Hej!

Jag har börjat fundera på ett utbygge på vår befintliga terass nu till sommaren. Jag har inte någon erfarenhet av terasser och utebyggen så jag funderar hur jag ska gå tillväga för att göra grunden. Utbygget kommer delvis på en lutande gräsmatta.

Vi har X staket och dessutom skulle jag vilja ändra riktning på de nuvarande brädorna, såklart skulle jag vilja återanvända så mycket som möjligt. Försiktig rivning antar jag...

Tack!
 
ska jag gräva ner plintar? Eftersom marken inte är jämn hur ska jag göra för att få altanen rak? Är det plintarna som ska vara i rätt höjd?
 
Livic skrev:
ska jag gräva ner plintar? Eftersom marken inte är jämn hur ska jag göra för att få altanen rak? Är det plintarna som ska vara i rätt höjd?
Ja, i våg. Det finns ställbara balkskor, men även då sätter du plinten i våg, men fördelen är om en sjunker lite kan man skruva upp den. ( och ner)
 
Tack för svar!

Så det är bara att gräva ner färdiga plintar i marken och sedan justera dem?
Är det bättre att fästa stolpen på plinten eller bärlinorna?
 
Livic skrev:
Tack för svar!

Så det är bara att gräva ner färdiga plintar i marken och sedan justera dem?
Är det bättre att fästa stolpen på plinten eller bärlinorna?
Färdiga plint, eller gjuta själv är väl plånboken och tidsbristen som avgör. Plinten ska ner på tjälfritt. sedan står den där,angående balkskorna så antingen gjuter du med dem samtidigt eller så borrar du efteråt och monterar dem.

Jag sätter alltid bärlinan på plinten, men har sett de som monterar bärlinan i stolpen, tycker inte det blir lika hållbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.