Hej,

Hade en jobbig eftermiddag idag - vi fick en vattenskada på ytterväggen vid ett vattenutkast på utsidan huset och nu undrar jag vilken försäkring som kan hjälpa...

När jag skulle börja årets trädgårdssäsong och vattna en rabatt märkte jag att det inte är något tryck i vattenslangen. När jag tittade efter så ser jag att det rinner vatten ut från ytterväggen/panelen vid vattenkranen på utsidan huset. På insidan huset, i tvättstugan, har det också runnit lite vatten som lagt sig i en pöl ovanpå golvkaklet. Jag vred genast av vattenkranen och vattenflödet stannade.

Vårt hus är ganska nytt - byggdes av Myresjöhus för 3½ år sedan. Vattenutkastet kommer inifrån huset, och går via en L-ventil genom ytterväggen och ut, där en FM Mattsson kran SOM SKA VARA FRYSSÄKER sitter.

Jag ringde en VVS-fackman och han var ändå ganska säker på att det var en frysskada och att det läcker inne i väggen, men då L-ventilen sitter innan inne i huset så går det att vrida av flödet. Jag kollade vattenmätaren också (med allt avstängt) och den står helt stilla, så flödet har avstannat. Jag vred av kranen inom en minut, men vatten rinner ju fort... och innanför denna del av ytterväggen är tvättstuga med kakelgolv samt ett badrum och man undrar ju om vattnet nu kommer från fel sida fuktspärren. Huset är byggt med platta på mark.

Frågan är till vem jag vänder mig nu? VVS-killen tyckte det var riktigt risigt att få sådana problem i ett hus som bara är 3½ år gammalt och tyckte verkligen det var något för Myresjöhus att ordna om de ville ha någon stolthet kvar. Och faktum är, de har hittills varit otroligt proffsiga och tagit ansvar för i princip allt som vi råkat ut för. Men nu har det ju gått 3½ år, förbi 2-års garantin... Kan jag hävda att detta är byggfel och gå tillbaka till Myresjöhus? Eller är det något för GAR-BO? Eller vår hemförsäkring hos Länsförsäkringar?

Mycket tacksam för svar och kommentarer om saker jag bör tänka på...

Mvh Marex
 
Hade du tagit in slangen innan första nattfrosten?

Är det korrekt fall på kranen dvs lutar röret "utåt" så att vattnet kommer ut ur röret? Man ser detta enklast genom att det kommer en skvätt vatten när man stängt av kranen.
 
Ja, slangen tog jag in tidigt i höstas.

Hmm, lite osäker faktiskt på fallet, svårt att bedömma... En skvätt vatten kommer nog, men frågan om det är så mycket som det borde komma? Skulle ju kunna vara en rimlig förklaring och i så fall är väl det att betrakta som byggfel typ.
 
Är fallet fel är den inte korrekt monterad. Kolla från insidan genom att antigen titta eller stoppa in en pinne och se att den lutar uppåt (på insidan). L-ventilen måste demonteras före detta görs.
 
Låter som handhavandefel. Hur kan byggfel orsaka att en trädgårdsutkastare fryser?

Köp en ny likadan utkastare och byt. Lätt som en plätt!
 
Nja, då jag inte rört vattenkranen på hela vintern så tror jag inte det är handhavande. Min oro är fukt i väggen och innergolv snarare än priset för en ny utkastare.
 
Sådana kranar måste väl vridas i rätt läge för att de skall vara frostsäkra?

Alltså, när du ifrån öppet läge vrider kranen för att stänga av den
så kommer du först till ett läge där vattenflödet stannar av. (Läge 1)
I Läge 1 är kranen inte frostsäker utan vattnet finns kvar hela vägen
ut till kranen på utsidan av väggen.

Om du vrider kranen ytterligare (Läge 2) så kommer det att rinna ut
lite vatten till ur kranen, det är i detta läge som du dränerar ut det
vatten som finns i röret närmast kranen på utsidan. Alltså det vatten
som annars står kvar i röret som går igenom ytterväggen. I läge 2 är
kranen frostsäker.

Är du säker på att kranen vreds till läge 2 innan vintern?
 
Det tror jag inte. Så här skriver FMM:

Patentskyddad FM Mattsson-konstruktion. Kranen är garanterat fryssäker, även om trädgårdsslangen sitter kvar (gäller endast den enkla trädgårdskranen). Ventilhuset med typgodkänd backventil monteras på väggens insida i uppvärmt utrymme. Överskottsvattnet i utkaströret töms automatiskt när flödet stängs. En styrbricka vid utloppet förhindrar att dräneringsvattnet blöter ned husväggen.

Även om jag inte hittade instruktionsboken till kranen så står det inget om att man ska göra som du beskriver. Tvärtom står det att kranen är "självdränerande".


Till TS: En bra början när det blir problem är alltid ditt försäkringsbolag. Har dom minsta möjlighet att skjuta över detta på hustillverkaren så kan du vara säker på att dom kommer göra det. Låt ditt försäkringsbolag driva denna fråga.
 
fast inte lär det väl handla om nå skador bara för att det kommer vatten tillfälligtvis? det torkar ju till slut och så länge det inte kommer nytt vatten så lär det väl inte ske nåt hemskt ?
 
Marex skrev:
Hej,

Hade en jobbig eftermiddag idag - vi fick en vattenskada på ytterväggen vid ett vattenutkast på utsidan huset och nu undrar jag vilken försäkring som kan hjälpa...

När jag skulle börja årets trädgårdssäsong och vattna en rabatt märkte jag att det inte är något tryck i vattenslangen. När jag tittade efter så ser jag att det rinner vatten ut från ytterväggen/panelen vid vattenkranen på utsidan huset. På insidan huset, i tvättstugan, har det också runnit lite vatten som lagt sig i en pöl ovanpå golvkaklet. Jag vred genast av vattenkranen och vattenflödet stannade.

Vårt hus är ganska nytt - byggdes av Myresjöhus för 3½ år sedan. Vattenutkastet kommer inifrån huset, och går via en L-ventil genom ytterväggen och ut, där en FM Mattsson kran SOM SKA VARA FRYSSÄKER sitter.

Jag ringde en VVS-fackman och han var ändå ganska säker på att det var en frysskada och att det läcker inne i väggen, men då L-ventilen sitter innan inne i huset så går det att vrida av flödet. Jag kollade vattenmätaren också (med allt avstängt) och den står helt stilla, så flödet har avstannat. Jag vred av kranen inom en minut, men vatten rinner ju fort... och innanför denna del av ytterväggen är tvättstuga med kakelgolv samt ett badrum och man undrar ju om vattnet nu kommer från fel sida fuktspärren. Huset är byggt med platta på mark.

Frågan är till vem jag vänder mig nu? VVS-killen tyckte det var riktigt risigt att få sådana problem i ett hus som bara är 3½ år gammalt och tyckte verkligen det var något för Myresjöhus att ordna om de ville ha någon stolthet kvar. Och faktum är, de har hittills varit otroligt proffsiga och tagit ansvar för i princip allt som vi råkat ut för. Men nu har det ju gått 3½ år, förbi 2-års garantin... Kan jag hävda att detta är byggfel och gå tillbaka till Myresjöhus? Eller är det något för GAR-BO? Eller vår hemförsäkring hos Länsförsäkringar?

Mycket tacksam för svar och kommentarer om saker jag bör tänka på...

Mvh Marex
Inte kul :(
Kompis som precis råkat ut för samma sak. Glömt slangen på en natt när det var kallt. Något sprack i utkastaren alt i rören. Utkastaren fungerar ju inte om det sitter en vattenfylld slang på tänk på det. Nu ska hela familjen bo i en barack i 3mån. 2mån torktid då vattnet gått ut i precis hela 1-planshuset. 1mån att återställa när det torkat.
 
Även om vattenslangen är borta kan utkastaren via metallen leda in tillräckligt med kyla för att ventilen/kopplet på insidan (t.ex. under diskbänken bakom alla saker) kan frysa när det blir riktigt kallt som i vintras med -20 till -30 C även i södra halvan av landet. Ska linda in mina utkastare i flera lager bubbelplast inför kommande vinter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.