Har tänkt att foga mellan kakelplattorna på våran kakelugn, ska man använda vanlig kakelfog eller ??
 
Det finns kakelfog som är lite elastiskt för att tåla värmerörelserna. Det användes på min kakelugn.
 
E d en riktig kakelung ? så fall man ska foga med krita köps i färg affären i pulver form
o bladas med vatten
 
spricker fogen mindre om man använder krita eller ?
 
man ska aldrig använda cement baserade bruk till en kakelung ,krita fyller fogarna o polerar kaklet så ser d ny ut igen
 
Min kakelugn är en modern konstruktion, Gabriel Keramik. Den består av block av olivincement som muras med lerbruk. Kaklet monteras med fix och fogas med fog av en elastisk typ. Jag har haft den i ca ett år. Inga sprickor syns ännu.
 
en traditionel kakelung går ju montera ner o sätta om den ,jag tror inte att d går med den moderna varianten ,även om funktionen e den samma
 
BJohan:

Jag blev nyfiken när du skrev att du har en Gabriel Keramik, kakelugn.

Har själv varit intresserad av deras produkter men icke fått tummen ur än ;)

Hur nyttjar du den? Som huvudvärmekälla eller som komplement? Vilken modell har du? Vad fick de ge för den monterad och klar? Hur länge är den varm efter eldning?

Många frågor? Jag har säkert fler ;D
 
Steff,

Jag har en Borgholm som är 2,70 m hög. Jag eldar lite som komplement, mest på kvällen nät ettåringen sover. Jag vågar inte elda när han är vaken.

Om man eldar två gånger per dygn är den konstant varm. Jag gav monterad och klar inkl skorsten ca 78 000 kr. Då köpte jag kakelugnen från Gabriel och skorstenen från en firma i Södertälje. Montaget gjorde en lokal kakelugnsmakare här i Vaxholm.

Har du fler frågor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.