Ringde för ett par veckor sedan en elektriker för att installera spottar i befintligt innertak. Denne var och tittade med en snickare och de åtog sig jobbet. Då de skulle öppna luckor mm för att dra kablar rekommenderade de en målare för spackling och målning.

Målaren fick förutom taket även i uppdrag att spackla och måla väggar vilket han gjort med bravur. Innan målaren påbörjade arbetet frågade jag elektrikern om man inte borde borra hålen för spottarna innan man målar och spacklar. Elektrikern svarade blank nej, det är bättre att borra sist när allt är klart enligt honom.

Nu har elektrikern installerat alla spottar och allt funkar perfekt. Till min besvikelse ser jag att han borrat klantigt (eller vad det nu är) så det ser fult ut runt tre av spottarna. Bifogar bilder.

Elektriker har jobbat på löpande räkning och hade i uppdrag att installera spottar.

Vad kan/bör jag kräva av honom?
 
  • spot1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spot2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta lite vit färg på en tunn liten pensel.
Han har nog troligen kört dosfräsen i bott och kragen på dosfräsen har gjort märken.
 
Vet inte vilken typ av låsning den använder sig av, har du känt om det går att förskjuta den lite i sidled, ett par millimeter åt rätt håll skulle kunna göra det lite bättre iaf.
 
Lars_M skrev:
Vad kan/bör jag kräva av honom?
Att han betalar för målaren att han kommer och fixar det med spackel och målarfärg. Själv så borrar jag innan jag målar.

Tror man får borra hål i gipset utan behörighet :p
 
att han kommer tillbaka med målare som och gör om spackling/målning
 
Om inte "slarvet" syns runt hela spoten så går det att rikta till det, tyvär blir det så ofta när man borrar för spotar, normalt så ska han använt en hålsåg som är flera mm mindre än kragen på spoten.

Att han ville göra det efter målning är ofta en önskan av målare så dom inte får lös gips från hålet på rollern och små pappersbitar från gipsen.
 
Har du otur får man måla om hela taket. Brukar inte bli helt hundra att bara bättra i. Det kan gå dock. Med en duktig målare så löser man alla andra klantskallars misstag. :)





Här skulle man haft en rörlig smilie.
 
Ett alternativ skulle ju kunna vara att hitta en spot med större ring.
 
Lite overkill att byta spotar för att lite färg har lossnat :).
 
Måla i med samma färg det syns inte förrutom om man kollar nära med spotten avslagen.

Men man bör borra först och måla sen tycker jag, då slipper man den chansningen att man alltid borrar felfritt ;)
 
Går inte att ta bort spoten, spackla lite med finspackel / slipa (om det är ojämnheter) dra på lite vitfärg?.

Det är så lite att det inte kommer synas, jobbiga är ju att du VET det är där, därför "stirrar" man på det. :)
 
O
Jag håller med om att borra innan målaren... För då kan han rätta till ens fel....
(vis av erfarenhet, det kan bli fel) Men vissa målare tycker inte om det, men det skulle jag inte bry mig så mycket om som elektriker....
 
Ner med spotten och dutta i lite takfärg med en pensel på området där dosfräsen rivit med sig av färgen. Inget konstigt med att borra hål efter att taket målats. som sagt har han kanske haft lite stor dosfräs eller kört den i botten så den skaft i. Men det ser ut att vara mycket spackel på bilden, lätt att det river med sig spackel/färg även fast rätt diameter på hålsågen används .
 
Redigerat:
Förstår inte varför alla bara ger tips på hur detta kan snygga still av trådskaparen. Själv skulle jag direkt ringa den som gjort detta och bett honom komma och snygga till det. Om han nu bara kan flytta spotten så att det täcker får HAN göra det. Måste man ta ner och dutta färg får HAN göra det.
Trådskaparen har betalt för en tjänst och ska inte behöva snygga till efteråt.
 
Jag tycker verkligen att det ser ut på bilden som att kanten på kragen ligger dikt mot kanten på hålet, måste finnas massor av mm att flytta spoten på så det täcks.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.