Hej

Är spekulant på ett hus från 1952. 2 plansvilla.

Grundläggning: Betongplatta
Stomme: Trä/cementhålsten
Fasad: Puts
Bjälklag: Cementhålsten

Radonmätning är gjord mellan 2005-02-28 - 2005-05-05 och visade ett årsmedelvärde på 580 Bq/m3.

Hur ska man ta ställning till detta iom att gränsvärdet är 200 Bq/m3?

MVH
 
Rimligtvis betyder ett sådant värde att du kommer vilja göra en radonsanering. För att kunna budgetera för detta på ett korrekt sätt behöver du veta om radonet finns i byggmaterialet (hålstensväggarna) eller om det bara rör sig om markradon. Om det handlar om markradon är det ju inga gigantiska pengar det handlar om för en sanering, i synnerhet inte om du gör jobbet själv (fixa lite bättre tilluft på bottenvåningen, ev lägga ner radonsugrör i plattan, montera fläkt, alternativt bygga en radonbrunn utanför huset eller en kombo av detta).
 
OK tack för svar Mathias.

Om vi väljer ett scenario med markradon hur mycket skulle en sådan sanering kosta?

Vem kontaktar man för att ta reda på om det är frågan om radon i kosntruktion eller mark? Finns det någon form av "radonkarta" hos lantmäteriet eller kommunen?
 
Jag kan inte säga vad det kostar. Är källaren/bottenvåningen inredd blir förstås kostnaden högre för återställning I övrigt är ju själva radonprylarna bara en fläkt som kostar några tusingar (för den ska hålla i 50 år) och lite rör. Här i huset uppskattar jag kostnaden till 5000kr ink fläkt och rör, ex arbete för det har jag gjort själv. Vänder du dig till en radonsaneringsfirma får du väl ta det gånger 3 för samma sak, men dom prissätter ju också utifrån att det finns (?) något skatteavdrag man kan göra för detta.

I södra stockholm finns det markradon på många platser så utgå från det. Det utesluter ju dock inte att det strålar lite om byggmaterialet också. En besiktningsman kan tala om vad det är för material i huset (säljaren/mäklaren kanske har en sådan uppgift?)
 
Snackade precis med kommunen och det fanns en mätning innan den som gjordes 2005. Då låg värdet på 1100 Bq. 2005 hade det alltså gått ner till 580 Bq. Så nånting måste nuvarande ägare ha gjort.
Huset består även av blåbetong eller vad det kallas.

Förändrar detta någnting tycker du?
 
Jag tror inte jag kan ge dig fler råd. Jag har en uppfattning att radon i byggmaterialet är svårare att hantera/sanera än markradon. Jag tror du behöver kontakta en saneringsfirma för att bli klokare.

Men, jag har sett exempel på hus med väldigt höga värden (mycket högre än 1100) med radon från både material och mark som har sanerats med utmärkt resultat. Allt går.
 
Blåbetong innebär att Du har radon från byggmaterialet vilket förmodligen innebär att en sanering inkluderar en mekanisk till/från ventilation. Sån har vi och det är iofs positivt för ventilationen blir väldigt bra i hela kåken.
Men Du behöver kolla vad förra ägaren gjort som sänkte värdet med hälften, kan ju vara så att man sanerat markradon tex och det som finns kvar är från blåbetongen. Vet Du hur mycket blåbetong som finns i huset? Vi har sett allt från en vägg i källaren till alla väggar.
580 är ju inget överdjävligt värde så det borde gå att åtgärda.
 
Hej!

Jag har en kontinuerlig radonmätare rullande sen flera år pga markradon och värdet varierar kraftigt beroende på temperatur, vind och lufttryck.
Som exempel ligger jag på 50bq en varm sommardag och 800bq när det är -25.
Gränsvärdet 200 brukar jag klara vid +10 eller varmare. Alltså behöver inte tidigare ägare gjort något för att halvera värdet , det kanske bara var gynnsammare väder vid den mätningen.
 
Att det varierar så med temperaturen, beror inte det på hur mycket självdrag du har i huset? Dvs, på vintern funkar självdraget som det är tänkt, men inte på sommaren. När det är kallt har du ett undertryck och detta drar fram luft från marken under huset.

Varför inte installera lite sugrör och slippa dessa rätt höga värden vintertid (för jag antar att det aldrig är låga värden på vintern?)?
 
Jo det beror på ventilationen och självdraget att det varierar.
Har monterat en fläkt i en kattglugg och den hjälper men inte tillräckligt, behöver montera fler tilluftventiler och kanske en till krypgrundsfläkt.
Medel denna vinter blev ca 400bq, vilket är lägre än tidigare år trots att det varit mycket kallare.
 
S
Jag skulle dra av en 50 - 100 000 från priset så har du pengar till radonsanering sen kan du i lugn och ro bestämma hur du vill göra den och vad du vill göra. På sommaren har du ändå troligen inte speciellt höga värden.
Sätter du in FTX ventilation i huset så har du också fått vinsten i ökad ventilation.
 
sad_ant skrev:
Jag skulle dra av en 50 - 100 000 från priset
Att vara ensam om att bjuda på en villa i stockholm så att man kan unna sig den lyxen är nog rätt ovanligt... ;)
 
sad_ant skrev:
Jag skulle dra av en 50 - 100 000 från priset
Ha, ha alla husvisningar jag varit på har budgivningen höjt priset över begärt pris innan andra visningen :D men prova kan man ju alltid.
Å det klart, beroende på läget så kan det gå men det beror förstås på nåt att man är ensam spekulant ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.