Har precis köpt hus där förra ägaren installerade en ny olje/pelletspanna i år 2010! Det är en Värmebaronen Comet med oljebrännare. (Men den är tänkt att också kunna köras med en pellets om man sätter in en sån brännare i stället). Tydligen en ganska avancerad och fin panna egentligen.

Enligt uppgift kostade den kompletta installationen 90000kr. Tyvärr helt bortkastat eftersom vi bestämt oss för att sätta in bergvärme. (Finns vissa andra skäl till att vi byter till bergvärme än bara ren driftsekonomi)

Finns det någon "marknad" för en sån? "blocket"? Rörfirman som installerar bergvärmen? eller vad?

Vad kan då värdet vara på en sån "i princip ny" panna med oljebrännare om den står urkopplad och ställd i garaget på SJ-pall i markplan i Stockholm? dvs vad bör man begära?

Någon som vet "nypriset" på en sån pannan med brännare???

Alla tips gissningar är välkomna!
 
H
Priset låg väl kring 23000 för modellen utan automatshunt.
Är den i stort sett ny så prova på Blocket med 14000 och pruta lite sedan.
Många med pellets vill byta ut gamla pannan mot något nyare.
Sälj oljebrännaren separat för de med trasig oljebrännare är inte ute efter någon panna.
 
Jag har en likadan panna fast utan inbyggd shuntautomatik (dvs en Joker). Det är en utmärkt pelletspanna men tyvärr är den från början byggd för olja så den är inte helt optimal vad gäller askutrymme. Vissa skulle kalla denna panna för en oljepanna.

Marknadspriset blir därför inte riktigt jämförbart med en panna byggd specifikt för pelletseldning och min erfarenhet är att priset ligger någonstans kring 5-10'.
 
tack för tipset att sälja brännaren separat. brännaren är en "Viking Bio" tycktes jag mig se när vi snabbt gick förbi den vid besiktningen av huset. (Såg att oljetanken antagligen innehöll drygt 1 kbm olja också så frågan är hur man säljer den på något smidigt sätt, borde ju gå enkelt att pumpa ut eller?)

Vad kostar själva brännaren ny tro och vad kan den vara värd separat?
 
H
Ja då är Comet dessutom den panna som har medföljande shuntautomatik och på slutet kostade 32000 ny.
Värmebaron folket betalar gladeligen 8000 för en fem år gammal panna av den här typen fastän det bara är en oljepanna. Nu är den här pannan ny så slumpa inte bort den för billigt.
Nästan helt ny oljebrännare borde väl gå att få ett par tusen för på Blocket.

Har sett folk som annonserat ut oljan för hämta själv pris.
 
Men Viking Bio är väl en pelletsbrännare jag har för mig att min heter precis så
 
Var antagligen Viking Pro det stod på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.