonerar lite som så att om jag ändå måste plocka ner panelen för att få till luftspalt kan jag lika gärna prova utan och visar det sig om ett par år att det inte fungerade - då river jag bort all panel och gör det riktigt från grunden.
 
Redigerat:
copello2 skrev:
[...]Resonerar lite som så att om jag ändå måste plocka ner panelen för att få till luftspalt kan jag lika gärna prova utan och visar det sig om ett par år att det inte fungerade - då river jag bort all panel och gör det riktigt från grunden.
Luftspalten mellan panel och papp/vindväv är för att panelen skall kunna torka (snabbt nog) när den har blivit utsatt för regn och dyl., är panelen av spåntade brädor?

Risken är väl att om det inte fungerar så kommer du vara tvungen att byta mer än bara panelen när du tittar efter, kanske även bl. a. isoleringen (vilket blir dyrare). Nu tror jag inte det kommer bli problem, men spalten läggar man in för att vara säker...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.