Vi har bestämt oss för att bygga en fristående relax och bastu del vid vår sommarstuga. Byggnaden kan totalt vara 3.5 m hög och en total yta av 24m2.
Vi har diskuterat fram och tillbaka om hur utseendet kommer bli, vanlig lutande, valmat eller sadeltak. Fönster placeringar mm mm. Vi behöver inspiration om hur en byggnad i denna storlek kan se ut. Ideer och andra tips ni skulle kunna ha.
Varma hälsningar.
 
Hjälp på vägen i detta ärende hade varit mkt tacksam. Mvh Niklas
 
24m2 är väldigt stort - behövs verkligen all den ytan till bastu/relax?. Kanske även göra ett förråd, vedbod eller dyl. i byggnaden, sånt behövs alltid :) Om ni verkligen vill använda allt till enbart bastu + relax så satsa då på att göra relaxdelen stor så kan man inreda med roliga saker där..en bastu på 7-8m2 är nog alldeles lagom tycker jag, det är ordentligt rymligt för några personer. Allt som oftast är man väl också bara 2 som badar.

När det gäller tak är väl vanligt lutande enkelt å bra, kör på samma stil som er nuvarande sommarstuga har tycker jag.

Fönsterplacering är ju mkt beroende på vilken utsikt ni har och så, för lite "rogivande" att titta på :) Jag personligen vill gärna ha 1 fönster ut från bastun där utsikten är som bäst så man kan ligga och titta på vinterlandskapet...eller nått:cool:. Relaxen är inte lika viktigt med fönster, men blir den stor så bör man nog klämma in 1 fönster.
 
Ja t o m 7-8 kvm är väldigt stort för en privat bastu, vi har 5 kvm i vår friggabastu (och 10 i relax) och hade inte velat ha större, går mycket ved ändå...6-7 pers sitter utan problem ialla fall om man känner varann :) Och som sagt oftast är man 2 som bastar åt gången...med gott om plats för att tvätta sig också som vi gör där.

Fönster i bastun är ett krav...kanske inte blir nödvändigt med frånluftsventil då heller (jag tycker det räcker att öppna fönstret lite om det skulle bli lite kvalmigt)
Men av säkerhetsskäl är det väl lämpligt att alltid sätta en ventil högt upp ifall det skulle sippra ut farliga gaser. (Nämner detta så jag inte blir stämd ;) )
 
Redigerat:
  • Gilla
Klövbo
  • Laddar…
hallå. läs vad TS har skrivit. BASTU OCH RELAX handlar det om , inte bara bastu. 24 kvm låter helt lagom till detta. ang utformningen skulle det hjälpa med väderstreck. yttermått m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.