Har ni några synpunkter på H+H:s nya produkt Termoblocket med u-värde 0,13?
 
Jag har tittat på det där med stort intresse: Blocket består av 125 mm lättbetong, 100 mm isolering och 175 mm lättbetong. Isoleringen är inte cellplast, det är någon bättre isolering från brittiska Kingspan med U=0,21. Lättbetongen har densitet 400. Frågan är om man limmat ihop blocket eller om man kramlat invändig på något sätt också? Detta är ju i princip lättbetongens svar på isoleca.

En intressant grej är att isoleringen kommer det mesta av temperaturgradienten kommer ligga i isoleringen medan den inre betongväggen kommer att fungera som värmelager. Den borde alltså ha en högre medeltemperatur vad motsvarande del har i en massiv lättbetongvägg. (Gick det där överhuvudtaget att begripa?)

Om jag räknat rätt har H+H blocket ett genomsnittligt lambda på 0,052. Det är nästan hälften av lamdba för massiv lättbetong. Undrar om någon slår till med något värre snart? Om man sätter ihop 100 mm lättbetong + 150 mm isolering + 150 mm lättbetong skulle man få ett 400 mm brett block med ca U=0,10... Lika bra värmeisolering som om det vore gjort av ren mineralull kombinerat med lättbetongens värmelagring :wow:
 
Ska tillägga att jag pratade med H+H på nordbygg och de pekade hellre på sitt 500 mm tjocka massiva block, eftersom energibesparingen inte räcker för att räkna hem prisskillnaden mot Termoblocket.

Då får man ju i och för sig galna ideer som att mura med dubbla 240 mm block från valfri polsk leverantör eller sätta lättbetong + fasadskiva...
 
Jag pratade med en person som precis murat klart sitt hus i lättbetong som efteråt, lite på skoj, sa att man borde roterat blocken 90 grader så att man får en 60 cm tjock vägg istället för 37,5 eller 40 cm.

Låter smart, men även jag som inte vet något om murning och hållfasthet misstänker att det kan påverka väggens konstruktion negativt. Dessutom får man betydligt fler fogar vilket väl också är negativt?
 
Varför skulle det vara bättre med 60 cm tjocka väggar i stället för 30 cm + 20cm EPS?
 
Man får ju "handtagen" på in och utsida om man ställer blocken på tvären. Det kan ju inte vara så praktiskt vid putsning. Å andra sidan kanske blocken blir lättare att lyfta på plats?

Överkursen blir att göra ett korsbetonghus med 300 mm tjocka block: ett lager block ställda på längden följt av ett lager på tvären. Med så bastanta väggar passar det sedan bra med en vallgrav runt huset och en vindbrygga framför entredörren... :D
 
Är det någon som funderat på fuktvandringen i dessa block? Känns som att kärnan blir "ångspärr" och alla vet ju att dessa block har en hög fukthalt vid leverans / byggnation som man vill bli av med.
 
Hej!
Är i startfas av ombyggnad/utbyggnad av fritidshus där vi så småningom tänkt bo heltid. Dessa lättbetongblock verkar ju smidiga att bygga med. Några frågor söker dock svar..

Kan man bygga ett hus med lättbetong på plintgrund? Vilken grund krävs annars?
Kan man bygga ut ett trähus (står på krypgrund) med lättbetongblock?
Hur ser det ut kostnadsmässigt med lättbetong kontra trä?
Är det någon här som byggt med H+H Termoblock som har erfarenheter att dela, både angående byggnadsprocess och prisbild (per m2)
Mvh Turlei
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.