Hur gör man på bästa sätt när man vill dra nya flexrör i en gammal gipsvägg ?
Måste man ta bort gipsen eller räcker det med att kapa upp spår i gipsen att lägga rören i ?
Hur gör man med dosorna ?
Hur gör man med tätskiktet ? Det är en yttervägg.
Det lutar nog åt att jag måste gipsa om väggen. Eller ?
 
Går det inte att komma åt från ex. vinden?
Att komma åt att göra efterinstallationer i våra ytterväggar är tjurigt, så jag brukar sätta dem så nära som möjligt i en innervägg/mellanvägg istället. Kan det fungera? Och använd VP-rör där det är möjligt!
 
Kapa spår i väggen å spackla igen. använd hålsåg till eldosa. sen förstår jag inte riktigt vad du menar med yttervägg och tätskiktet?? Du menar kanske fuktspärren
, men den sitter ju bakom innerväggen om det är rätt.
 
titanium skrev:
eller räcker det med att kapa upp spår i gipsen att lägga rören i ?
Nackdelen är att du försvagar gipsskivorna ordentligt (framförallt om du "fräser" upp vertikala spår). En möjlighet är naturligtvis att "armera" med väv över spåren och sedan spackla...är dock tveksam till om det räcker.
sen förstår jag inte riktigt vad du menar med yttervägg och tätskiktet?? Du menar kanske fuktspärren
, men den sitter ju bakom innerväggen om det är rätt.
Om man inte har någon regel innanför den huvudsakliga (stående) regelstommen brukar väl gipsen vara spikad direkt i denna och tätskiktet ligger med andra ord direkt innanför gipsen. Då är det ju en överhängande risk för att man går igenom tätskikt när man ska göra den nya rör- och dosmonteringen.

Alter ego
 
Det är först på senare år man har börjat med att ha fuktspärren en bit in i väggen så om det är ett äldre hus så kan man nog vara lugn för att den sitter bakom gipset.

Jag vet inte vad du har tänkt dig för golvlister men bakom/under dessa kan man gömma mycket. Byter du lister så kan du ju ta en tjockare variant och fräsa spår i denna. Sen smiter man upp mot taket i en innervägg eller i ett dörrfoder. Nackdelen med denna metod är då att man måste använda utanpåliggande jack men det kan det nog vara värt kontra att knacka ned gipsen osv...
 
Det gick flera dagar innan någon gav respons här på forumet så under tiden har jag själv fått fundera ett tag och kommit fram till:

Variant 1 Kapa upp för att sätta rör och passbitar för dosorna samt sätta nytt gips. Men då kommer nästa fråga: Hur gör man med tätskiktet när man kapat upp spår och lagt i rör? Ett nytt tätskikt innan det nya gipset eller ??? ???

Variant 2 Detta är väl kanske lite överkurs: att ta ner all gips, dra elen, sätta tätskikt och sist upp med ny gips. Här blir det dock inget problem med tätskiktet.

Variant 3 Kapa upp lite bredare spår för rören så att man kan sticka in en bräda. Sedan skruva fast denna på bägge sidor om spåret samt lägga i en passbit av gips (den som man kapat bort). Hur man gör med tätskiktet fortfarande en gåta ::)

Fick det sista tipset av en fd. snickare.

För att krångla till det ytterligare: hur gör man med tätskiktet om man skall sätta kakel på en yttervägg. Då måste man ju måla en fuktspärr på gipsen. Och får således 2 tätskikt. :-/

Det här med tätskikt är inte alltid så lätt

titanium
 
  • Gilla
pursch1
  • Laddar…
Jag gjorde så här:
Antingen var det dax att byt ut gipsen av någon anledning (oftast lägga OSB eller isolera) och då är det som du säger inget problems
I andra fallen tar jag en vass mattkniv med rakt blar och skär upp en bit gips med jämna mellanrum och då mellan reglar (så att man har något att skriva i) och i bland förstärka precis som du själv säger. Det kluriga är att komma på hur mycket som måste skäras och hur "ofta".
Jag resonerade så att ta en bit upptill och ev två bitar till mellan tak och uttag (om det är en brytare så räcker en bit).
Testade med en liten handsåg men då förstörde jag förmycket av tätskiktet

Hoppas att det funkar för dig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.