Hej!

Är sugen på att köpa en NAS, "Synology Disk Station DS210j"
Vill ha en sådan ståendes i garderoben o bestyckad med 2st hårddiskar. Vill inte att hårddiskarna skall stå o snurra för fullt dygnet runt o när jag inte använder NASén. Går diskarna ned i "sov-läge" när man inte anväder diskarna i NASén? (På min PC har jag ställt in i windows att mina slave-diskar sover när jag inte använder dem)
 
För gjorde det inte det. (mång år sedan) vet ej idag...

Om du hittat en model som du gillar maila tillverkaren eller försäljningsstället och fråga efter funktionen om du inte hittar det i någon manual. Så har du på svart och vitt så att du kan lämna tillbaka den om det inte fungerar.d^_^b


Jag slängde ut min nas efter som att den väsnades för mycket med 2 diskar som snurrade hela tiden... Tips! Att tänka på är överförings hastigheten på dem... Bara för att de har 100 / giggabit interface hastighet betyder inte på långa vägar att de har en fysisk hastighet motsvarar det om du ska använda den som backup... Jag lyckades komma över ett riktikt vrak som lyckades max komma upp i 2-3 mb/sec över gigabit ethernet:@
 
Redigerat:
Har en Netgear ReadyNAS som har sk. "spindown" när den har varit inaktiv en stund. Den har även så att man kan schemalägga dess egen shutdown och uppstart, kan styras per veckodag.
 
_chrille_ skrev:
...Jag lyckades komma över ett riktikt vrak som lyckades max komma upp i 2-3 mb/sec över gigabit ethernet:@
Ahh, en "Lacie 2Big" kanhända? Värre får man leta efter.
 
Den skall ha spindown och diskarna går ned efter ett tag - Tittade själv på den där men stör mig på att Synology inte definerar vad fanken den har för överföringshastigheter - Något som är det MEST relevanta med en NAS.
Just av denna anledning så skippade jag 210'an och gick på QNAP som detaljerat anger samtliga överföringshastigheter.

http://www.qnap.com/images/products/comparison/Comparison_2BayNAS.html

Jag gick på följande http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=122 med 2 stycken 2TB diskar och är mycket nöjd. Aningen mer prestanda än 210 och det reflekteras i priset.
En annan fördel med QNap är att den har eSATA utgångar på baksidan så man kan ansluta fler chassien med externa diskar utan att tappa speed som tex på USB.
Skall man verkligen jobba med maskinen och låta den göra ett och annat så skall man verkligen satsa på en maskin med lite hårdvara - Den får att göra om den skall köra en och annan tjänst på samma gång.
Har du dessutom lite programming skillz så är Qnapen ett bra alternativ med SSH och möjlighet att packa upp rar för att nämna något. :wow:

Det skiljer en tusing men du får bra mycket mer prestanda. d^_^b
 
slacker skrev:
Den skall ha spindown och diskarna går ned efter ett tag - Tittade själv på den där men stör mig på att Synology inte definerar vad fanken den har för överföringshastigheter - Något som är det MEST relevanta med en NAS.
Just av denna anledning så skippade jag 210'an och gick på QNAP som detaljerat anger samtliga överföringshastigheter.

[länk]

Jag gick på följande [länk] med 2 stycken 2TB diskar och är mycket nöjd. Aningen mer prestanda än 210 och det reflekteras i priset.
En annan fördel med QNap är att den har eSATA utgångar på baksidan så man kan ansluta fler chassien med externa diskar utan att tappa speed som tex på USB.
Skall man verkligen jobba med maskinen och låta den göra ett och annat så skall man verkligen satsa på en maskin med lite hårdvara - Den får att göra om den skall köra en och annan tjänst på samma gång.
Har du dessutom lite programming skillz så är Qnapen ett bra alternativ med SSH och möjlighet att packa upp rar för att nämna något. :wow:

Det skiljer en tusing men du får bra mycket mer prestanda. d^_^b

Läste 2st recensioner om 210'an o ena killen sa att den va snybbare än Netgers duo-historia och än Qnappen. Bäste han hade haft, dock förvånad att man som privatperson kan hinna med att äga så många på ganska kort tid :-D

Jag kommer väl inte använda Nas'N så supermycket men streema musik o film ifrån till mediaspelare eller till en en Sony ps3 är det tänkt.

Om man vill ha bra klös i en NAS o mkt diskutrymme så är det bäst o bygga en själv vilket jag funderat på, men vet inte om jag orkar. Mjukvaran Freenas vet jag inte heller om den är smidig(?) Kan man i Freenas t.ex få en sk. Spinndown eller programera av/på-stängning? Många frågor. :rolleyes:
 
Min Synology DS409 har iaf spinndown.
 
Jag har en d-link dns-323 och där finns också spindown efter x minuter och även så att fläkten stängs av om temperaturen håller sig låg, vilket den gör om diskarna är i viloläge.

Går även finfint att streama till ps3an bortsett från att undertexter inte stöds. Jag kör vidare med ps3 media server från stationära datorn tills det är löst (om de nu tänker fixa det).
 
it-snubben skrev:
Ahh, en "Lacie 2Big" kanhända? Värre får man leta efter.
Kunde varit men min var en Linksys man trodde att det skulle vara lite hyfs i den... Linksys ägs trots allt av cisco systems... Men detta var många år sedan men iaf efter diverse mail konversation med deras tech support gav jag upp.. och slängde ut den... och tar inte med tång i någon Linksys produkt mer...
 
hehe, ska nog bygga en egen Nas, då kan jag få plats med massa diskar o komma undan bra i pris :-D
 
Det jag saknar i Synologyn är att den är för klen för att köra playstation media server på, den är för klen att transcoda alltså.
Får köpa en bättre mediaspelare än ps3an men hittar ingen som passar mina behov ännu, väntar på att D-LINK ska släppa sin Boxee men det blir nog import på den för den ska visst inte släppas i Sverige.
http://www.dlink.com/boxeebox
http://m3.idg.se/2.1022/1.288353/m3-klammer-pa-boxee (jobbig journalist)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.