Hej!
Funderar på en Calmar v65 som ska värma upp ett 1½ plans hus på ca 130km och ska väl bygga ett garage på 70km och ett föråd på ca 25km.
Det blir golv värme i hela huset..
någon som har förslag på acctank hur mycket man behöver.
gör inget om man behöver elda en gång om dagen när de e som kallast.
 
cirkus 5000liter
 
Att klara husets värme med eldning 1 g/dygn klarar du på 2 kbm men med en 65 kw panna så måste du ha mer tank,kanske 5000 liter som Gillis säger. Den enda biverkningen är väl bara att du behöver elda varannan dag.
 
V65 har en eldstadsvolym på 150L.
Med svanen metoden så skall den minsta ack volymen vara 2700 L
150L *18 =2700L
Detta gäller vi ett ilägg


Exerg
kw =effekt.Det är inget man ska dimensionera acktankar efter.

Jag skulle väntat på Calmar Retro xl .60 kw 210l ved.
V65 har ju haft lite problem med övertändning.Detta kanske är bort byggt på den nya
 
Redigerat:
Andreas_Hansson skrev:
Jag skulle väntat på Calmar Retro xl .60 kw 210l ved.
V65 har ju haft lite problem med övertändning.Detta kanske är bort byggt på den nya
Tror inte att det är några förbättringar på den pannan, bara design och billigare produktion. Har den ens fläkt? Har kollat på den men tyckte den va så ointressenat att jag inte la det på minnet. Det finns ju pannor som funkar :)
 
Jaså så dom ska komma med en till retro..
Vet du när den kommer?
Kommer väl bli till hösten jag köper en panna håller på å ska göra ordning ett uthus för å ha pannan i.

Skickar med den bild så som jag har tänkt å ha pannrummet det röda e de tänkt å ha ved och de gråa är pannrummet..
Undrar hur hanteringen av veden skulle vara smidigast..
Huset är ca 40km
 
  • pannrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Undra om man måste ha lika stora ack. tank eller kan man typ ha en på 1000 med varmvatten slinga å sol å elpatron och två på 2000???
 
Som jag fattat är det smidigast och billigast att ha en enda stor tank, om man har utrymme. I andra hand får det bli småtankar, och det sägs att skiktningen blir bäst om dom är lika stora(iaf vid parallellkoppling), tex 2x2000L.
 
Tack så mycket. Men de e lite för långt bort för mej bor i Lidköping..
 
Puffar min pannrumssite lite: http://web.telia.com/~u52025626/mittpannrum/index.htm

Jag kör en 65:a mot totalt 3500 liter. Funkar fint. När jag byggt färdigt magasinet skall jag dock se till att öka volymen i bostadsdelen så att jag kommer upp i 4500 liter. I dag eldar jag typiskt startbrasa + fullt ilägg+ 1/4 panna och det vore ju självfallet praktiskt om man kunde elda 2 fulla när man ändå är i pannrummet och plockar.
 
Effekta lamda 60 med 195 L eldstad finns o köpa på nätet för 49000:- ;)
 
De var en bra hemsida du har gjort slipperman mycket bra... Hur många pallar har du med ved och hur länge räcker dom?
Har du tank i huset för att det är så långt i mellan pannrum å hus? Eller vad är de för fördelar?

Undrar om man ska köpa isolerade tankar eller oisolerade??
 
klarssson skrev:
Undrar om man ska köpa isolerade tankar eller oisolerade??
Köp oisolerade.Bygg en låda runt och fyll med lösull.
 
Undrar om man ska köpa tankar så att dom går å få ut genom dörren eller ska man köpa största möjliga. Har tagit upp ett stort hål i väggen.. Hur tjock platta skulle de behövas om man ska ha 5000liter? Man brukar ju gjuta 10cm men de kanse e för dåligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.