Ok, intressanta reflektioner. Har dock svårt med tanken på platsbyggt skåpt direkt mot murstocken. Möjligen att man där förberett för möjligheten att ställa en kamin men sedan aldrig gjort det.

Kom inte upp på taket i helgen heller så jag vet fortfarande inte hur många pipor som finns. :(
 
Inte så säkert. Vårt hus är byggt 1935 och hade 3 kakelugnar och 2 vedspisar. Alltihop byttes mot centralvärme på 1950-talet efter att blixten spräckt alla kakelugnarna(!) Borde dock finns ett hål i murstocken - går det att se om man lagat ett tidigare hål?

Peter_-_Emma skrev:
Men om det är byggt 1936 så fanns det nog centralvärme i huset från början.
Rökkanalerna kan grena sig så att en kanal är kopplad till flera eldstäder.
Det var nog vanligare lite tidigare som i vårat hus byggt 1890 så är det uppåt 3 st eldstäder i någon kanal.
 
Varför skulle inte murstocken kunna vara finputsad på senare tid? Då syns ju inte några ev lagningar. Jag ser iaf inget, fast det ska sägas att det finns en ganska stor yta i hörnet längst uppe vid taket där det ligger ett lager med någon form av spackel som jag inte lyckats pilla bort. Kanske gömmer sig något där under, men jag tvivlar för det har suttit spackel på fler ställen.

Det som konfunderar mig mest är att vi hittar tidningspapper tapetserat på tretex från så sent som 60-talet! :x Gjorde man verkligen så då!?
 
cederbusch skrev:
Det som konfunderar mig mest är att vi hittar tidningspapper tapetserat på tretex från så sent som 60-talet! :x Gjorde man verkligen så då!?
Han som gjorde det kanske lärde sig "hur man ska göra" på 20-talet.
 
Hehe, ja varför inte! Detta är dock bara på innerväggarna ska tilläggas. På ytterväggarna lät vi tretexen sitta kvar och följdaktigen också tapeten så därunder kanske det sitter äldre tidningar? Jag har sett att tretexen på ytterväggarna är betydligt tjockare än den som sitter på innerväggarna.
 
Om man ursprungligen uppfört en kakelugn bör pjäsen ha placerats på ett fundament som syns nere i er källare. Men min gissning är att sådant fundament saknas. Hörnan har troligen tidigare hyst en lättare vedkamin eller rörspis.

Detta är grundläggande fakta som ni måste ta hänsyn till i valet av ny eldstad. En tyngre pjäs kan vara väl värd sitt pris, men då måste ni förmodligen förstärka underlaget. Förutom som "mysfaktor" får jag intrycket att er nya eldstad ska komplettera en annan huvudsaklig värmekälla. Tunga eldstäder lagrar värmen längre än lätta. Det är huvudregeln, och i huvudsak är det egentligen det mesta man betalar för.
 
billy: Det stämmer att inget fundament finns under. Vi vill bara ha ngt för mysets skull, och såklart att det ger lite värme. Men inte för mkt, då blir det för varmt.

Frågan är fortfarande, vad gör vi med underlaget? Ingen som har någon bra idé? Står i begrepp att börja bila bort det översta lagret som verkar vara något gammalt intorkat lim med bitar av masonit som sitter som berget. Drygt arbete att hammra bort så jag funderar på att investera i en maskin. Men jag har som sagt inte en susning vad vi ska göra med underlaget. Tacksam för svar!
 
Hyr en Flex betongslip/ fräs och en BRA dammsugare och fräs rent golv och även väggarna, fråga Cramo Tidermans eller liknande, tala om vad du ska göra så har du större chans att få rätt slipskiva.

Blir det slätt på golvet och utan bom så lägg klinker, har du bom så riv ut det som är lös och spackla upp och lägg klinker, kakla väggarna med nått passande, plattor, fusktegel
 
Nino: Tack för tipset. Vi har ännu inte landat i vad vi ska göra med hörnet. Att det ska dit en kamin så småningom är vi helt på det klara med, och då rä frågan om kakel/klinker är det man vill ha. Blir kanske bara att putsa och måla murstocken i nuläget om den ändå senare ska rivas upp. Ett schysst kakel på golvet och sen glasskiva på det kanske?
 
Du kan måttbeställa en hel sten från tex Wasasten i Mångsbodarna, då slipper du fogar att få aska i.
Tror dom har de flesta sorters sten eller kan ta hem
Glas över klinker är nog ingen höjdare
Fräs golv och vägg medans du renoverar det kan damma nått j*vulskt...
 
tänkte bara säga att döma av bilderna ser det ut som det stått kakelugn där. ser ut som det gjorde hos mig innan jag slet bort allt gammalt tidningspapper o tusen lager tapet,,,,, o nu har jag satt in kamin där. :) de kan putsat igen rök kanalen,,,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.