Y
Sitter här i mörkret och skissar lite på kommande inköp utav material.
Men så minns jag inte måtten på garaget, jag vet att den är 64kvadrat stor, men går det att beräkna ut hur många meter vägg jag har då, eller är jag tvungen att veta iaf något mer mått såsom höjden till taket (fast då pratar vi ju volym)? Länge sedan man gick i skolan nu :)
 
Redigerat:
Y
eller så är man så fiffig så jag hittade pärmen där det visade sig vara 8,02x8,32.. :) Men är ju inte fel att få veta om jag ändå kunde räknat ut det på något vis...sitter och leker med miniräknaren nu men i själva verket är det nog sovdags för länge sedan för detta börjar ju kännas riktigt pinsamt

64kvadrat meter var väl svaret i sig.. vilket gjorde det ännu mer pinsamt... sömniga sinnet hanterar "kvadrat" som om det vore en volymbenämning helatiden..
tyvärr kan man ju inte radera första inlägget så jag får leva med skammen.. ;)
 
Anta att rummet är kvadratiskt då är en sida roten ur 64 =8 m
Omvänt 8x8 =64m2
 
En ytas omkrets(vägglängd i ett rum) är ju den ena väggen längd x 2 + den andra väggens längd x 2 kortsida och långsida)
Är ytan kvadratisk så är vägglängden lätt att räkna ut:
kvadratroten ur ytan= en väggs längd (roten ur 64=8)
Denna längd multiplicerar du sedan med 4 så får du vägglängd. 8x4=32m

MEN är det en rektangel så kan vägglängden variera.
Ponera att garaget är 2x32m då är vägglängden 68m, men är garaget 16x4m så blir vägglängden 40m, Golvytorna är fortfarande 64m2 i båda fallen.
 
tja om du vill veta ytan på väggen är det enkelt. totala väggarnas längd x höjden på väggen
 
Hubbe2 skrev:
En ytas omkrets(vägglängd i ett rum) är ju den ena väggen längd x 2 + den andra väggens längd x 2 kortsida och långsida)
Är ytan kvadratisk så är vägglängden lätt att räkna ut:
kvadratroten ur ytan= en väggs längd (roten ur 64=8)
Denna längd multiplicerar du sedan med 4 så får du vägglängd. 8x4=32m

MEN är det en rektangel så kan vägglängden variera.
Ponera att garaget är 2x32m då är vägglängden 68m, men är garaget 16x4m så blir vägglängden 40m, Golvytorna är fortfarande 64m2 i båda fallen.
Eller ännu bättre, 0,5 x 128m, fortfarande 64kvm men 257m vägg och ett helt odugligt garage! :p

Nu ska jag nog gå och lägga mig...
 
Har lust att skicka Skolinspektionen en länk till denna tråd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.