Langbein
Kanonsajt efter alla andra tips http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=360 men hur djupt ska man gräva, det beror väl på lådan eller?

Vi fick hem en obehandlad låda, vanliga standard 120x120 som nu är monterad. Bra låda och inget vasst men inte så djup. Ska man bara ta lite marktäckning under med dränage eller gräva ner lite först?

Man tager vad man haver, funderar på platt läge, plast under med hål i, sila sand ur högen till infarten och se hur det funkar, annars beställa ett lass:)
 
Ärligt talat är en sandlåda just vad namnet antyder, en låda med sand i. Ett lock är bra att ha så inte det blir en massa kattpink och bajs, hur som helst så luktar det ju vidrigt. I övrigt är det bara att lassa in en massa sand och sen kan den lilla gräva sandslott hela dagen ;D
 
wertok skrev:
I övrigt är det bara att lassa in en massa sand och sen kan den lilla gräva sandslott hela dagen  ;D
:surprised: Sandslott, grävs inte, de byggs av envishet och tårar. >:( ;D
 
Och nu blev det tal om konstruktion och gjutning av sandkakor och då behövs det en sand med lite lera i så att den geggar ihop som den ska ;D
 

Det är skillnad på sand och sand.
Vår stackare där hemma har fått hålla till godo med byggsand och av det blir det inga höga sandslott. Han brukar bli helt lyrisk då vi är i en "riktig" sandlåda eller på badstranden....

/J
 
Man skall ha sättsand eller gjutsand eller vad det nu heter.
Synd och skam att jag själv inte kommer ihåg vad jag vill tipsa om...
 

Härligt, charta77, kanontips! ;D ;D
(när det inte är lätt är det svårt)

Tjö!
 
Det man ska köpa för en sandlåda heter "Leksand". Den är perfekt för att leka i, därav namnet. På grustaget vi använder har de alltid en stor hög med leksand.

120x120 ger ju dock inte mycket plats för sandslott. Jag byggde en sådan först när första barnet var riktigt litet, men den växte han ur snabbt. Jag minns inte hur stor jag byggde den nya, men 300x250 eller så ger ordentlig yta för sandslott och flera barn kan leka på en gång. bygg den hög så behöver du inte gräva för att få i ordentligt med sand. Är du rädd för tryckt virke så kan du ju låta understa brädan (som har mark-kontakt) vara tryckt och köra obehandlat för övre bräda/brädor och för sittbrädorna, så kommer barnen i varje fall inte i direkt kontakt med tryckt trä.

Jag byggde en ram, häftade fast markduk i botten och vräkte på oändliga mängder sand. Gjorde ett enkelt lock också, men grävde gjorde jag inte alls.
 
Japp, jag köpte följande sand till dotterns sandlåda:

"Sandlådesand (Putssand)
En siktad fin sand 0/3 mm. Avsedd till sandlådor. Kan även användas till putsbruk."


Köpte 2 kubik av Jehander.

Hittills är vi (både jag och dottern) nöjda med sandens egenskaper vid mer avancerade byggen.

Mvh/Stefan
 
Langbein
Ksund skrev:
Det man ska köpa för en sandlåda heter "Leksand". Den är perfekt för att leka i, därav namnet. På grustaget vi använder har de alltid en stor hög med leksand.

120x120 ger ju dock inte mycket plats för sandslott. Jag byggde en sådan först när första barnet var riktigt litet, men den växte han ur snabbt. Jag minns inte hur stor jag byggde den nya, men 300x250 eller så ger ordentlig yta för sandslott och flera barn kan leka på en gång. bygg den hög så behöver du inte gräva för att få i ordentligt med sand. Är du rädd för tryckt virke så kan du ju låta understa brädan (som har mark-kontakt) vara tryckt och köra obehandlat för övre bräda/brädor och för sittbrädorna, så kommer barnen i varje fall inte i direkt kontakt med tryckt trä.

Jag byggde en ram, häftade fast markduk i botten och vräkte på oändliga mängder sand. Gjorde ett enkelt lock också, men grävde gjorde jag inte alls.
Smart att blanda virke ::)
 
Till skillnad från alla andra grävde jag ut rejält innan jag fyllde sanden i lådan (säkert 0,7-1 meter). Mina ungar är kanske lite annorlunda än era då de hellre gräver på djupet än på höjden????
 


Hur gäver man på djupet utan att det automatiskt blir på höjden? ;D ;D
 
Jag grävde ut 70 cm under sandlådan. Min dotter som är 1,5 år har dock hittills bara lyckats gräva ca 10-15 cm. Hoppas hon bättrar sig, annars känns det ju som onödigt jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.