Jag avser att dela en trefasgrupp i en dosa för att sedan fortsätta med tre enfasmatningar i separata vp till tabelysning och VU (rejält stort rum).

Frågan uppstår då om jag lämpligen går över från de inkommande fasfärgerna brun/svart/grå till 3 X brun i samband med delningen i dosan eller fortsätter med originalfärgerna?

Ambitionen är givetvis att minska risken för förväxling och underlätta framtida arbete på gruppen. Jag förutser inte några problem med färgbrist till tändtrådar eller liknande.
 
Borde vara lugnt att byta färg i dosan och köra brunt som fasfärg, risken för att "förväxla" färgerna efter bytet i dosan bör ju vara ganska liten då.

Sen är det nog inte helt fel att dokumentera färbytet för att minska förvirringen då man väl håller på rota runt i dosan där färgbytet sker.
 
Timor skrev:
Borde vara lugnt att byta färg i dosan och köra brunt som fasfärg, risken för att "förväxla" färgerna efter bytet i dosan bör ju vara ganska liten då.

Sen är det nog inte helt fel att dokumentera färbytet för att minska förvirringen då man väl håller på rota runt i dosan där färgbytet sker.
Eller så byter man inte färg utan fortsätter med samma hela vägen så så har man inte bara minskat förvirringen utan uteslutit den.

Som elektriker fortsätter jag med samma färg från central till slutmål om möjligt.
 
Eller föresten, hur menade du nu?

Du har brun, svart, grå till huvudbrytaren i centralen?

Om det är så så kan du ju välja färger efter eget var från dom tre säkringar som är aktuella utom blå och gul/grön, kör dom tre färgerna du valt hela vägen fram så långt det går.
Så menade jag alltså.

Glöm sen inte att märka upp på tex gruppshemat att dessa tre säkringar ingår i en trefas grupp, som tex "grupp 4,5,6 ingår i 3-fas grupp" eller något liknande, bara så det är tydligt på gruppshema eller vid säkringarna, kanske ge dom tre samma nummer också.
 
Redigerat:
Glufsglufs skrev:
Eller föresten, hur menade du nu?

Du har brun, svart, grå till huvudbrytaren i centralen?

Om det är så så kan du ju välja färger efter eget var från dom tre säkringar som är aktuella utom blå och gul/grön, kör dom tre färgerna du valt hela vägen fram så långt det går.
Well, inte till HB, men väl till dvärgarna i centralen.

Tror inte jag vill använda röd, orange och lila som faser ute i dosorna, det blir nog ändå mer förvirrande.
 
mycke_nu skrev:
Well, inte till HB, men väl till dvärgarna i centralen.

Tror inte jag vill använda röd, orange och lila som faser ute i dosorna, det blir nog ändå mer förvirrande.
Nä, det förstår jag men man börjar i regel med brun, svart och grå så kör dom från säkringarna och ut till apparaterna, samma färg hela vägen och så märk upp i centralen ordentligt. Dom andra färgerna kan du ju använda som tändtrådar så du inte får svart och grå i samma dosa till olika saker.
Försök om möjligt att få tråden okapad/oskarvad hela vägen så långt det går också så minskar man ev förvirring ytterligare.
 
Oskarvat med originalfärgerna blir bra, så gör jag.

Efter första förbrukaren (VU) blir det i alla fall byte från FK till EKK för två av delgrupperna och den tredje går till brytare och vidare i tändtrådar.

Logiskt och tämligen svårt att missförstå!
 
mycke_nu skrev:
Oskarvat med originalfärgerna blir bra, så gör jag.

Efter första förbrukaren (VU) blir det i alla fall byte från FK till EKK för två av delgrupperna och den tredje går till brytare och vidare i tändtrådar.

Logiskt och tämligen svårt att missförstå!
Japp, det ska vara en väldigt okompetent elektriker som skulle missförstå det färgbytet där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.