Vi ska rensa tomten från rubbet. Träd... Den ska bebyggas. Bör vi tänka på nåt? Det finns inga byggnader i närheten. Vad bör vi tänka på?. Tomten är på drygga 1000 kvm. Ska vi dela träden direkt i 30 cm eller 3m? Hur tjocka grenar bör behållas för kaminens skull?

Annat att tänka på?
 
Det beror ju lite på vad för träd du ska ta bort. Har du tid är det säkraste sättet att ringbarka träden så snart som möjligt - även det kraftigaste slyet. Ringbarkningen suger musten ur växten och du riskerar inte jordskott senare. Men ska du ändå gräva grund och få dit grävmaskiner får du samtidigt bort rötterna.
 
Hemmakatten
Fundera på om du inte ska spara ett eller annat träd. Det är inte trevligt med en helt kalhuggen tomt och nya träd tar mååånga år på sig innan de blir stora.
 
Till saken hör att marken skal sänkas ca 1.2m. Det betyder att inga träd kan behållas. Ens små!
 
Det beror ju lite på vad du har för saker att ta hand om träden med. Har du möjlighet att låna/hyra en kap/klyv så delar du träden bara i hanterbara bitar, dvs ett par meter (beror på tjockleken), ska du handklyva dom med yxa så är det bättre att kapa med motorsågen, men det kan ju naturligtvis göras i efterhand.

Jag förslår att du behåller allt (som inte är ris) och kapar/klyver detta vid tillfälle under sommaren.
 
jag brukar väl spara allt från ca 2 cm och uppåt. Småplocket är fint att tända med samt att jag har en liten vedspis i köket som komplement till den stora spisen
 
Har ni nån bra länk hur man fäller träd?
Hur och i vilken följd man lägger snittet?
Eller en ritning?
 
Jag har en PDF ligger från GDS om trädfällning, vill inte lägga ut den p.g.a. upphovsrätt men PMa din e-postadress om du vill ha den.
 
Hur stora är träden?

Tänk på att fälla allt för stora träd själv utan utbildning INTE är att rekommendera.
 
AkutLumbago skrev:
Hur stora är träden?

Tänk på att fälla allt för stora träd själv utan utbildning INTE är att rekommendera.
Nu är dom nere...
Den största i diam 55 cm

Den högsta 25m? /det var nära. Precis då den skulle falla blåste det till/ MYCKET NäRA!

Tack Er alla för alla tips!
 
Göran.W
Var i skåne finns träden?
Finns dom inte allt för långt ifrån mig kan jag kanske hjälpa till att fälla dom.
 
Göran.W skrev:
Var i skåne finns träden?
Finns dom inte allt för långt ifrån mig kan jag kanske hjälpa till att fälla dom.
Tackar! Men alla är nere. Fällda i lördags! Ett ville flygga bort )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.