förr handlade jag mycket elmateriel på biltema då de hade hyfsade grejer, eljo, ed-wa, amokabel, elko osv, men numera har dom som vanligt gått över till nåt eget skit som ser ut som hej kom och hjälp mej..
ser ut som det är italienskt elmateriel, strår made in italy på allt och dessutom ser VP-rören och böjarna skumma ut.
 
kamilenski skrev:
BILtema. Det är bara bildelar de kan :-D
Sen när kan de nått om bildelar? :)
 
Jo jag har faktisk träffat på en anställd kille i karlstad som faktisk var duktig på bildelar men det är undantaget som bekräftar regeln!

Aerostaffan skrev:
Sen när kan de nått om bildelar? :)
 
Tossegubbe skrev:
Jo jag har faktisk träffat på en anställd kille i karlstad som faktisk var duktig på bildelar men det är undantaget som bekräftar regeln!
I Kristianstad har de minst en kille som är bilentusiast, han är välplacerad på just
bilavdelningen.d^_^b De flesta som jobbar där är dock inte lika kompetenta, de kan som ni andra också skrivit enbart fylla på i hyllan och svara på var och om sakerna finns...
 
Ja men det kan ju inte vara för mycket begärt att man kan få svar på sina frågor. Jag menar inte att en anställd ska kunna allt men nog kan man kräva att det ska kunna allt på sin avdelning, annars kanske man ska söka ett nytt jobb.. tycker detta gäller på de flesta stora byggvaruhus...
 
Enligt mig bör man fråga på en seriös elfirma om man vill ha seriösa svar!
 
FLOHK skrev:
Ja men det kan ju inte vara för mycket begärt att man kan få svar på sina frågor. Jag menar inte att en anställd ska kunna allt men nog kan man kräva att det ska kunna allt på sin avdelning, annars kanske man ska söka ett nytt jobb.. tycker detta gäller på de flesta stora byggvaruhus...
Jag försöker se på personalen på dessa ställen som vilka varuhusanställda som helst... man förväntar sig inte att personalen på vare sig ICA, COOP eller Svesses närbutik skall kunna svara på frågor hur man skall laga till maten eller ge råd om vilken gräddprodukt som passar bäst till ditt eller datt. Knappast ens den affärsansvarige. Hittar man nån som kan svara däremot så får det bli en bonus. På en nischad fackbutik däremot så borde man förvänta sig vettiga svar, däremot inte byggvaruhusen...
 
bonnier skrev:
Jag försöker se på personalen på dessa ställen som vilka varuhusanställda som helst... man förväntar sig inte att personalen på vare sig ICA, COOP eller Svesses närbutik skall kunna svara på frågor hur man skall laga till maten eller ge råd om vilken gräddprodukt som passar bäst till ditt eller datt. Knappast ens den affärsansvarige. Hittar man nån som kan svara däremot så får det bli en bonus. På en nischad fackbutik däremot så borde man förvänta sig vettiga svar, däremot inte byggvaruhusen...

Jag tycker du har lite fel där, jag anser att i dom butiker typ Bauhaus där dom anställda är anställda på en viss avdelning borde kunna mer eller mindre allt på den avdelningen. Varför skulle dom inte kunna på Bauhaus när dom kan på Beijers där dom vandrar runt överallt. Jag tror det handla om att ha billig personal och inte lägga ner pengar på några direkta utbildningar eller kosta på tid för egenstudeir på det dom arbetar med.
 
Biltema sätter jag inte min fot på längre. Inkompetent personal som inte har någon aning om något. Frågar man om något så kollar dom i katalogen, som om inte jag kan kolla i katalogen. :O

Men det var en händelse som gjorde så bägaren rann över.
Jag var på biltema med min son på 1 år som såklart skulle skita ner sig precis då. jag gick till toaletterna och blev glatt överraskad över att det fanns en toalett som hade skötbord. (man blir glad för så konstiga saker nuförtiden) Den toaletten var tyvärr upptagen men jag väntade för jag hade inga andra alternativ, när jag väntat 30 min kommer en personal fram och frågar: skall du in på den toaletten? Jag svarade: Ja men det tar en jä**a tid för den som är före mig. Då säger det puckot att han kan låsa upp toaletten åt mig, han förklarade för mig att de brukar låsa för att toaletten enbart är till för handikappade och de som behöver skötbord. Jag blev så otroligt förbannad så jag ställde mig och skällde ut honom väldigt högt och tydligt så att alla kunde höra vad det var för dumma idéer de hade för sig. Så varför låsa en dörr som normalt brukar vara låst när den är upptagen utan att sätta upp en lapp som tex ger en anvisning om att man kan hämta nyckel i kassan, personalen som låste upp hade dessutom vart 3 meter ifrån mig hela tiden.

Kanske var jag som var dum, jag borde vetat. INTE. :D
 
Glufsglufs skrev:
Jag tror det handla om att ha billig personal och inte lägga ner pengar på några direkta utbildningar eller kosta på tid för egenstudeir på det dom arbetar med.
Nej det är det jag tror också, att det precis som ett vanligt varuhus handlar om "billig" personal, det som dom efterfrågar vid anställning är (kan jag tänka mig) tidigare affärsvana etc. Personalen på en avdelning (fast vissa verkar finnas lite överallt) får säkert gå en kurs i Beckers färger eller deras lampsortiment eller kanske en introduktion i Bosch's verktygsprogram, men det är ju inget man blir expert på.
Jag menade inte att det var så det skulle vara, utan att jag har som utgångspunkt att det är så, så slipper man bli besviken.
 
Håller med om att det är meningslöst att ens ställa frågor i de stora varuhusen. Vi verkar vara flera som har dålig erfarenhet av detta. På Biltema finns det (iaf i Västerås) sökdatorer om man vill veta på vilken hylla en vissa vara ligger och på så sätt slipper man kontakta personalen i onödan ;).

Jag tillhör kategorin som tar reda på information innan jag beger mig till varuhuset. Söker hellre svar på mina frågor på bl a detta forum innan ett eventuellt inköp.
 
Vem frågar ni när ni köper on-line? :)

Frågar gör man här, köper gör man någon annan stans.

Är Swedol billigare än Biltema på verktyg? Hmm, jag vet inte jag,
 
-MH- skrev:
Vem frågar ni när ni köper on-line? :)

Frågar gör man här, köper gör man någon annan stans.

Är Swedol billigare än Biltema på verktyg? Hmm, jag vet inte jag,
Swedol är inte billigare enligt min erfarenhet. Swedol säljer ochså en del riktigt billiga skräpverktyg. Biltema har för övrigt fått till riktigt vass kvalitet på sina verktyg, dock skäms man för "Biltemamärkningen" när man ska räkna upp sina grejer med kompisarna.:blushing:
 
LAINE skrev:
...dock skäms man för "Biltemamärkningen" när man ska räkna upp sina grejer med kompisarna.:blushing:
Och vad gör man om det står ETC på verktygen?
Eller China?
 
kamilenski skrev:
Och vad gör man om det står ETC på verktygen?
Eller China?
Man sandpapprar märken som biltema och liknande på verktyg och sätter klistermärke på maskiner :D

Nä, allvarligt talat så använder jag inte biltema eller liknande i yrket, dom kanske är bättre nu men för nått år sen så var dom inte hållbara nog för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.