Såg att någon skrivit ett inlägg om att hans garage står på grannens tomt. Vi har idag fått veta att vi råkat ut för det omvända. :(

Idag var dagen då första spadtaget skulle tas för grunden på vår tomt. När huset skulle markeras ut upptäckte markkillarna snart att det var något som inte stämde. Det fattades 1,5 meter på bredden på vår tomt, mätt mellan de båda grannarnas garage. Vår tomt ska vara 28 meter bred. Garage får placeras 1 m från tomtgränsen. Det skulle båda grannarna ha gjort enligt bygglov. Ändå var det bara 28,5 meter mellan de båda garagen. Det borde ha varit 30 meter.

Det blev flera samtal till lantmäteri och kommun etc. Fick dem att rycka ut i ilfart och lantmäteriet mätte upp hela vår tomt. Det visar sig att grannen har byggt (håller på att bygga - han har gjutit botten platta och satt upp stommar m m) sitt garage exakt 53 cm in på vår tomt. Alltså 1,5 meter fel totalt. Suck. Det känns helt hopplöst att behöva vara besvärlig och bråka med en som man ska bo granne med. Men faktum är att vi kommer inte få plats med garage och hus som det är nu. Vi har drygt 4 meter till grannen från husets gavel (måste vara minst fyra meter), 2,5 meter till garaget, ett garage som är drygt 4,5 meter brett, ett hus som är 15,5 meter brett och så en meter till nästa granne. Alltså finns ingen plats att spela på.

Kommungubben föreslog att vi kanske kunde bygga dubbelgarage ihop med grannen. Det ser vi inte som alternativ. Vi vill ha vårt garage en bit in på tomten, kommer inte ihåg exakt, men typ 12 meter. Grannen har sitt typ 7 meter in. Sätter vi det som vi tänkt kommer det vara en halvmeter mellan botten plattorna men taken kan nog komma att krocka (sadedltak) den/de meter där garagen ligger parallellt. Dessutom är ju kraven att garagen ska ligga en meter från tomtgräns. Och ska vi ändra måste vi söka nytt bygglov. Det har vi inte lust med när vi inte har gjort något fel.

Grannen har bygglov för att bygga sitt garage 2,5 meter från huset. Han har nu byggt det 4 meter från huset. Vår mark-kille mätte. (grannen bygger garaget själv, inte via någon husleverantör).

Vad göra? Anar att man får driva process i kommunen eller nå't. Vi har ju liksom rätt. Men det känns sååååå himla jobbigt att bråka med någon man ska bo bredvid sedan. Man kanske bara skulle prata med grannen och försöka få honom att riva sitt på började garage och flytta bottenplattan en och en halv meter. Haha.. kommer nog inte bli så lätt.....

Idag som skulle vara en så stor dag och så blev det inte så. Inte har jag läst om så många sådana här problem heller.

Inte trodde vi det skulle vara några problem med tomten när de flesta andra i princip byggt klart runtomkring oss....
 
det handlar om din investering och dina pengar. Backa inte undan. Grannen får lösa problemet, inte du.
 
Backa inte som sagt. Bygger han på din mark är det egenmäktigt förfarande.

Vore jag grannen skulle jag backa illa snabbt, det finns ju inte en chans för honom att bygga klart om du inte tillåter det. Surt för honom att behöva hugga upp plattan, men är man klantig så..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
STOPP din egendom, han har säkert chansat och byggt på er mark. Tror att du står rakast i ryggen om du står på dig. Be dem göra om göra rätt! Inget att diskutera.
 
Vi har ett exempel i "min" kommun där de tryckte en felplacerad platta rätt (en sträcka på någon meter) med hjälp av stora hydrauliska domkrafter, så visst GÅR det att rätta till.
 
TS. Om grannen bygger i lösvirke, bör det inte bli mycket stor problem för honom att flytta bygget.
Gjuter till plattan och flyttar stommen med kran eller små lyftare. Murar han, är det större problem.

Men i vilket fall som, är det din egendom. Han ska flytta på boxen. Stoppa det snarast! Men utan att bråka med han. Det var kanske hans dåliga matte kunskaper som spökar?

Vad säger grannen?
 
Vi har inte pratat rakt ut med grannen om det hela än. Maken träffade honom när han var ute och kollade tomten i morse ihop med markkillen. Maken nämnde då att måtten på vår tomt inte verkade stämma, han sa något i stil med "nu är det ju svårt att ändra på något när de andra husen ligger där de ligger". Då visste vi inte var felet låg - nu vet vi. Mark-killen sa också att det kan gå ganska lätt att flytta garaget åt sidan.

Så nästa steg är att ta kontakt - men inte bråka - men ändå stå på sig.
 
H
Hos mig fick jag inte bygga något garage utan att kommunen varit och stakat ut läget på garaget. Borde ju vara samma i den kommun eller??
Kanske kommunen som har gjort fel.
 
Vad du än gör, BACKA INTE!!!
Och vadå "nu är det ju svårt att ändra på något när de andra husen ligger där de ligger", Hade han haft bygglov på säg 3.5 m från sitt hus( vilket jag gissar mig till av din beskrivning) hade jag kanske, men betoning på kanske kunnat acceptera en halvmeter fel.
Men 1,5 meter, det ser ju tom jag utan glasögon att det inte stämmer!
Han tog en rövare, nej tvinga honom att flytta garaget.
Detta borde ju faktiskt byggnadsnämnden vara till hjälp och "bossa" lite. Om inte kan man ju undra varför det finns regler och även varför behövs bygglov, då kan vi gå tillbaka till 1800 talet, då man byggde lite hur som helst och var man ville.
STÅ PÅ ER!!! Ni har rätten på eran sida.
 
Anar att kommunen kanske känner sig lite skyldig för de är såååå tillmötesgående och hjälper till. Nu har vi fått dem att ta första kontakten med grannen för att förklara läget. Den kommungubbe vi hade byggsamråd är själv nyfiken på hur det ser ut på platsen och ska åka dit redan idag!!! Om grannen är hemma ska han prata med denne. Sedan måste även vi prata med grannen så klart, men vi känner att det nog är bra att någon som har lagen på sin sida förklarar först.

Vi har sovit på saken och vi tänker ABSOLUT INTE gå med på någon förändring av vårt bygglov. Vi har inte gjort något fel. Vi vill bara bygga vårt hus. Och vårt garage. Som planerat och som vi fått bygglov för. Problemet nu är att de inte kan påbörja arbetet med garaget utan endast gör grunden till huset för tillfället. Frågan är när garaget kommer kunna byggas - och om det blir en merkostnad för oss att de inte kan göra grunden till garage och hus på samma gång....

Hos grannen på andra sidan har lantmäteriet stakat ut både hus och garage. Hos grannen som gjort fel har det endast gjorts vid huset. Garaget bygger han helt själv.
 
J
Lantmäteriet har ju tagit betalt och gjort fel så de får väl ordna upp det hela.
 
Jag förstår att du inte vill bråka.. Men det här kommer förmodligen göra att
ert bygge blir dyrare... Han som skall bygga hoss er kan inte dra igång men vill ha betalt annars måste han vidare till ett annat bygge..
 
Lantmäteriet har inte gjort fel. Grannens hus ligger rätt. Men han har inte byggt sitt garage enligt det bygglov han har fått. Han har inte tagit hjälp av lantmäteriet för att staka ut garaget. Det har de andra grannarna, på andra sidan, gjort. Så enkelt är det. Enligt mark-killen hade han pratat lite med grannen under dagen igår. Grannen hävdade att han har papper på att han får bygga 4 meter från huset. Men det säger inte kommunen. 2,5 meter har han bygglov för, då ligger hans garage 1 meter från vår tomtgräns. Den striden tänker vi inte blanda oss i. Vi vill bara ha rätten till VÅR tomt.

Vi har satt igång bygget - av huset. Frågan är vem som för vårt ärende vidare nu, om vi själva ska ta strid eller om det är kommunen som ska ta strid med granne.... Hoppas det ger sig under dagen!
 
Hoppas det löser sig för er, men jag har bekanta som råkade ut för en liknande grej och där det försenade garagebygget gav stora merkostnader samt att husfirman inte kunde göra slutbesiktningen som planerat för i den skulle garaget ingå - eftersom det stod så i leveransbeskrivningen - och man var alltså tvungen att vänta in garaget innan man kunde släppa nycklarna till huset.

Hos oss var kommunen ute och kollade att utstakningarna gått rätt till. De sa att man kunde tänka sig en diff på +-15 cm som mest i ett så tättbebyggt område som vårt. Verkar vara liknande förhållanden hos er. Isåfall är det så solklart så ni kommer inte ens att BEHÖVA bråka (ja, jag har läst att ni inte vill det men OM...) eftersom kommunen gett honom bygglov med vissa premisser och om han inte uppfyller det så får inte arbetet slutföras och godkännas.

Skriv gärna och berätta vad som händer!
 
Får man fråga vilken kommun i Östergötland det här gäller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.