Vi planerar att ha parkett som angränsar mot partier av klinkergolv och vill ha övergången så "sömlös" som möjligt, alltså inte några trösklar eller tjocka lister.

Det skall även vara vattenburen golvvärme överallt.

Frågan är då:
Ska vi lägga spårad spånskiva överallt eller ska vi bara ha det där det ska vara trägolv och flytspackla (eller på annat sätt "gjuta") underlaget där det ska vara stengolv? I det senare fallet: hur försäkrar vi oss om att vi får samma golvnivå i slutändan?

(Det kommer sannolikt vara krupgrund under och således golvreglar, ej platta.)
 
Lägg ni spårad skiva överallt. Där det är klinker skall dock maximalt regelavstånd vara cc 30. Höjdskillnaden fixas lämpligen antingen med en rejäl fixkam, alternativt flytspackel.

Är det ett nybygge/tillbyggnad?
 
Är det ett nybygge?
Jag lade golvreglarna där jag har klinker på en annan höjd, spånskiva på detta och sedan golvvärme i flytspacklet. Sedan klinker på detta och det blev exakt samma nivå som parket. I springan mellan parket och klinkers lade jag en mjukfog.
Men det funkar bara om skarven hamnar parallellt med golvreglarna, annars blir det svårt att sänka.

600cc funkar utmärkt om golvet är rätt dimensionerat.
Till en spännvidd av 4m använde jag mig av 45x220 kertu balkar, ingen svikt alls.
 
pbengtsson skrev:
Är det ett nybygge?
Jag lade golvreglarna där jag har klinker på en annan höjd, spånskiva på detta och sedan golvvärme i flytspacklet. Sedan klinker på detta och det blev exakt samma nivå som parket. I springan mellan parket och klinkers lade jag en mjukfog.
Men det funkar bara om skarven hamnar parallellt med golvreglarna, annars blir det svårt att sänka.

600cc funkar utmärkt om golvet är rätt dimensionerat.
Till en spännvidd av 4m använde jag mig av 45x220 kertu balkar, ingen svikt alls.
cc 60 funkar bara om du: Flytspacklar tillräckligt tjockt, alternativt limmar golvgipps på spånet om du ska ha klinker vill säga. Jag har sett sett många golv vars fogar har spruckit...
 
(ca 20mm flytspackel tror jag det var, inga sprickor ännu (1,5 år))

Flytspackel är ganska dyrt, men ett alternativ kan vara att flytspackla hela golvet med golvvärme och rama in och lägga på extra om det behövs där klinkers skall vara. Spårade golvspånskivor är inte helt gratis de heller.

Problemet är ju att man vill få upp parketten då golvgips/flytspackel+fix+klinkers bygger en del.
 
I mitt fall kan det nog i princip räknas som nybygge - det är en mycket omfattande renovering. Jag vet inte om något annat än grunden blir kvar av det befintliga huset.
 
Hej. Planerar du att lågga parketten direkt på den spårade spånskivan? På ytan som ska klinkras måste du ju in med en gips ovanpå spånet. Gips gäller även som underlag om du ska flytspackla. Kanske är det ide att säkna relarna där du ska ha klinker. Sänk inte för lite, det är bättre att ha lite mån som du kan flytspackla för att få rätt nivå. Helt klart värt att lägga ner en hel del jobb för att få golven i samma nivå..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.