För sexton år sedan så sökte och fick jag bygglov på ett gammalt torp på 80kvm som jag satte upp. Missen jag gjort är att jag skrev i bygglovet att den gamla byggnaden skulle rivas, 23kvm, jag flyttade den till en ny plats på tomten och vi bodde i den under uppbyggnadstiden av huvudbyggnaden, sedan så fick huset stå kvar och bygglov för det missades (tankevurpa från min sida) detta upptäckte jag för 1 månad sedan. Vi har detaljplan och jag får bygga 80 + 30kvm. Har någon ett förslag på vad som är bäst att göra i denna situation? Självklart så vill jag ha bygglov på 23kvm:aren men som sagt hur ska jag lösa detta?
Tacksam för all hjälp
Mvh
Tobbe
 
Väck ej den björn som sover! Fuskbygget är preskiberat...
 
Vad menas med preskiberat? Om jag någon gång i framtiden skulle vilja sälja så måste väl 23kvm:aren räknas som svartbygge? Kan man inte söka bygglov och sedan skicka in papprena när jag har byggt "klart". Jag har allmänning runt tomten och dom grannar jag har närmast är förstående dom skulle skriva under ev. papper som behövs.
//Tobbe
 
10 år efter ett bygge så blir det "lagligt" oavsett om det är ett svartbygge eller inte...
 
Att ärlighet varar längst är i bygglovssammanhang en myt som fler borde kämpa för att slå hål på.
 
Om ett svartbygge blir "lagligt" efter 10år borde man då inte kunna få huset godkänt speciellt som det ligger inom ramen för detaljplanen? Min tanke är att slå upp en 15kvm friggebod utöver vad jag redan har, det kan ju finnas andra grannar i området som kanske störs av det och kollar upp mitt bygglov och då står jag där med problem.
 
...och hade du köpt ett torp byggt på 1800-talet hade det inte heller haft bygglov, sätt upp boden.
 
Jag skulle kolla med mina grannar om dom tycker det är ok att jag bygger som jag vill. Grannsämjan är viktigare än alla knäppregler som säger att nån på ett kommunalt kontor vet bättre än jag vad som är bäst för mitt eget hus.

Sen skulle jag ha byggt boden :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.