Vi bor i en funkisvilla från 1930-talet i Södra Ängby / Bromma med en altan som måste renoveras. Frågan är hur det bör göras för att nå rimlig livslängd till rätt kostnad, utan att förvanska originalarkitekturen. Har någon här erfarenhet från liknande projekt?

Altanen ligger mot huset cirka 20-30 cm över marknivå, har en oregelbunden form om uppskattningsvis i häraden 10 kvm, och är omgärdad av ett samtida smidesräcke. Altanen står (såvitt man kan se längs kanterna) på en naturstensgrund (granit), i liknande stil som övriga huset. Husfasaden har tidsenlig puts mot trästomme, och stänkputsen såväl som altandörrens tröskel börjar ca 10 cm över altangolvet, och däremellan är en putsad slät "sockel". Från altanen ned till marknivån går en liten trappa med 1 trappsteg mellan marknivå och golvnivå.

Problemet att ett parti av altanen sjunkit ca 5-10 cm (troligen för länge sedan), vilket lett till sprickbildning. Tidigare lagningar av dessa har spruckit. Nu är dessutom ytskiktet "bom" på många ställen (dvs hålrum strax under hörs när man knackar på ytan). Framtida ytterligare sättningar kan inte uteslutas. Golvytan är målad, och färgen har till hälften släppt.

Gjutmaterialets ytskikt kan vara så tunt som några centimeter, och jag har svårt att bedöma vad som finns därunder utan att börja riva upp golvet. Det skulle kunna vara antingen jord/grus, eller möjligen porösa rester av ursprungligt gjutmaterial. Altanens infästning mot fasaden är oklar, och måste möjligen ses över för att undersöka/undvika ev skador på (ve och fasa) husets trästomme.

Smidesräcket är ingjutet i altangolvet, och vid golvnivå är de fyrkantiga stolparna om ca 2x2 cm till hälften bortrostade de nedersta centimetrarna. I övrigt är räcket i relativt god kondition men behöver skrapas/målas. Jag vill helst undvika borttransport för blästring, då det verkar riskera att förstöra infästningen i den nyputsade fasaden. Att konstruera ett nytt identiskt räcke bedömer jag kosta ca 25-50 ksek, vilket av naturliga skäl vore trevligt att undvika.

Frågan är om vi måste räkna med att bila bort hela den nuvarande konstruktionen och gjuta upp hela altanen på nytt, eller om vi kan räkna med att bara gjuta på en ny självbärande (armerad) platta ovanpå.

Utöver val av metod och material, så är förstås kostnaderna av intresse, och gärna rekommendationer på lämpliga firmor i stockholmstrakten.

Frågor välkomna. Vid behov kan jag även ta fram bilder.

Tack på förhand! /Johan
 
Ett tips är att du i första hand vänder dej till er villaägareförening. De har nog rätt god koll på hur vissa saker borde göras då du har 503 grannar med liknande huskonstruktioner och problem. Att gjuta en platta ovanpå befintliga känns något vanskligt eftersom den kommer bygga i höjd. Räcket, steget till altandörren, anslutningen mot fasaden kommer bli knäpp. Jag tror på "gör om gör rätt"-metoden. Dvs bila bort delar eller hela altanen och göra ett ny grundläggning och därefter gjuta en fräsch platta.
Kan man gräva ur under altanen för ett nytt förråd kanske?

kan man skära loss räcket så kan ju det renoveras hos en lackfirma/smed. Sen svetsar man tillbaka räcket utan att göra åverkan på själva fasaden. Visst, det kommer bli en svetsskarv på räcket, men en duktig svetsare kan slipa det snyggt - ej osynligt men nästan.

Du kan ju också passa på att modifiera räcket så infästningarna blir i kanten på plattan istället för nergjuten i plattan.
 
Redigerat:
Tack för svar! Ja föreningen är redan tillfrågad, inväntar svar. Dock har inte samtliga ca 500 hus gjuten altan på mark, och jag har inte fått uppfattningen att sättningsproblemet skulle vara generellt för husen här, så det är inte säkert att där finns råd att ge.

Göra "rätt" ska vi definitivt göra. Frågan är bara hur. Ca eller drygt 5 cm bedömer jag att vi kan bygga i höjd, om det blir väsentligt billigare och går att göra "rätt". Gräva ur för förråd blir komplicerat och (pga marknivån) mer av en extra källare (som kräver trappa ner) än ett typiskt uteförråd, och att expandera befintlig källare lär vara utopiskt då vi i så fall har en drygt 0,5 m djup naturstensgrund att forcera.

Vilka krav bör man ställa på entreprenören i det scenario du föreslår? Typ av material för underarbetet? För "plattan"? Typ av anslutning mot fasaden (tex fuktspärr)? Grad av lutning (och toleranser)? Ev lösning för avvattning (om det behövs / är brukligt)? Annat?
 
Vi har gjort det mesta själva så när det kommer till vilka krav som ska ställas på en entreprenör har jag inte mycket att bidra med.

Vi körde med betong som har några tillsatser för att palla med regn, snö, slask osv. Jag tror den är extra tät... Lutningen kommer jag inte ihåg, men ingenjören som ritade konstruktionen hade för dålig lutning när vi talade med andra erfarna byggare. Vi ökade lutningen så det är bra fall.

Om er platta är på mark så är det ju bra att lägga en dräneringsslang runtom och kopplar till befintlig dränering. Så har vi gjort.

Vi gjöt fast vår platta i källarens mur. Se hålen i källarväggen:

IMG_7463.jpg


Här sågar vi bort och river gamla altanen:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2006_juni.html

Konstruktion av mur och uppbyggnad av gjutform:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2006_juli.html

Gjutning:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2006_augusti.html

Mur och smidesräcke:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2009_maj.html

Färdigt med plattsättning, putsad mur, toppsten:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2009_juni.html

...det "enda" som är kvar är färg på murarna.
 
Redigerat:
Tackar för länkarna, inget dåligt jobb du gjort! I vårt fall så är avståndet till mark dock betydligt lägre, så jag gissar att enda rimliga alternativet är att gjuta direkt mot marken, åtminstone om man hittar berg som försäkring mot framtida sättningar?

Kan du rekommendera "din" ingenjör?
 
Skulle jag vara i er sits skulle jag helt enkelt göra en ny platta precis som man gör en hus/garageplatta på mark. Kanske tillochmed lägga frigolit under för att få en varmare platta på våren/hösten. Det lär finnas ett antal böcker skrivna om det som du kan köpa för att få en god förståelse. "Vår" ingenjör är både kompetent och smidig att ha att göra med. Jag skickar ett PM med hans kontaktinfo.
 
Redigerat:
Vi har gjutit en terrass och tre trappor i betong. Problemet var två av gångerna (då betongen levererades färdigblandad med bil) att entreprenören bygger för veka formar som ger vika, med böjande former på trappan som följd. Fråga ut entreprenören ordentligt hur han tänker bygga formen, vilka dimensioner på virket han tänker använda. Hur ska han göra för att den tunga betongen inte kommer att göra så att formen ger vika? Låt dem inte hälla betong i formen innan den är riktigt stabil. De ska intyga att de gör om allt jobb ifall det blir fel. Det här har vi lärt oss den hårda vägen ...

I den ena trappan som byggdes för åtta år sedan blandade entreprenören betongen med en liten cementblandare, mer manuellt. Då hade han för mycket sand i betongen, vilket gör att trappan redan har börjat vittra sönder. Ställ krav på rätt betongkvalitet.
 
Stort tack för era värdefulla tips & erfarenheter. Fler konkreta tips ang val av material och metoder varmt välkomna. Hälsn!
 
Här kommer sent omsider några bilder från i somras som altanen ser ut idag. Kanske inspirerar de någon till fler idéer? Allt gott, /J.
 
  • 20090922(006).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090922(002).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090922(001).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090922(008).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.