Köpte precis en mulitmeter för att testa spänningen i mina vägguttag.

Det visade sig att vissa har en spänning på 230 volt medan andra har ca 225 volt.
Det är inte så att det varierar utan de uttagen med 225 volt visar detta om jag mäter flera gånger i rad och de med 230 volt visar också detta flera gånger i rad.

Är detta normalt och vad beror det på?

Kan det ha nån inverkan på funktionen av en apparat om den körs i ett väggutag på "bara" 225 volt?
 
Troligen ligger de uttag som har avvikande spänning på en annan fas än de andra.
Det låter som lite väl mycket skillnad tycker jag.
Mät på de tre säkringarna på inkommande, mot nolla. Är det samma skillnader där?
Slå då ifrån allt med huvudbrytaren, och mät på inkommande kabel. Kvarstår skillnaden är det nog dags att fråga elleverantören.
Allt detta om du är hyfsat hemtam med el och känner dig säker på vad du gör.
Tag annars hjälp.

I annat fall kan du ha nån dålig förbindning nånstans, och/eller rejält assymetrisk belastning. Har du "proppar"-se till att de är åtdragna ordentligt.

Kan inte tänka mig att några apparater kan ta skada av 225V.
 
Det är nog inget som jag vågar ge mig på.

Nu när jag mätte uttagen igen så var det inget som låg under 228 volt. Det som hade mest låg på 232 volt. Det är ju helt inom felmarginalen på multimetern.

Kanske det bara var något tillfälligt när jag mätte första gången, eller inom felmarginalen då också.
 
Ja, men repeterbarheten brukar inte vara så dålig, inte ens på billiga multimetrar.
Så du har nog en varierande spänning i uttagen, även om man inte ska ta absolutvärdet för absolut sanning.
Har du elvärme eller någon annan större belastning?
Om du har ett spänningsfall i nån koppling i säkringsskåpet på 5 volt vid ex. 10A ström blir det 50W värme i den punkten, det är inte bra alls.

Du kan testa vad som händer under last med spänningen i uttagen;
Tag ur två av de tre huvudsäkringarna, leta reda på ett uttag som fortfarande har spänning. Gör om detta med de två andra huvudsäkringarna. Nu har du tre uttag som matas med var sin fas.  Sätt tillbaka alla säkringar.
Har du någon ex. 3fasmatad pump med motorskydd, stäng av den före, annars löser motorskyddet.

Slå ifrån elvärmen (om du har någon).
Mät i uttaget, läs av. Sätt i nåt som drar mycket ström, ex vattenkokare, kupevärmare, typ 1000-2000W,  i hålet brevid i samma uttag, och läs av. Notera skillnaden.
Gör så i de andra två uttagen också.  Om det säckar markant jämförelsevis i något uttag (typ 2-3-10 V) bör nog någon kunnig kolla i proppskåpet.


Edit:
Jag är inte elektriker, dock är jag elkunnig. Det jag beskrivit är hur jag skulle undersöka fenomenet. Vore intressant med en "riktig" elektrikers syn på detta.
 
Att man i mätpunkten kan få olika spänningsnivåer för de olika faserna är helt normalt om du har någon form av last ansluten på någon eller flera av faserna.

Gällande elkvalitet från nätbolagets sida så får spänningen variera plus/minus 10% från den nominella spänningen om 230V. (Dvs spänningen skall ligga mellan 207 och 253 Volt.) Detta gäller i leveranspunkten, efterföljane spänningsfall på fastighetens interna nät räknas alltså inte in här.

Skulle en apparat ta skada av 225V så hävdar i alla fall jag att det är apparaten det är fel på och inte spänningsnivån ::)
 
Tror ni inte att det kan röra sig om normala spänningsvariationer i alla fall?

Om jag mäter på samma uttag lite då och då så blir värdet lite olika varje gång mellan 228-234 Volt ungefär. Vågar mig inte på att gå in och pilla i proppskåpet. Begrepp som fas, nolla etc är rena grekiskan för mig.

Ska ringa min nätleverantör imorrn och kolla, annars får jag nog ta hit en elektriker och mäta lite.
 
C
Alltså, vad är grundproblemet?
Att spänningen varierar lite grand är helt normalt, så ta inte dit en elektriker för det.
 
ANDHOL skrev:
Att man i mätpunkten kan få olika spänningsnivåer för de olika faserna är helt normalt om du har någon form av last ansluten på någon eller flera av faserna.

Gällande elkvalitet från nätbolagets sida så får spänningen variera plus/minus 10% från den nominella spänningen om 230V. (Dvs spänningen skall ligga mellan 207 och 253 Volt.) Detta gäller i leveranspunkten, efterföljane spänningsfall på fastighetens interna nät räknas alltså inte in här.
Som jag skrev, det är helt normalt med spänningsfall. Ser inte någon som helst anledning till att du skulle klaga hos ditt nätbolag. Faller du utanför normen i leveranspunkten eller får faktiska problem (exempelvis att glödlampor m.m. går sönder) så är det väl läge att kontakta dem. Men om du ringer och säger att du har mellan 228-234V så skulle jag i alla fall ge dig svaret "grattis du har riktigt bra spänning" ;)
 
sen så får spänningen vara "olika" på faserna, dvs tex L1=207 volt,L2=253 volt,L3=253 volt utan att nätbolaget behöver göra något åt det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.