Vi har blivit husägare och har på köpet fått en trädgård som inte har rörts över huvudtaget på 10år. Gräsmattan är full med ogräs och i princip mosstäckt, de få grässtrån som finns är ca 50cm långa och ligger nu ner som en matta på hela trädgården.
Inte nog med det, marken är väldigt ojämn och knölig. Jag uppskattar totala ytan till ca 300kvm.

Är det så illa att man behöver schakta av hela tomten så man får börja på ny kula eller går den att rädda? Varken jag eller min fru har gröna fingrar och vill lösa detta på enklast billigaste sätt.

Någon som har bra tips på hur vi kan få till det?
 
Jag tycker samma gäller för trädgården som för övriga huset, bo in er först och gör om sen. Alltså är det bättre att bo ett år så man får koll på hur man använder trädgården och vad man skulle vilja ha den till men som inte går. Likaså upptäcker man var man vill kunna sitta å lura me nån favoritdryck å vart en uteplats för fika med vännerna ska vara osv osv.
Fram till dess skulle jag bara klippa gräset och röra så lite som möjligt. En gräsmatta som får gödsel och regelbundet blir klippt slipper en hel del av ogräset. Mossa går att riva bort å så kan man fylla på med lite jord och så gräsmatta om man vill eller rulla ut färdig gräsmatta vilket vi gjorde och som jag alltid kommer att göra i framtiden också. Den gropiga marken går oftast att fylla ut så den blir jämn och sen rulla ut lite gräs eller plantera nån buske eller lägga sten/plattor/trall etc.
 
Det låter jättevettigt, tack för det snabba och bra svaret.
Vi gör kanske så denna sommar, det är så mycket som behöver göras ändå.
Tycker du man ska gå på med nåt typ av mossbekämpningsmedel?
Vi gissar att om vi bara beskär lite träd, klipper ner lite häckar, så får vi in mer sol och gräsmattan får mer sol så borde den "luftas" mer, det känns lite som att gräsmattan/mossmattan är sur/våt året runt.
Vi misstänker att det kan vara rätt mycket berg under marken, kan det bidra till att fukten stannar kvar i marken? Kan man lägga på sant för någon slags dränering?
Jag kanske är helt ute och cyklar.
 
Hemmakatten
Jag skulle definitivt inte beskära några träd utan att veta vilken sort det är och hur jag vill att trädgården skall vara i framtiden. Ett felbeskuret träd återhämtar sig svårligen. De flesta träd skall INTE beskäras nu, varken fruktträd eller andra träd.Och vet ni vilken typ av häck ni har? Alla häckar tål inte att beskäras nu, tex vår- och försommarblommande häckar.

Nej, jag skulle göra som Jan-Åföreslår, dvs. låta trädgården vara ((om ni nu inte VET vilken häck ni har) en säsomg.

Er gräsmatta skulle jag klippa en eller två ggr per vecka (kanske slå den med lie eller röjsåg första gången), och gödsla med kombigödsel (t.ex. Stroller) enligt anvisningar. Det bör räcka för i år. Ja, förutom att rensa ogräs i rabatterna (om ni har några).

Sätt sedan ut några krukor med sommarblommor och njut av ert nya hus o tomt.
 
Instämmer med föregående talare, vänta och se vad som finns.
Lägg lite focus på att göda och mossbekämpa gräsmattan, så kanske ni får fason på den.
 
Håller med föregående talare.
Vi köpte vårt hus för 2 år sedan och då var "gräsmattan" en äng med 70 cm gräs och rabatterna var igenvuxna .
Vi tänkte att här krävs mirakel för att få en riktig trädgård!
Vår första tanke var att gå lös med lie eller röjsåg men goda vänner rådde oss att gå varligare fram. Vi slog gräset till gräsklipparvänlig höjd (stort tack till svärfar) och rensade bort det mesta utom större buskar/plantor i rabatterna.
Ganska snart kom det riktiga gräset fram och vi upptäckte en hel del speciella växter, t ex rosor och pioner som varit gömda i allt bröte.
 
Förstod inte riktigt, vill Du dränera gräsmattan?? Då är mitt råd att låta bli, gräs gillar vatten så varför vill Du bli av med det?
Mossbekämpning har jag aldrig använt, vet inte om det är nån mening att hålla på med det. Men jag skulle bara klippa och gödsla första året få se hur det blir.
 
Tack alla för bra tips, nu har jag och frugan kämpat på i två heldagar och börjat se formen på tomten iaf.
Vi har grävt upp skott som spridit sig från häckar och fruktträd som växte långt in på gräsmattan. Vi har även försökt kratta/räfsat bort lös mossa och gammalt torkat gräs som ligger kors och tvärs. Det känns som att det kommer in mer sol och allt får torka upp på något sätt.
Desvärre har vi beskärt ett av äppelträden idag, när jag läste "Hemmakattens" inlägg blev jag orolig, vi har hört från fler att det går bra just nu samt att det står i våra böcker om trädgårdar att det det ska gå bra nu.
Vad vi listat ut så går det att beskära äpple och päron nu men inte körsbär och plommon tex. Stämmer inte det??? Vi bor i Stockholm.
Vi har en häck på några meter hög som har "taggar" på några cm styck. Grenarna är rätt så raka och har taggar ca var 30:e cm. Vet någon vilken sort det är och när man kan klippa ner den?
Jan Å : Tomten lutar mot huset på ena sidan och marken/jorden är rätt packad. Har en känsla av att det inte är så bra för källaren, det trycker på en del vatten därifrån ser det ut som. Försår detta nu med att det är bra med fukt till gräset men det känns som det är väldigt fuktigt och bara blir mossa där. Det vi egentligen hade tänkt göra är att "plana ut" marken och därför slängde jag ut frågan om man ska blanda i tex sand i den nya jorden.
 
stordanne skrev:
Vad vi listat ut så går det att beskära äpple och päron nu men inte körsbär och plommon tex. Stämmer inte det???
Det är inte bästa tid nu. Unga äppelträd (som är "under uppbyggnad") beskärs bäst på vårvintern, innan saven har stigit. Det tåget har gått nu. Äldre och/eller sjuka träd beskärs bäst på sensommaren.
Men det är ingen katastrof, ert träd kommer att överleva, gör det bara inte till en vana att beskära så här pass långt fram på våren.

Ang. häcken, skulle ni kunna lägga ut en bild? Om inte, hur långa är taggarna och vad är det för färg på yngre grenar (fjolårsskott)?
 
Plana ut marken är en bra idé, tror din känsla har bärighet :p Lutar marken åt rätt håll så behöver Du inte göra nåt åt jorden annat än anpassa den för det som ska växa där.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.