Skriv en ny tråd igen, fick inte det svar jag hade förväntat mig vid den andra tråden..
Alltså jag undrar om man på nått vis kan tillsätta nått i vatten systemet, i vedpannan och ackumolator tanken så att det inte fryser sönder då man kallställer det, jag vill att det ska gå att komma typ en fredag och elda direkt utan att stöka på en massa och sedan bara lämna allt på söndag och sticka hem!! funkar det överhuvudtaget att göra nått åt det hållet??
 
Det skulle jag också vilja veta... //micke
 
Problemet är väl just uppvärmningen av varmvatten. De anti-frys vätskor jag känner till är alla på ett eller annat sätt olämpliga att få i sig och värmeväxlingen mellan pannvatten och "dricksvatten är väl svår att göra helt safe.
Kanske ska du ta bort varmvattenberedningen från systemet och köra en vanlig el-värmare för det vatten som riskerar drickas? Då kan du ju använda valfritt anti-frysmedel för övriga systemet.
 
Håller med Hubbe2 i detta då jag inte heller lyckats få till en bra lösning på detta på annat sätt.
 
Det borde inte vara något problem med att glykolen är giftig. I dom flesta fall så har du högre tryck i vattenledningen är värmesystemet så glykolen får det svårt att leta sig in i varmvattnet samt att ev läckage borde visa sig rätt fort på avluftningen. Det borde börja rinna vatten eftersom pannan fylls på hela tiden det läcker.
Jag funderar också på att glykolfylla systemet, är rädd att det fryser i trossbotten någon riktigt kall dag eller att elpatronen strejkar.
Är därmot orolig att kopplinga ska börja läka då man tillsätter glykol.
 
Lörv skrev:
jag vill att det ska gå att komma typ en fredag och elda direkt utan att stöka på en massa och sedan bara lämna allt på söndag och sticka hem!! funkar det överhuvudtaget att göra nått åt det hållet??
Har du helt skilda system för tappvatten och värmesystem så går det ju bra med glykolblandning vad gäller giftighetsproblematiken. Däremot så kan du ju alldrig bara låsa och släcka och dra iväg. Du har ju tappvattensystemet som måste tömmas, slås glykol i vattenlåsen med mera. Har du inget tappvatten över huvud taget i stugan så är ju problemet löst. Fyll glykol i värmekretsen, något tappvatten som kan bli förgiftat finns ju då inte.
 
Ja jag tänker inte ha nått annat vatten, det fixar jag med mig i dunkar och så vidare, men hur funkar det att tillexempel, hälla ut vatten i avloppet typ i diskhon,, måste jag ha nån sorts sprit i avloppet då?, jag har eget vatten ur egen brunn!.. men toaletten då och duschen hur gör jag med den?, samma sak där tänker inte andvända den vintertid!
 
Hej!
vi har en gård som vi har som sommarställe, och det är kökspanna och vattenburet system, som vi har haft kallställt i 15 år, vi har klykol i radiatorsystemet som klarar - 30 och det har fungerat problemfritt, själva värme kretsen är inget problem, den sköter sig själv, det enda man får vara försiktig med är att inte elda så att pannan kokar, så inte glykolen åker all världens väg. problemet är att få tappvattnet någorlunda lätt att ställa av, det som vi har gjort är att först och främst grävt ner till vattenledningen och satt in en självdränerande avstängningsventil typ sådan som sitter i uppståndare utomhus, som dränerar ur ledningen då man stänger den, sedan så är vattenledningarna dragna med en liten lutning så att vattnet i möjligaste mån rinner ut av sig själv, bakom pannan är det en liten skrubb där alla ledningarna strålar samman där vi även har två dränerings ventiler som nivåmässigt sitter under vattenslingan i pannan. för själva varmvattendelen i pannan har vi gjort som så att vi har satt en avstängare på ingående vatten till slingan, samt en säkerhetsventil direkt efter avstängaren. den avstängaren gör det möjligt att koppla på vattnet utan att fylla varmvattendelen av systemet. för att ställa av pannan öppnar man dräneringarna och spärrar upp säkerhetsventilen och stänger ventilen som sitter före säkerhetsventilen, sedan har jag en liten biltema kompressor och blåser i genom säkerhetsventilens skvallerrör, då tvingas all luft gå genom säkerhetsventilen och i genom varmvattenslingan i pannan. på ofrånkomliga ställen som t.ex under tvättställ har vi satt T-kopplingar med en plugg som man kan skruva ur för att dränera.
duschen är på övervåningen, så det badrummet dränerar sig själv, det enda man måste komma i håg där är att lätta på silarna i blandaren eftersom det alltid blir vatten kvar i den om man inte gör det.. vattenlås av plast är ju lätta att tömma däremot har vi ett av gjutgärn i köket och där brukar jag slå en skvätt glykol. har man tvättmaskin måste man skruva lös vatten anslutningen, starta maskinen och blåsa samtidigt som maskinen tar in vatten, annars blir det vatten kvar i anslutningen, pumpen suger jag ur genom silen som sitter på pumpen, till den opperationen använder jag en glykolprovare med blåsa och slang.

hmm, blev ett rörigt inlägg det här men hoppas nått litet tipps kan vara till nytta i alla fall:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.