Hej,

Skall bygga nytt lösvirke hus på landet där det kostar 40.000:- att dra vanlig tråd till telefon samt att det kan bli max 8mbit ADSL modem till Internet.
Hur skulle ni göra med:

Telefon - Skulle ni dra in telias telefon för 40.000:-?
Internet - Skulle ni köra telia ADSL 8mbit?
TV - Boxer eller Canal Digital för att få bild?
Nätverk - Dra nätverk i huset ändå?
Larm - Måste man ha telejack för att känna sig säker - Skall köra vidare med Easy Serien från Bosch.


När jag smäller upp väggar kan jag göra dragningar för rör, vart skulle ni dra dessa rör?

:O

Många frågor från en som kört fast lite med idér..
/////////////////////////////////////////////////////////////////
Odensala - Sigtuna Kommun
 
Med den kostnaden så skulle jag struntat i fast tele! Kör mobilt, finns telefoner som ser ut som vanliga om du vill ha en "stationär" känsla och inte ha en vanlig nalle som du tar med dig!

Samma sak med ADSL, då är ju en fast lina ett måste! Kör mobilt bredband om täckningen medger det!

Larmet är säkrare på GSM (om det finns täckning) än vad det är på en fast lina!
 
Jag skulle svara att det beror på vad man vill göra.

Vad kan du få för mobilt data abb.
Kan du få ett utan trafikbegränsning med täckning där du bor.
Kan du få en riktig ipadress så att du tex kan sätta upp en hemmawebb eller ha en webkamra som du kanske vill kunna titta till.

Larmet däremot bör alltid ha en GSM sändare, har man fast tråd också så har man dubbel säkerhet och annars får man väl förlita sig på att tjyven inte stör ut GSM
 
Personligen har jag bekymmer just nu då jag inte har en stabil adsl-uppkoppling utan en lina som bara fungerar sporadiskt. Jag skulle inte klara mig med bara mobilt.
Nätverket i huset skulle jag dra i vilket fall. Det kan du ha mycket nytta av när det gäller att få ut fler användningsområden av din teknik då du t.ex. kan lagra all media centralt och se det på varje dator/mediaspelare du har. Tror knappast att man kommer använda sådant mindre i framtiden än idag.
Fungerar mobilt bredband bra i ditt område så finns det routrar att installera som delar ut ditt mobila bredband till flera datorer i huset, precis som med adsl eller annan uppkoppling, men du behöver vara införstådd i att det idag inte fungerar bra att spela spel eller annat över mobilt. Vem vet vad framtiden innebär.

Frågade du hur mycket det skulle kosta om de drog in fiber istället?
 
funken77 skrev:
Telefon - Skulle ni dra in telias telefon för 40.000:-?
I princip utan tvekan. I alla fall om det var helt säkert att det bara finns mobilt bredand som alternativ.
Internet - Skulle ni köra telia ADSL 8mbit?
Jag skulle köra det mest prisvärda. Telia kanske är det? Om du inte har intresse av fast telefon så kan du kolla med Glocalnet. De hade när jag pratade med dem en deal att du måste ha telefon för att få ha adsl hos dem, men att du kunde välja ip-telefoni som telefon, och detta fick du gratis. Dvs. du slipper abbonemangsavgiften för telefon, och behöver inte heller betala nätavgift som ju bara är några tior billigare.

TV - Boxer eller Canal Digital för att få bild?
Beror väl på ditt intresse. Ska det vara mycket HD eller sport så är det väl CD som gäller, annars är nog boxer mer prisvärt. Vet inte hur det går att få in både trean och femman på CD eller annat satellit. Vi sade upp vårt boxer för något år sen och kör bara de fria kanalerna. Har inte saknat de övriga ett dugg.

Obs att om du ska ha boxer så ska du vara noggrann med boxvalet, så du får stöd för de HD-kanaler som ska nystartas i höst.
Nätverk - Dra nätverk i huset ändå?
Den enda riktigt givna frågan. Ja!! Om du inte är 85 år och inte har råd....
 
H
Inte fått något svar om han har mobil täckning. Ska själv ta bort ADSL då denna teknik börjar at bli slö och gammal. Den mobila bredbandstekniken kommer för fullt och de kan idag tekniskt överföra 300Mb. Dock så saknas det hårdvara idag så klarar hårdvaran c:a 20 Mb. Kör själv med 3 och deras plus vilken ger max 16Mb. Inom 6 månader räknar de med 40-60 Mb. Det finns även routers till detta på 54Mb. Dock så funkar inte hårdvara med varandra ännu men det kommer snart. Routern har uttag fär 4 kablar samt är trådlös.
Nätverk i hus, helt klart ska man dra kabel
 
LTE kan teoretiskt ge höga hastigheter men kom ihåg att det är som vanligt med radiosystem, man redovisar radions max, inte vad man kan få ut av en förbindelse, man vill ju ha dubbelriktad kommunikation tex och sen förutsätter det ju att man är ensam på transpondern. Inte heller det är helt sannolikt
 
Dessutom, skall man se trenden. Begränsningar i överförd data, Vad skall man då med snabb 3G-4G uppkoppling till då? Just nu är det bara telenor som erbjuder obegränsad överföring, alla andra har gränser som inte lämpar sig till något annat är surfa och maila samt några små mängder nerladdningar.
 
H
frohike skrev:
Dessutom, skall man se trenden. Begränsningar i överförd data, Vad skall man då med snabb 3G-4G uppkoppling till då? Just nu är det bara telenor som erbjuder obegränsad överföring, alla andra har gränser som inte lämpar sig till något annat är surfa och maila samt några små mängder nerladdningar.
Nja stämmer bara delvis. Telenor har fri mängd men kan bara ge 10Mb i hastighet.
Tre har ne gräns på 20Gb men samtidigt 16Mb i hastighet dessutom så lovar tre mellan 40-60 Mb inom 6 månader när hårdvaran finns tillgänglig.
Har själv Tre max och jag ligger på 14,5 i nedströms och c:a 4 uppströms.
Det är samma nedströms men bättre uppströms än vad jag hade med telia 24 Mb.
Koppartråden är föråldrad då hade jag det ändå bra med endast 200 m till telestationen. Har jag i oc hför sig även med Tre då masten står några hundra meter från mig.
Telenor har långt i från samma teckning som Tre och Telia.
 
Dvs enbart Telenor har ett abb med fri trafik på och de har istället täckningsproblem.
 
hokanp skrev:
Telenor har långt i från samma teckning som Tre och Telia.
Stämmer nog, men om man ett mobilt bredband skall ersätta ett stationärt spelar yttäckning mindre roll.

När vi flyttade in för drygt 1 år sedan brydde vi aldrig om att dra in fast telefoni (Telia var hutlöst dyra i förhållande till arbetet som skulle genomföras, men det är en annan historia), utan satsade på 3G via Tre. Jag hade ett abonnemang sedan tidigare, och kompletterade med en 3G-router på vinden. Det hela fungerade över förväntan i nästan ett år...

... innan Tre införde begränsning på hur mycket som fick laddas varje månad utan att informera mig (att de dessutom gick emot det som utlovats då jag tecknade abonnemanget gjorde mig än mer förbannad). Jag sa omedelbart upp mitt abonnemang, och skaffade Telenor istället. Hastigheten hos Telenor ökade med ca 20% - däremot blev uppkopplingen mer instabil. Om detta beror på abonnemanget, det nya modemet eller kombinationen av modem-router kan jag inte säga, men nu måste jag starta om routern ungefär en gång i veckan. Där var Tre bättre, och krävde i princip aldrig någon omstart.

Jag tycker att det mobila bredbandet har fungerat bra. Fast lina är säkerligen bättre, men kostar även en hel del extra i både installation och månadsavgift.

funken77 skrev:
Nätverk - Dra nätverk i huset ändå?
Även när det gäller fast nätverk är jag tveksam till att det är värt pengarna. Vi satsade på att dra tomrör i väggarna då huset byggdes, men jag undrar om vi någonsin kommer att få nytta av dessa.
 
H
Ja det är inte bra när de ändrar på gällande avtal. Nätverk eller inte bror lite på hur huset ser ut. Har kontor i källaren och omgiven av betongväggar. Har dock 50% mottagning i källaren men mitt trådlösa har svårt att nå upp till 2:dra våningen. Kommer nu att sätta 3:s modem med en router på bostadsplanet och dra en fast lina från routern till källaren. Även om man kan köra trådlöst så är min åsikt att tråd är bättre inomhus.
Mitt problem just nu är att 3 levererar en hatighet på 16Mb men routern MBR624GU klarar inte detta modem. Hoppas att Netgear kommer med en snabb lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.