Y
Ska isolera innerväggarna, men dessa är ungefär nästan 80mm djupa... Och man kan välja mellan 70 eller 95mm isoleringsmaterial.. Jag har för mig att Rockwools telefonist rådde mig att ta 95an och pressa dit skivan men vad säger ni?
 
Nackdelarna som jag ser det med 95 isolering är att skivorna som ska på sedan kan bukta ut beroende på skivmatrial/tjocklek på de.

+ att den kostar väl några kronor mer i inköp

Fördelen är väl att den isolerar bättre ljudmässigt än med 70+ luftspalt.

Du kan ju fylla på med 1cm cellplast skivor om du använder 70 isolering allt beroende på vad du vill isolera mot, wc gästrum mm

Annars kan du spika på en 1,2-1,5cm salningslist typ foglist för att bredda ut för 95 isolering, men det alternativet skulle inte jag ha valt ;)

Visst blev det glasklart nu :)
 
Y
Tja, eller så kanske man kan riva loss lite isolering, gick ju rätt bra att ta bort lite skikt upptäckte jag nu när jag satte kortlingar uppe i taket..

Men jajo, bättre ljudegenskaper lät ju bra då det är tanken att uppnå med isolering. antar att jag får fästa upp isoleringen med dubbelhäftande tejp då eller något så de inte säckar ihop?

cellplast, vad har det för egenskaper?
 
I innerväggar lan du ju lätt trycka i 95 isolering det spelar ju ingen större roll, men det lustiga är att luft isolerar ljud ganska bra så jag tror du får det mer ljudtätt med 70, så länge du inte har en springa mellan två isoleringsskivor.
 
  • Gilla
tecla
  • Laddar…
Y
~77-78mm är mina väggar närmare bestämt.

Jag ringde och frågade säljaren hos Rockwool vad han ansåg och han sa 70... "antar att du vill ha detta för ljudisolera..." så frågade jag vad som hände om jag tog 95 och han sa att det går ju, men det buktar ju ut...

Så bolla jag detta om att luft i sig dämpar, men han sa att det gör det nog bara om man sätter skivor inne i väggen så det blir tomrum däremellan.. eller det var så jag tolka hans hastiga resonemang... viktiga är att täta de yttre skivorna vilket jag visste och har köpt en hel drös latex patroner..

nåväl.. har fortfarande svårt att besluta... känns skumt att ha lite försmal isolering...oseriöst på något vis, eller?
 
Yrrol skrev:
~77-78mm är mina väggar närmare bestämt.

Jag ringde och frågade säljaren hos Rockwool vad han ansåg och han sa 70... "antar att du vill ha detta för ljudisolera..." så frågade jag vad som hände om jag tog 95 och han sa att det går ju, men det buktar ju ut...

Så bolla jag detta om att luft i sig dämpar, men han sa att det gör det nog bara om man sätter skivor inne i väggen så det blir tomrum däremellan.. eller det var så jag tolka hans hastiga resonemang... viktiga är att täta de yttre skivorna vilket jag visste och har köpt en hel drös latex patroner..

nåväl.. har fortfarande svårt att besluta... känns skumt att ha lite försmal isolering...oseriöst på något vis, eller?
Han menade nog om du bygger en låda inne i väggen den luften skulle ju bli en resonanslåda.

Det är absolut inte oseriöst att ha luft i en innervägg, det dämpar om sagt ljud.

I en sk lägenhetsavskiljarvägg måste det vara luft mellan för att bli godkänd som ljudvägg, skillnaden där är att det är dubbla väggar och luften får inte stanna men principen är den samma.

For the record: Har du bara luft, så får du en resonanslåda som bygger lågfrekventa ljud.
 
Y
fast jag vet ju inte riktigt om jag har lust och råd att börja bygga väggar inne i väggarna dock... mest för kostnadens skull såsett... om jag nu får upp isoleringen och bara nöjer mig med att det blir 7-8mm mellan den och skivan, undra om det ger liknande dämpeffekt...

eller så kanske jag är helt ute och cyklar, att jag bör köpa några kartonger till med latex och täta precis allting och satsa på luftväggar..
 
  • Gilla
Markus.lindberg
  • Laddar…
Du kan fylla på med 6mm eller 13 mm gips i facken. Och 70 mm isolering. Det kommer att ljuddämpa.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Yrrol skrev:
fast jag vet ju inte riktigt om jag har lust och råd att börja bygga väggar inne i väggarna dock... mest för kostnadens skull såsett... om jag nu får upp isoleringen och bara nöjer mig med att det blir 7-8mm mellan den och skivan, undra om det ger liknande dämpeffekt...

eller så kanske jag är helt ute och cyklar, att jag bör köpa några kartonger till med latex och täta precis allting och satsa på luftväggar..
Nä inte ska du bygga väggar i väggar, det han menade om jag förstod dig rätt, var nog lite otydlig, nä nu blev jag osäker på om han menade isolerskivor eller gipsskivor?

Jaja, varje fall. har du isolering och luft så dämpar det.
Har du ingen isolering så blir det en baslåda som låga ljud växer i.
Har du 95 isolering så blir det lite knöligt att få dit gipset men absolut ingen omöjlighet eftersom det är en innervägg behöver du inte tänka på att den blir komprimerad.

Slutsats är enligt min mening att kör du 70 isolering så blir det bra.
 
Y
jag hade en snickare på besök, han tyckte jag skulle köra 40 eller om han sa 45mm isolering, i skolor och andra lokaler där tog de 2/3 med isolering eller vad det var..

Så då bollar jag detta med er; jag kanske ska ha tunnare isolering?
 
Yrrol skrev:
jag hade en snickare på besök, han tyckte jag skulle köra 40 eller om han sa 45mm isolering, i skolor och andra lokaler där tog de 2/3 med isolering eller vad det var..

Så då bollar jag detta med er; jag kanske ska ha tunnare isolering?
Tunnare isolering ger större luftspalt. Hur ska isoleringen hållas på plats? Ska du fästa den mot ena sidan på nåt sätt? Annars står den fladrande. Eller skulle fust detta vara meningen?

Många bygger dubbla väggar för just ljudisoleringens skull. Eller dubbla gips...

En del står skrivet på minhembio forum.
 
Yrrol skrev:
jag hade en snickare på besök, han tyckte jag skulle köra 40 eller om han sa 45mm isolering, i skolor och andra lokaler där tog de 2/3 med isolering eller vad det var..

Så då bollar jag detta med er; jag kanske ska ha tunnare isolering?
Nja. blir ingen större skillnad, vi har också ibland använt tunnare isolering än väggen för att arkitekten ritat in det pga ljud. Men du får nog ha en kvalificerad mät utrustning om du ska hör skillnaden mellan 45 och 70 isolering (enligt mig)

Personligen tycker jag det är hugget som stucket med alla tre. Däremot stor skillnad om det varit en yttervägg, eller en lägenhetsavskiljare.
 
Y
ja jag funderade på dubbelhäftande tejp, eller bygglim, eller om man sätter några tunna ynkliga kortlingar..

sätta extra 6mm gips lät först intressant, sen kommer man till eländet med pluggar, då stämmer väl inga plugg... och sätta massa tunna skivor i trä blir ju dyrt.. hum...

eller varför inte tjock kondens/byggplast, häfta upp, så kan man tejpa eller limma runt, det blir ju som en tunn och tät vägg.. undra hur de hade blivit...
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
ja jag funderade på dubbelhäftande tejp, eller bygglim, eller om man sätter några tunna ynkliga kortlingar..

sätta extra 6mm gips lät först intressant, sen kommer man till eländet med pluggar, då stämmer väl inga plugg... och sätta massa tunna skivor i trä blir ju dyrt.. hum...

eller varför inte tjock kondens/byggplast, häfta upp, så kan man tejpa eller limma runt, det blir ju som en tunn och tät vägg.. undra hur de hade blivit...
Nu tror jag du börjar snöa in i dina tankar.:D

Även om du inte stoppar in något så är det inte fel, men enklast är 70 för det ligger kvar får plats. 45 kan bli lite sladdrigt. 95 kan bli lite tjockt om du har otur. Ingen plast inne.
 
Y
varför ingen plast inne?

vad hade det gjort om det var; skiva,isolering,plast,luftficka, och slutligen en skiva..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.