hej!

Jag och min hustru skulle idag slutföra försäljningen av vår bostadsrätt när det plötsligt visar sig att köparen inte kan ordna finansieringen och som en följd av detta uppstod ett kontraktsbrott.Vad jag förstår har vi rätt till ett skadestånd i detta läge,men min fråga är:Hur stor är sannolikheten att verkligen få ut skadeståndet?Finns det någon på forumet som befunnit sig i denna situation?Hur gjorde ni?Hur lång tid tog det?
Kan det bli aktuellt med löneutmätning?

//M
 
Jag har ingen personlig erfarenhet av det, men har haft kolleger i din situation (tror inte de fick ut ngt.).

I princip så tror jag att det gäller att vara pragmatisk i detta läget. Se om ni kan hjälpa köparen, om ni har en bra bankontakt så kanske er bank är villig att se det med "snällare" ögon som en hjälp till er snarare än till köparen.

Det borde vara bäst ekonomiskt och praktiskt för alla parter om köparen kan slutföra affären, och i värsta fall sälja igen.

Möjligheten att få ut skadestånd beror ju dels på hur väl ni kan bevisa de kostnader detta för med sig, dels vilken betalningsförmåga köparen har. Om köparen har svårt att finansiera affären så kan man ju misstänka att det är svårt att betala ett skadestånd också.

Tänk på att det är inte helt solklart att affären är hävd bara för att köparen inte kunde betala. Om ni väljer att sälja till ngn. annan så kolla med advokat hur det skall se ut rent formellt. Köparen kan i värsta fall stämma er för kontraktsbrott (och ni har i det läget troligen bättre betalningsförmåga).
 
Har säljaren inte lagt någon handpenning?

Om ni måste driva det i tinget så får ni räkna med rätt lång tid, upp till ett år innan det går upp kan det bli. Chansen att vinna måste ju bedömas utifrån era avtal. Vinner ni så är det möjligt att driva in det ja.

Instämmer m hemmapularens råd i övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.